היועץ לביטחון לאומי יגיע לארץ: "חולקים את אותן מטרות מול איראן"

ג'ייק סאליבן אישר את הגעתו לישראל ב-19 בינואר. בתדרוך לעיתונאים אמר כי "ארה"ב וישראל חולקות את אותן מטרות יסוד לגבי איראן". לדבריו, הרפובליקה האיסלאמית "עלולה לתרום לפשעי מלחמה באוקראינה עם סיוע צבאי לרוסיה"

ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית
ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית | צילום: רויטרס

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, הודיע הערב (שני) כי יגיע לישראל ב-19 בינואר. בתדרוך לעיתונאים בבית הלבן הוא אמר: "ארה"ב וישראל חולקות את אותן מטרות יסוד לגבי איראן". הוא הוסיף כי "איראן עלולה לתרום לפשעי מלחמה באוקראינה עם סיוע צבאי לרוסיה". בתוך כך, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר נחת הבוקר בוושינגטון לסדרת פגישות בבית הלבן.

הגעתו של סאליבן לישראל מגיעה ברקע הדיון של מועצת הביטחון של האו"ם ביום חמישי האחרון בנושא "המצב במזרח התיכון ובשאלה הפלסטינית" שהסתיים ללא הצבעה או הכרעה. זאת, בעקבות ביקורו בשבוע שעבר של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית. בדיון נאמו הנציג הפלסטיני ריאד מנסור וכן שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן שאמר כי "הביקור היה תחת הסטטוס קוו" וכינה את הדיון "עלבון לאינטליגנציה".

Whatsapp Image 2023 01 03 At 0
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית (ארכיון) | צילום: מנהלת הר הבית

ארדן הציג טיעונים היסטוריים לחשיבות המקום לעם היהודי והדגיש כי "זוהי הנקודה הקדושה ביותר עבור בני עמי". בנוסף ארדן ציין כי הוא עצמו ביקר בהר הבית כשכיהן כשר לביטחון פנים לאחר פיגוע במקום בו נרצחו שני שוטרים.

שגריר ישראל באו''ם גלעד ארדן בדיון מועצת הביטחון על הר הבית
שגריר ישראל באו''ם גלעד ארדן בדיון מועצת הביטחון על הר הבית | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר הסנאטור האמריקני וחבר המפלגה הרפובליקנית לינדזי גרהאם, צייץ בחשבון הטוויטר שלו  כי "הרעיון שישראל צריכה לדבר פחות על הפלישה הקרימינלית של רוסיה לאוקראינה - קצת מטריד". הסנאטור התייחס בכך לדבריו של שר החוץ אלי כהן, שאמר אמש כי "בסוגיית רוסיה אוקראינה נעשה דבר אחד בוודאות - נדבר פחות".

בנוסף התייחס גרהאם לפגישה הצפויה בין כהן לבין שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, וכתב: "אני מקווה שמר כהן שכאשר הוא מדבר עם לברוב, הוא מדבר עם נציג של משטר פושעי מלחמה, שמבצע פשעי מלחמה מדי יום". עוד אמר גרהאם כי הוא "שמח לראות שמר כהן, שר החוץ הישראלי החדש, נותן עדיפות ליחסים האסטרטגיים של ארצות הברית וישראל, ותומך בהמשך הסיוע ההומניטרי לאוקראינה".