דיווח: ארה"ב תטיל סנקציות על נצח יהודה; נתניהו: "שפל ערכי"

לפי הדיוח, ממשל ביידן צפוי להטיל סנקציות על יחידה בצה"ל בשל "הפרת זכויות אדם" בגדה.. נתניהו תקף: "שיא האבסורד ושפל ערכי". גנץ: "תקדים מסוכן". סמוטריץ': "טירוף מוחלט". בן גביר: "מצפה מגלנט לגבות את נצח יהודה, אם לא - נקלוט אותם במג"ב כגיבורים"

זמן צפייה: 03:53

לראשונה בהיסטוריה - סנקציות אמריקניות על יחידה בצה"ל: ארצות הברית צפויה להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה בשל "הפרת זכויות אדם" בגדה המערבית, כך דווח הערב (שבת) ב-AXIOS. בצה"ל לא התייחסו לדיווח. ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף: "בשעה שחיילינו נלחמים במפלצות הטרור, הכוונה להטיל סנקציה על יחידה בצה"ל זה שיא האבסורד ושפל ערכי".

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, הגיב גם הוא: "גדוד נצח יהודה הוא חלק בלתי נפרד מצה"ל. הוא כפוף לחוק הצבאי, והוא פועל בהתאם למשפט הבינלאומי. למדינת ישראל מערכת משפט חזקה ועצמאית, שיודעת לבדוק ולבחון כל הפרת חוק או חריגה מפקודות צה"ל, וכך גם נעשה. יש לי הערכה רבה לידידינו האמריקאים, אבל הטלת סנקציות על היחידה היא תקדים מסוכן, וגם מעבירה מסר שגוי לאויבינו המשותפים בזמן מלחמה. אפעל כדי שההחלטה הזו לא תעבור".

השר בצלאל סמוטריץ' מסר: "החלטה להטיל סנקציות אמריקניות על צה"ל בזמן שישראל נלחמת על קיומה היא טירוף מוחלט. הזהרנו שהסנקציות של ממשל ביידן נגד המתיישבים ימשיכו לצה"ל ולכל מדינת ישראל. זה חלק ממהלך מתוכנן לכפות על מדינת ישראל להסכים להקמת מדינה פלסטינית ולהפקיר את ביטחון ישראל".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה לשר הביטחון יואב גלנט, ואמר כי הוא "מצפה שלא להיכנע לתכתיבים האמריקניים. יש לתת להם גב על מלא. אם במשרד הביטחון לא יהיה מי שיגבה את הגדוד כנדרש, אבקש לקלוט אותו במשטרת ישראל והמשרד לביטחון לאומי. שורות מג"ב פתוחות כדי לקבל את הגדוד החשוב הזה כגיבורים".

Dkby Ci Dchr
השר גלנט, השר בן גביר | צילום: אבשלום ששוני, יונתן זינדל, פלאש 90

הדיווח מצטרף לסנקציות של האיחוד האירופי שהוטלו בסוף השבוע בגין "הפרות חמורות של זכויות אדם נגד פלסטינים" על ארגון להב"ה, קבוצת נוער גבעות וארבעה מתנחלים: מאיר אטינגר, נריה בן פזי, ינון לוי ואלישע ירד - שכיהן בעבר כדובר של ח"כ לימור סון הר-מלך.

על-פי האיחוד האירופי, הם "אחראים למעשי עינויים וענישה אכזריים, לא אנושיים או משפילים כלפי פלסטינים בשטחי 'הגדה המערבית' ומזרח ירושלים, וכן להפרת זכות הקניין והחיים הפרטיים והמשפחתיים שלהם". לאחר הודעת האיחוד, מחלקת האוצר של ארה"ב הודיעה כי הטילה סנקציות על מייסד ארגון להב"ה בנצי גופשטיין, ארגון "שלום אסירייך", קרן "הר חברון", ומתנחלים נוספים.

בנצי גופשטיין בבית המשפט
בנצי גופשטיין בבית המשפט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הסנקציות האירופיות הוטלו על פעיל הימין הקיצוני בן פזי, בנימוק כי "הואשם בתקיפת פלסטינים שוב ושוב בוואדי א-סיק ובדיר ג'ריר מאז 2021", ועל ינון לוי לאחר ש"לקח חלק במספר פעולות אלימות נגד כפרים פלסטיניים באזור מגוריו במאחז הבלתי חוקי של חוות מיתרים". לפי האיחוד האירופי, אנשים וקבוצות הכלולים ברשימת משטר הסנקציות של הארגון כפופים להקפאת נכסים, ואספקת כספים או משאבים כלכליים עבורם, במישרין או בעקיפין - אסורה. בנוסף, חל עליהם איסור נסיעה למדינות האיחוד.

לוחמי גדוד נצח יהודה בגבול עזה
לוחמי גדוד נצח יהודה בגבול עזה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גדוד נצח יהודה, המכונה גם גדוד 97, משתייך לחטיבת כפיר של חיל הרגלים. הגדוד נקרא בעבר הנח"ל החרדי, ומקור השם "נצ"ח יהודה" בראשי תיבות של "נוער צבאי חרדי". המסלולים הוקמו על ידי צה"ל בשיתוף עם רבני עמותת נצח יהודה ואגף הנוער והנחל (הביטחוני חברתי) במשרד הביטחון, על מנת לאפשר לחרדים לשלב שירות צבאי קרבי עם המשך השמירה על אורח חייהם.