היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "זה לא הזמן להחיות את הסכם הגרעין"

ג'ייק סאליבן, יועצו הקרוב של הנשיא ביידן, אמר בתדרוך לכתבים כי הגרעין האיראני יהיה חלק חשוב מביקורו הצפוי בישראל, והבהיר שהאמריקנים ממשיכים להאמין כי הדרך הטובה ביותר להבטיח שלאיראן לא יהיה גרעין היא בדיפלומטיה. "נעבוד על הפערים בין ישראל לארה"ב לגבי הטקטיקה בה יש לנקוט"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן במסיבת העיתונאים על המצב באוקראינה
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן | צילום: רויטרס

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, שוחח הלילה (שלישי) עם כתבים במקסיקו סיטי, והתייחס לביקורו הצפוי בישראל בסוף השבוע הבא ולהסכם הגרעין עם איראן. "הבהרנו שהעדיפות שלנו כרגע היא הסכם הגרעין", אמר סאליבן, "זה לא הרגע או ההקשר לתת לזה עדיפות".

סאליבן נשאל לגבי התנגדותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להסכם הגרעין, ואמר כי הוא חושב שזו עמדתו העקבית כבר שנים רבות. "הוא הגיע לקונגרס האמריקני כדי לבטא את העמדה הזו", אמר סאליבן, "ולכן אני לא חושב שיש הפתעה בעובדה שהוא לא אוהב ומעולם לא אהב את ההסכם".

"הבהרנו שאנחנו ממשיכים לעמוד מאחורי המחויבותלהבטיח שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני", הוסיף סאליבן, "ואנחנו ממשיכים להאמין שבסופו של דבר, דיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר לעשות זאת בהקשר הנכון, מגובה באחדות בינלאומית ובלחץ הדרוש להציב על איראן, כולל הסנקציות שהגברנו במהלך השנה האחרונה".

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
הנציגות האיראנית בשיחות הגרעין בווינה, ארכיון | צילום: רויטרס

עוד אמר סאליבן: "תהיה לנו הזדמנות לעסוק עם ממשלת ישראל החדשה על האיום הנשקף מאיראן, ואני חושב שאנחנו חולקים את אותן מטרות בסיסיות. נעבוד על כל הפערים שיש בינינו על הטקטיקה בה יש לנקוט, באותה דרך שבה עשינו זאת במהלך השנתיים האחרונות".

"בתחילת הכהונה בבית הלבן היה לנו את ראש הממשלה נתניהו בחודשים הראשונים, אחר כך היה לנו את ראש הממשלה בנט, ואז היה לנו את ראש הממשלה לפיד. דבר אחד היה משותף לשלושת האנשים האלה: אף אחד מהם לא אהב את הסכם הגרעין. שלושתם הרגישו מאוד בצורך לתאם מקרוב את המדיניות מול איראן, וראש הממשלה נתניהו, אני חושב, לא יהיה שונה. אנחנו באמת מצפים לערב את ממשלת ישראל, וזה יהיה נושא חשוב לשיחה כשאגיע לישראל".

בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אמש הודיעה סאליבן כי יגיע לישראל ב-19 בינואר, ובתדרוך לעיתונאים בבית הלבן הוא אמר: "ארה"ב וישראל חולקות את אותן מטרות יסוד לגבי איראן". הוא הוסיף כי "איראן עלולה לתרום לפשעי מלחמה באוקראינה עם סיוע צבאי לרוסיה".

כזכור, כבר לפני כחודש דווח בחדשות 13 כי ישראל קיבלה איתותים מכמה מדינות באירופה ומגורמים אמריקנים שלפיהם שהסכם הגרעין עם איראן יורד מהשולחן מבחינתם. המסרים מאירופה היו נחרצים יותר מאלה שהגיעו מארה"ב, והשורה התחתונה היא שמבחינת ממשלת נתניהו, ובעיקר עבור נתניהו עצמו, מדובר בבשורה טובה מאוד שתקל עליו בזירה מדינית אחת לפחות.