"החלטה מבישה": זעם בישראל על בלימת ייצוא הנשק הבריטי

לאחר שהממשלה הבריטית הודיעה על השעיית 30 רישיונות ייצוא נשק מטעמה לישראל, עקב חשש שיעשה בהם שימוש "המנוגד לחוק הבינלאומי", גורמים בירושלים הביעו תרעומת - לצד חשש כי ההחלטה תתרחב. נתניהו: "במקום לסייע לישראל, ההחלטה תסייע לחמאס", גלנט: "מאוכזב מאוד". רה"מ בריטניה לשעבר: "למה אתם נוטשים את ישראל?"

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר וראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90 / רויטרס

הודעתו של שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי כי מדינתו תשעה מיידית 30 מתוך 350 רישיונות ייצוא הנשק שלה לישראל, עוררה היום (שלישי) חשש בישראל וגררה תגובות זועמות מצד בכירי הדרג המדיני והצבאי. בירושלים חוששים כי ההחלטה עלולה  להביא לאפקט "דומינו", שיוביל לפגיעה במשלוחים נוספים וייפגע במעמדה של ישראל בקהילה הבינלאומית.

בהודעה ארוכה נגד ההחלטה, שפורסמה בחשבון הטוויטר הרשמי של משרד הממשלה, הואשמה ממשלת בריטניה בנטישה של ישראל - ותרומה עקיפה לחמאס. "ימים לאחר שחמאס הוציא להורג שישה חטופים ישראלים, ממשלת בריטניה השעתה שלושים רישיונות נשק לישראל", נכתב בפתח ההודעה, "ההחלטה המבישה הזו לא תפגע בנחישותה של ישראל להביס את חמאס, ארגון טרור שרצח באכזריות 1200 בני אדם ב-7 באוקטובר, בהם 14 אזרחים בריטים".

"במקום לעמוד לצד ישראל, דמוקרטיה שמגנה על עצמה מפני ברבריות, ההחלטה השגויה של בריטניה רק ​​תעודד את חמאס", נכתב בהמשך. בסיום ההודעה נטען: "עם או בלי נשק בריטי, ישראל תנצח במלחמה הזו ותבטיח את עתידה".

השר כ"ץ עם דיוויד לאמי, שר החוץ של בריטניה
השר כ"ץ עם דיוויד לאמי, שר החוץ של בריטניה | צילום: רויטרס

גם שר הביטחון יואב גלנט תקף את ההחלטה. "מאוכזב מאוד לשמוע על הסנקציות שהטילה ממשלת בריטניה על רישיונות הייצוא למערכת הביטחון הישראלית", כתב גלנט בחשבון הטוויטר שלו, "ההחלטה מגיעה בעת בה אנחנו נלחמים במלחמה הנערכת בשבע חזיתות שונות - ונפתחה על ידי ארגון ברברי, ללא התגרות מצדנו. בתקופה שבה אנו אבלים על שישה חטופים שהוצאו להורג בדם קר על ידי חמאס, בתוך מנהרות בעזה, ובזמן שאנחנו נלחמים להביא 101 חטופים בחזרה הביתה".

"אני עומד לצד החיילים וכוחות הביטחון שלנו שפועלים באומץ רב, במקצועיות ובערכיות", הוסיף שר הביטחון, "אנחנו דבקים במחויבותנו להגן על מדינת ישראל ואנשיה"/

שר הביטחון יואב גלנט בבה"ד 1
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: דובר צה"ל

גם בבריטניה הושמעה ביקורת נגד ההחלטה, וראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון תקף ברשתות החברתיות: "חמאס עדיין מחזיק בחטופים יהודים חפים מפשע, בזמן שישראל מנסה למנוע טבח 7 באוקטובר נוסף". בהתייחסות לראש הממשלה המכהן ולשר החוץ, בוריס הוסיף: "למה לאמי וסטארמר נוטשים את ישראל? האם הם רוצים שחמאס ינצח?".

גם הרב הראשי של הקהילה היהודית בבריטניה, אפרים מירוויס, מתח ביקורת: "החלטת ממשלת בריטניה, בעלת ברית אסטרטגית קרובה של ישראל, על השעיה חלקית של רישיונות נשק, בזמן שישראל נלחמת מלחמה על עצם הישרדותה בשבע חזיתות שנכפתה עליה ב-7 באוקטובר, ובשעה שבה שישה בני ערובה נרצחו בדם קר, מעלה תהיות".

רה"מ בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון
רה"מ בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

בניסיון להרגיע את הרוחות, שר ההגנה הבריטי ג'ון היילי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס: "להשעיית המשלוחים לא תהייה השפעה על ביטחון ישראל ובריטניה עדיין מחויבת להגנה על ישראל".

"אנחנו בני ברית הדוקים של ישראל, ואנחנו גם נישאר בני ברית הדוקים", הוסיף השר, "קיבלנו החלטה משפטית בעקבות הליך שעלינו לפעול לפיו, ודחינו את הייצוא של 30 מתוך 350 כלים. מדובר בכלים שעלולים לעבור על החוק הבינלאומי בעזה. אבל עמידתנו לצד ישראל, כחלק מהמערך ההגנתי במידה ותתוקף שוב, נשארת איתנה".