ג'ארד קושנר הגיע לארץ לקדם המו"מ

המשלחת האמריקנית של טראמפ בראשות חתנו ג'ארד קושנר נפגשה היום בנפרד עם נתניהו ואבו מאזן

נתניהו עם קושנר (עמוס בן גרשום, לע"מ)

יממה אחרי שנפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והזהיר מפני התפשטות אירנית בסוריה, ייפגש היום (חמישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו עם המשלחת האמריקנית שהגיעה לאזור בשליחותו של הנשיא טראמפ, כדי לדון בהפשרת התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים. המשלחת מארה"ב כוללת את חתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, השליח למו"מ ג'ייסון גרינבלט וסגנית היועץ לביטחון לאומי דינה פאוול.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

השלושה הגיעו למזרח התיכון בימים האחרונים וקיימו שורת פגישות בנושא עם מנהיגים במדינות ערב, בין השאר בירדן, מצרים וסעודיה. מטרת המפגשים הללו היא לרתום את המדינות להליך אזורי כולל שיקדם את המשא ומתן, אך נראה שגם הפלסטינים וגם בישראל מתבצרים בעמדותיהם המוקדמות ולא תולים ציפיות רבות באפשרות להתניע מחדש את התהליך שיוביל להסדר.

גורם רשמי בבית הלבן אמר ל"פוליטיקו" כי מטרת הביקור של קושנר באזור היא "להתמקד בדרך להתנעת שיחות השלום, לצמצם את הקיצוניות, לדון במצב בעזה ולחשוב על אפשרויות כלכליות שיתמרצו את הצדדים בתהליך". עוד נכתב ב"פוליטיקו" כי הנשיא טראמפ סבור "שהשבת הרגיעה לירושלים אחרי המשבר בהר הבית יצרה הזדמנות להמשך השיחות ולהתקדמות בתהליך השלום".

בהמשך היום תעבור המשלחת האמריקנית לרמאללה, שם ייפגשו הבכירים עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו-מאזן). על רקע הפגישה המתוכננת, שוחח אמש עבאס טלפונית עם מלך ירדן בנושא תהליך השלום. עם זאת, למרות שהנשיא טראמפ התייחס לתהליך המדיני פעמים רבות מאז שנבחר, ואף אמר בעבר שהוא מעניק לו חשיבות גבוהה מבחינת העניינים שעל סדר יומו - אבו מאזן לא מאוד אופטימי באשר ליכולת של ארה"ב לקדם את התהליך.

לא אופטימי. אבו מאזן (רויטרס)
לא אופטימי. אבו מאזן (רויטרס)

במהלך פגישה עם נציגים של מפלגת "מרצ" הלין עבאס על העובדה שהאמריקנים לא מביעים באופן פומבי את תמיכתם בהקפאת הבנייה בהתנחלויות, וטען כי הממשל מתנהל ב"תוהו ובוהו" פנימי שיקשה עליו לקדם תהליך כל כך מורכב.

הפגישה בישראל וברמאללה מתקיימת בעוד שעיקר המשאבים המדיניים שמשקיע ראש הממשלה נתניהו מופנים כעת למאבק בהתעצמות האירנית בסוריה, על רקע הפסקת האש במלחמת האזרחים בגולן, ובחשש הישראלי מפני מליציות שיעיות בחסות אירנית שיתמקמו על הגבול עם ישראל ויקימו בסיס צבאי, בדומה למה שקורה בלבנון עם חיזבאללה.

רה''מ ופוטין, אתמול בסוצ'י (אלכסיי גרומוב)
רה''מ ופוטין, אתמול בסוצ'י (אלכסיי גרומוב)

נתניהו הקדיש את מרב המאמצים בתקופה האחרונה כדי להציב קו אדום ישראלי בפגישה אתמול עם פוטין, ואף הזהיר במרומז מפני אפשרות של תקיפה צבאית אפשרית בסוריה כדי למנוע את ההתפשטות האירנית. עם זאת נראה שברוסיה לא מתרשמים יותר מדי.

זמן קצר לאחר הפגישה עם פוטין, שבעצמו לא אמר דברים מהותיים באופן פומבי, התייחס הנציג הרוסי במועצת הביטחון של האו"ם לנושא האירני בסוריה, ואמר כי אמנם רוסיה מכירה ומבינה את דאגותיה של ישראל, אך על אף זאת היא סבורה שאירן משחקת תפקיד בונה בסוריה. יצוין שלאורך השנים האחרונות עבדה רוסיה במשותף עם אירן כדי לייצב את משטר אסד ולהביס את המורדים בסוריה.