ה"ניו יורק טיימס" במאמר תקיף נגד נתניהו: "הדמוקרטיה בישראל בסכנה"

במאמר הדעה שפורסם בעיתון האמריקני המוביל התייחסו הכותבים לתוצאות הבחירות בישראל, ולהשלכותיהן על עתיד הדמוקרטיה במדינה היהודית. "ממשלתו של נתניהו מהווה איום משמעותי על עתידה של ישראל"

בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

במאמר שפורסם אמש (שבת) בעיתון האמריקני "ניו-יורק טיימס" תחת הכותרת "אידיאל הדמוקרטיה במדינה היהודית בסכנה", התייחסו כותבי המאמר ששמם לא הוזכר, לתוצאות הבחירות האחרונות בישראל ולהשלכותיהן על "עתיד הדמוקרטיה במדינה היהודית והדמוקרטית". בתוך כך, כותבי המאמר ציינו את הרפורמות המשפטיות שממשלת נתניהו צפויה לקדם, לפתרון שתי המדינות, לזכויות המיעוטים בישראל ולסוגיות מרכזיות נוספות.

"הבחירות בישראל יכולות להיות דרמטיות, וחמש הבחירות שהתקיימו תוך ארבע שנים היו מלאות בהפתעות פוליטיות, ביניהן - הצטרפות מפלגה ערבית ישראלית עצמאית לקואליציה. ממשלות חדשות ותהליך הקמתן הסוער הם חלק מהמסורת הגאה של ישראל כדמוקרטיה סוערת ופלורליסטית", נכתב.

"אולם, ממשלת הימין הקיצוני שתעלה בקרוב לשלטון בראשות בנימין נתניהו, מהווה מפנה באיכות שלה מיתר ממשלות ישראל לאורך ההיסטוריה בת 75 השנים שלה", עוד נכתב. "בעוד שנתניהו זוכה בבירור לתמיכת ציבור הבוחרים הישראלי, ניצחונו צר ולא ניתן לראות בו מנדט לוויתורים למפלגות החרדיות והלאומניות, שמעמידות את האידיאל של מדינה יהודית דמוקרטית - בסכנה".

בנימין נתניהו
''ניצחונו צר ולא ניתן לראות בו מנדט נרחב לוויתורים למפלגות החרדיות והלאומניות'', נכתב במאמר. בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעיתון הוסיפו: "ממשלתו של נתניהו מהווה איום משמעותי על עתידה של ישראל - על הכיוון שלה, הביטחון שלה וגם - רעיון המדינה היהודית. עמדת הממשלה עשויה להפוך את פתרון שתי המדינות לבלתי אפשרי מבחינה צבאית ופוליטית. במקום לקבל את התוצאה הזו, ממשל ביידן צריך לעשות כל שביכולתו כדי להביע את תמיכתו בחברה הישראלית המאופיינת בשוויון זכויות ושלטון החוק. זה יהיה מעשה ידידותי, העולה בקנה אחד עם הקשר העמוק בין שתי המדינות".

"נתניהו עושה כל שביכולתו להישאר בשלטון, ובתוך כך, הוא נענה לדרישותיהם של הגורמים הקיצוניים ביותר בפוליטיקה הישראלית. הקבינט החדש שהוא מקים עשוי לערער את סמכותו של בית המשפט העליון הישראלי, באופן שיתיר לכנסת לעשות ככל העולה על רוחה מבלי ריסונים ובלמים משפטיים".

איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', יצחק גולדקנופף, אריה דרעי
''המהלכים האלה מטרידים, ומנהיגיה של ארה''ב צריכים לומר זאת''. איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', יצחק גולדקנופף ואריה דרעי | צילום: אוליבייה פיטוסי, גדעון מרקוביץ', פלאש 90

"השרים בממשלה החדשה כוללים אישים כמו איתמר בן גביר, שהורשע בתמיכה בארגון טרור. בצלאל סמוטריץ', שתומך זה מכבר בסיפוח מוחלט של הגדה המערבית, צפוי להתמנות לשר האוצר הבא, ותינתן לו סמכות נוספת בניהול הגדה המערבית. לסגן הממונה על הזהות היהודית בלשכת ראש הממשלה, צפוי נתניהו למנות את אבי מעוז, שפעם הגדיר את עצמו כ'הומופוב גאה'. המהלכים האלה מטרידים, ומנהיגיה של ארה"ב צריכים לומר זאת".

כותבי המאמר חתמו אותו: "יהיו קווי המתאר של ממשלת ישראל החדשה אשר יהיו, ארה"ב תשמור על קשר עם הממשלה הזו בנושאים רבים בעלי עניין משותף". בהמשך ציינו: "כל דבר שיערער את ערכיה הדמוקרטיים של ישראל - בין אם מדובר בסיפוח מוחלט או בהכשרת התנחלויות ומאחזים בלתי חוקיים - יערער את פתרון שתי המדינות. תמיכתה של ארה"ב בישראל משקפת את הכבוד של המדינות לערכים דמוקרטיים. הנשיא ביידן ונתניהו צריכים לעשות כל שביכולתם כדי לאשר מחדש את המחויבות הזו".