בכיר הבית הלבן: "ממשיכים לעבוד על מתווה שיהיה מקובל על כולם"

על אף שלא נרשמה התקדמות משמעותית במגעים לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, הודיע כי ממשל ביידן לא מרים ידיים - ואנשיו המשיכו לעבוד לאורך השבוע החולף כדי לגבש מתווה שיאפשר התקדמות

זמן צפייה: 01:33

בשיחה שקיים הערב (שישי) עם חדשות 13, דובר המעוצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון קירבי, הודיע כי בבית הלבן לא מוותרים על הניסיונות להביא לעסקת חטופים בין ישראל לחמאס, חרף התקיעות הנמשכת במגעים - ולאחר שארגון הטרור מסר כי הוא אינו מקבל את התנאים שהוסיפו בירושלים למתווה האמריקני.

"אנחנו עדיין מקיימים שיחות עם מצרים, קטר וישראל במטרה להשיג טקסט סופי שכולם יכולים להסכים עליו", אמר קירבי, שהוסיף: "אני יכול להתחייב שאנחנו המשכנו עם השיחות האלה מרחוק לאורך כל השבוע".

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן
ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן | צילום: רויטרס

דבריו של הבכיר האמריקני מגיעים לאחר שמשלחת חמאס נפגשה מוקדם יותר השבוע עם ראש ממשלת קטר מוחמד אל ת'אאני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל בדוחה, בירת קטר. על פי ההודעה שהוציא ארגון הטרור, בפגישה דנו הצדדים על ההתפתחויות האחרונות ברצועת עזה, במטרה להגיע למתווה להפסקת אש ועסקת חטופים.

המשלחת של חמאס הודיעה במהלך השיחות בבירה הקטרית כי הארגון מוכן להגיע לעסקה לפי המתווה שהציג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסוף חודש מאי, הכולל הפסקת אש, שחרור החטופים ונסיגת כוחות צה"ל משטחי רצועת עזה - ללא תנאים חדשים שהוסיפו בירושלים.

בהתייחסות להודעת חמאס, מקור מצרי בכיר אמר לערוץ "אל קאהרה אל אח'באריה" המצרי כי  הדיונים "התאפיינו ברצינות ומהווים גרעין של תקווה לסיום המשבר".

הנשיא ג'ו ביידן, רה"מ בנימין נתניהו ויחיא סינוואר
הנשיא ג'ו ביידן, רה"מ בנימין נתניהו ויחיא סינוואר | צילום: רויטרס

השבוע נחשף במהדורה המרכזית כי ישראל וארצות הברית ניסו לאחרונה להתניע מחדש את שיחות המו"מ לעסקה, אך נתקלו בזעם מצרי. בכירים ישראלים אמרו כי מצרים זועמת על התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וגם בקטר התעוררה תרעומת בעקבות דברים שהעביר לאחרונה השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר. אחד הבכירים אמר: "המצרים חשו שנתניהו עשה מהם רפובליקת בננות, והמסרים שהועברו מצידם היו איומים".