דיווח: ממשל ביידן אישר להעביר לישראל את משלוח הנשק שעוכב

בכירים אמריקנים מסרו לוול סטריט ג'ורנל כי הממשל בוושינגטון אישר להעביר לישראל פצצות כבדות משקל - שנדחו עקב "סיכון האזרחים ברפיח". עם זאת, חלק ממשלוח הנשק עדיין נותר מעוכב

הפצצות צה"ל ברפיח
הפצצות צה"ל ברפיח (ארכיון) | צילום: רויטרס

לאחר שעוכב במשך כחודשיים, ממשל ביידן אישר להעביר חלק ממשלוח הנשק האמריקני לישראל - כך בכירים אמריקנים מסרו הערב (רביעי) לוול סטריט ג'ורנל. המשלוח שאושר כולל 1,700 פצצות במשקל 180 ק"ג, אך פצצות במשקל 900 ק"ג, שהיו אמורות להישלח באותו המשלוח - לא יועברו גם כן כעת.

משלוח הפצצות, שנדחה עקב חשש הממשל מ"סיכון האזרחים ברפיח", צפוי להגיע בחלקו אל ישראל בשבועות הקרובים, כך לפי הדיווח. כמו כן, דווח כי בעת השהיית משלוח הנשק, לפני כחודשיים, ספינה ישראלית נשלחה כדי לאסוף את הפצצות - אך שבה ארצה בידיים ריקות. גורם בממשל אמר לעיתון האמריקני כי חברי הקונגרס לא עודכנו בהעברת המשלוח הנוכחי - כיוון שהינה חלק ממשלוח גדול, בו עודכנו בעבר.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

לפני כחודש פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי חלה התקדמות משמעותית לקראת הסכמות עם ארצות הברית, שיאפשרו את הגעת משלוח הנשק שעוכב לישראל - דבר שאושר כעת, לפי הבכירים האמריקנים. במסגרת הסיכומים שהתגבשו בין וושינגטון לירושלים, ישראל תאלץ להתחייב בפני הממשל כי היא לא תפעל עם פצצות מסוימות שיסופקו לה באזורים מאוכלסים, לרבות אזורים מאוכלסים ברפיח.

בנוסף, דווח כי ישראל תסכים כי ההתחייבות מטעמה תעוגן במסמך רשמי, שכנראה ייחתם גם על-ידי שר הביטחון יואב גלנט. בכיר ישראלי המעורה בפרטים מסר לפני כחודש לחדשות 13: "אנחנו מנסים יחד עם האמריקנים למצוא את הדרך לרדת מהעץ שהם עלו עליו - כאשר הודיעו פומבית על עיכוב המשלוח" - וכעת, ייתכן כי נמצא הפתרון.

תקיפה אווירית ברפיח
תקיפה אווירית ברפיח (ארכיון) | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים, תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך ישיבת הממשלה את ממשל ביידן - והאשים את הבית הלבן בעיכוב משלוחי נשק לישראל. "המאסה הגדולה של החימושים נשארה מאחור", טען ראש הממשלה, חרף הביקורת החריפה שנמתחה עליו בימים האחרונים בוושינגטון בעקבות התבטאויות דומות.

"לפני כארבעה חודשים, חלה ירידה דרמטית באספקת החימושים שהגיעו מארה"ב לישראל", אמר נתניהו בפתח דבריו, "במשך שבועות ארוכים פנינו לידידינו האמריקנים בבקשה להאיץ את המשלוחים. עשינו זאת פעם אחר פעם. עשינו זאת בדרגים הגבוהים, ובכל הדרגים, ואני רוצה להדגיש - עשינו זאת בחדרי חדרים. קיבלנו כל מיני הסברים, אבל דבר אחד לא קיבלנו - המצב הבסיסי לא השתנה. פריטים מסוימים הגיעו בטפטוף, אבל המאסה הגדולה נשארה מאחור".

רה"מ בנימין נתניהו בכנסת
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אני מעריך מאוד את התמיכה של הנשיא ביידן והממשל האמריקני בישראל. מאז תחילת המלחמה ארה"ב נתנה לנו תמיכה ברוח ובחומר - באמצעי הגנה ובאמצעי התקפה", הוסיף ראש הממשלה. בהמשך הסביר מדוע פרסם בשבוע שעבר את הסרטון בו מתח ביקורת על הממשל: "לאחר חודשים של היעדר שינוי במצב זה, החלטתי לתת לכך ביטוי פומבי. עשיתי זאת מתוך ניסיון של שנים, וידיעה שצעד זה חיוני לחלץ את הפקק".

"צפיתי שזה יהיה כרוך בהתקפות אישיות נגדי מבית ומבחוץ", המשיך נתניהו, "כפי שקרה כשיצאתי נגד הסכם הגרעין עם איראן, כפי שקרה וקורה כשהתנגדתי פעם אחר פעם להקמת מדינת טרור פלסטינית, וכפי שקורה עכשיו כשאני מתנגד לסיום המלחמה תוך השארת החמאס על כנו. אבל אני מוכן לספוג התקפות אישיות למען ביטחון ישראל. כראש ממשלת ישראל, תפקידי הוא לעשות הכל כדי להבטיח שללוחמים הגיבורים שלנו יהיו מיטב אמצעי הלחימה".