דיווח: ישראל הודיעה לארה"ב כי חיסלה את הנייה, בבית הלבן זעמו

לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", למרות שבישראל שמרו על עמימות לאחר חיסול ראש הלשכה המדינית של חמאס, גורמים רשמיים הודו בפני הבית הלבן כי ישראל אחראית לחיסול, וגרמו לזעם בקרב ממשל ביידן - בטענה כי מדובר בסיכול תהליך המו"מ להפסקת אש ושחרור החטופים

זמן צפייה: 01:33

בעוד שבישראל שמרו על עמימות בנוגע לחיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניייה בשבוע שעבר, שוגר מסר לגורמים רשמיים אמריקניים כי ישראל אחראית לחיסול. כך דווח הלילה (רביעי) ב"וושינגטון פוסט".

עוד דווח בעיתון כי גורמים בבית הלבן הגיבו בהפתעה ובזעם על חיסולו של הנייה, מכיוון שראו בפעולה זו כישלון של תהליך משא ומתן ארוך בן חודשים שארה"ב קידמה במטרה להבטיח הפסקת אש ברצועת עזה, ואת שחרור החטופים.

בתוך כך, בדיווח נוסף בעיתון נכתב כי בבית הלבן מאמינים שאיראן שוקלת מחדש את תגובתה מול ישראל, וזאת בעקבות "מאמצים דיפלומטיים" שהפעיל הנשיא ביידן בעניין.

הנשיא ביידן בפסגת נאט"ו ה-75 בוושינגטון
הנשיא ביידן | צילום: רויטרס

בנוסף, גורמים אמריקנים אמרו לעיתון כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולא איראן, הוא הגורם העיקרי בהתלקחות אזורית רחבה יותר. נטען כי ישראל פתחה שוב ושוב במתקפות מבלי ליידע את ארה"ב תחילה, והכעיסה את ממשל ביידן ואת הנשיא עצמו.

גורם רשמי ישראלי אישר כי השיחה בין ביידן לנתניהו בשבוע שעבר, לאחר חיסול הנייה, הייתה "מתוחה". ובכל זאת, גורמים מאשרים שאין סימנים לכך שביידן מוכן להפעיל לחץ משמעותי על ישראל, כמו התניה או הגבלת סיוע צבאי.

בית ההארחה בו חוסל אמסאעיל הנייה
בית ההארחה בו חוסל אמסאעיל הנייה

אתמול פורסמו ב"ג'ואיש כרוניקל" הבריטי פרטים נוספים מאותו לילה דרמטי: "המטען שהונח מתחת למיטתו של הנייה הוטמן על-ידי שני אנשי משמרות המהפכה שאמורים היו לאבטח את הבניין - וגויסו על-ידי המוסד". כדי למנוע גילוי אפשרי, דווח, הסוכנים הניחו מטען חבלה שטוח, ברוחב של 3 ס"מ על 6 ס"מ, שהודק לתחתית המיטה. כדי למזער את הפגיעה בחפים מפשע - הם השתמשו במטען מדויק שפגע רק בחדרו של הנייה.

עוד צוין בדיווח כי יחידת 8200 לקחה גם היא חלק במבצע ההתנקשות וסייעה למוסד ביירוט שיחות טלפון בין מארגני טקס ההשבעה של נשיא איראן החדש עם המוזמנים, ובהם גם הנייה. לאחר שהושג אישור כי בכוונתו של מנהיג חמאס להגיע לטהרן כדי להשתתף בטקס, במוסד החליטו להוציא לפועל את מבצע החיסול במתחם בו הוא נוהג לשהות במהלך ביקוריו בבירה האיראנית.

יחיא סנוואר מנהיג חמאס
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה | צילום: רויטרס

בתוך כך, חמאס הודיע אמש כי מינה את מנהיג ארגון הטרור בעזה יחיא סינוואר לראש הלשכה המדינית - במקומו של הנייה. מיד לאחר ההודעה הופעלו אזעקות באשקלון, שדרות ועוטף עזה. שלוש רקטות נורו מהרצועה. אחת יורטה ושתיים התפוצצו בשטחים פתוחים. לא דווח על נפגעים.