נתניהו ינאם בפני הקונגרס: "אציג את האמת על המלחמה"

בשיא המתיחות עם ממשל ביידן, ואחרי נאומו הדרמטי של הנשיא האמריקני אמש שבו הציג את המתווה לעסקה, לשכת ראש הממשלה אישרה כי נתניהו ימריא לוושינגטון וינאם בפני הקונגרס: בסוף השבוע קיבל ראש הממשלה נתניהו הזמנה לנאום בפני שני בתי הקונגרס

נתניהו נואם בקונגרס ב-2015
נתניהו נואם בקונגרס ב-2015 | צילום: רויטרס

בשיא המתיחות עם ממשל ביידן, ונאום הנשיא האמריקני אמש: לשכת ראש הממשלה אישרה הערב (שבת) כי רה"מ בנימין נתניהו ימריא בקרוב לוושינגטון וינאם בפני הקונגרס האמריקני. "ראש הממשלה יהיה מנהיג המדינה הראשון בעולם שינאם בפעם הרביעית בפני שני בתי הקונגרס", נמסר מלשכת רה"מ. נתניהו: "נרגש מהזכות לייצג את ישראל בפני שני בתי הקונגרס ולהציג את האמת על המלחמה הצודקת שלנו נגד מבקשי נפשנו, בפני נציגי העם האמריקני והעולם כולו".

הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם עדכן כבר ביום חמישי את ראש הממשלה ובכירים ישראלים נוספים בכך שהושגו החתימות הנדרשות להזמנת נתניהו לקונגרס - הן של מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הסנאטור צ'אק שומר, שהתבטא לאחרונה בחריפות נגד נתניהו - והן של יו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון הרפובליקני.

בריאיון שהעניק לחדשות 13 בשבוע שעבר, יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון סיפר כי עדכן את נתניהו בשיחת טלפון על ההזמנה הקרבה לנאום בפני שני בתי הקונגרס. לדבריו, השיחה עסקה גם בצווי המעצר הבינלאומיים שביקש התובע בהאג, וכן בהמשך המלחמה בעזה.

Screenshot 2023 07 17 192613
רה"מ נתניהו והנשיא ביידן | צילום: רויטרס, יונתן זינדל, פלאש 90

בכירים בסביבת נתניהו אישרו מוקדם יותר השבוע לחדשות 13 כי רה"מ אכן מעוניין לצאת ולנאום בקונגרס, למרות שהדבר עלול להכעיס לא מעט גורמים במפלגה הדמוקרטית. אם הנסיעה תצא לפועל - תהיה זו הפעם הראשונה שראש הממשלה יוצא מגבולות הארץ מאז החלה המלחמה.

יו"ר בית הנבחרים החדש, מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון | צילום: רויטרס

ג'ונסון, שמבקש להוציא לפועל את נאומו של נתניהו מאז חודש מרץ, המתין משך זמן רב לתשובתו הסנאטור צ'אק שומר - שאישורו נדרש בכדי לקיים נאום מול שני בתי הקונגרס. במטרה להפעיל לחץ, יו"ר בית הנבחרים אף איים בשלב מסוים כי יזמין את ראש הממשלה לנאום בפני בית הנבחרים בלבד, במידה ולא תושג הסכמה מול הנהגת הסנאט.

כאמור, האפשרות כי הנאום ייצא לפועל מעוררת ביקורת בקרב חברי אגפים מסוימים במפלגה הדמוקרטית. חבר בית הנבחרים הדמוקרטי מארק פוקאן מוויסקונסין כבר הביע את התנגדותו החריפה על רקע הדיווחים בנושא - והודיע כי ישמח להעביר לנתניהו צווי מעצר נגדו מטעם בית הדין הפליל הבינלאומי בהאג, במידה ואכן יגיע לגבעת הקפיטול.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאום בקונגרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאום בקונגרס | צילום: רויטרס

בנאום הדרמטי שנשא אמש הנשיא ביידן, הוא חשף את המתווה הישראלי לעסקת חטופים שהוצע לחמאס. על-פי ההצעה, בשלב הראשון של העסקה תחול הפוגת אש של שישה שבועות ויוחזרו מספר חטופים תמורת אסירים פלסטינים שישוחררו מהכלא הישראלי. בשלב השני ישוחררו כל החטופים מהשבי בעזה, וישראל תסיג את צה"ל מהרצועה. בשלב השלישי והאחרון יבוצעו חילופי גופות ועזה תשוקם.

עצרת בכיכר החטופים חטופים חרבות ברזל
עצרת בכיכר החטופים | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בפנייה ישירה לציבור הישראלי, מעל לראשה של הממשלה, קרא הנשיא לתמוך במתווה שהציג - ולהשמיע קול למען קידומה. "אסור לכם לאבד את ההזדמנות לעסקת חטופים. כל מי שרוצה שלום, תדברו, תנו למנהיגים לדעת שהם צריכים לקחת את העסקה הזו", אמר. במסר לראש הממשלה בנימין נתניהו, ביידן הזהיר: "המשך החתירה לניצחון מוחלט תוביל את ישראל לבידוד אזורי ולא תביא להחזרת החטופים לביתם. אני יודע שיש בישראל כאלה שלא יסכימו עם זה ויקראו להמשך המלחמה - ובהם גם חברי הממשלה, שהבהירו כי הם רוצים לכבוש את עזה ולהילחם במשך שנים".

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ממשלת ישראל מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו בהקדם ופועלת להשגת מטרה זו. לכן, ראש הממשלה אישר לצוות המשא ומתן להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. המתווה המדויק שהוצע ע״י ישראל, לרבות המעבר המותנה משלב לשלב, מאפשר לישראל לשמור על עקרונות אלה".