נתניהו לבלינקן: "לא נקבל עסקה שתכלול את סיום המלחמה"

ברקע המגעים לעסקה, מזכיר המדינה האמריקני נפגש עם ראש הממשלה ונשיא המדינה: "נחושים להגיע להפסקת אש". בהמשך היום ייפגש גם עם גנץ ויבקר בנמל אשדוד, ממנו מועבר סיוע הומניטרי לרצועת עזה. בתוך כך, לפי "אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטרי, משלחת ישראלית הגיעה לביקור דחוף בקהיר, שארך כשלוש שעות. המשלחת, לפי הדיווח - שטרם אושר בישראל - קיבלה "מסמך מתוקן" עם הערות ודרישות של חמאס

זמן צפייה: 02:01

המגעים לעסקה נמשכים: מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נחת אמש בישראל, והיום (רביעי) נפגש עם נשיא המדינה יצחק הרצוג ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפגישתו עם הנשיא התייחס בלינקן למגעים לעסקה: "אנחנו נחושים להגיע להפסקת אש - שתביא לשחרור החטופים. הסיבה היחידה שבגללה זה לא יקרה הינה חמאס. ישנה הצעה על השולחן, ועליו לפעול בלי דיחוי וללא תירוץ". בשיחה עם נתניהו, אמר לו ראש הממשלה כי אינו יסכים לעסקה תשכלול את סיום המלחמה.

בלינקן הגיע לשגרירות ארצות הברית בתל אביב, ויצא אל משפחות חטופים שעמדו בכניסה. הוא אמר להם: "תהיו חזקים, תמשיכו להאמין. נמשיך לתמוך בכם בכל יום ויום - עד שיקיריכם יחזרו הביתה". בהמשך היום ייפגש שר החוץ האמריקני גם עם השר בני גנץ. כמו כן, בלינקן יבקר בנמל אשדוד, המהווה חלק בשרשרת אספקת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405011040' autoplay='0' credit='מירב כהן מור' desc='בלינקן למשפחות החטופים: "היו חזקים"' poster='' kid='1_xt3pt2v1' duration='82']

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בישראל, הערב
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נוחת בישראל | צילום: רויטרס

בתוך כך, העיתון הקטרי "אל ערבי אל ג'דיד" דיווח הבוקר כי משלחת ישראלית שכללה בכירים משב"כ, המוסד וצה"ל הגיעה אתמול לביקור דחוף בקהיר, שארך כשלוש שעות, כדי להתעדכן בתוצאות השיחות עם חמאס בנוגע להצעה לעסקה, שתכלול השבת חטופים. לפי מקורות במצרים, המשלחת קיבלה לידיה מסמך מתוקן עם הערות ודרישות של חמאס. לפי הערכה, חמאס ימסור את תשובתו בסוף השבוע - אחרי שישראל תגיב על דרישותיו.

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר אמש כי "ההצעה לעסקה שנמצאת על השולחן טובה, חמאס צריך לקבל אותה". קירבי הדגיש כי מבחינת הממשל האמריקני, "עסקה חייבת לצאת לפועל, אין פתרון אחר", ולדבריו, "ישראל הסכימה להצעה הנוכחית ופעלה בתום לב - ועל חמאס להסכים לעסקה".

כמו כן, בכיר הבית הלבן התייחס לכניסה אפשרית של ישראל לרפיח, וחזר על התנגדות ארה"ב לכך. "אנחנו לא רוצים לראות מבצע קרקעי גדול ברפיח שלא לוקח בחשבון את ביטחונם של האזרחים הפלסטינים החוסים באזור", אמר קירבי, וטען כי "לא ראינו שקיימת תוכנית לטיפול ב-1.5 מיליון העזתים שנמצאים ברפיח, אנו מוסיפים לדבר עם ישראל על חלופות בנושא".

מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי | צילום: רויטרס

במקביל, גורם בחמאס אמר אמש בריאיון לרשת "אל-ערביה" הסעודית כי "יש היענות מסוימת מצד ישראל בעניין דרישתנו להפסקת אש", ובכירים בארגון הטרור מסרו לערוץ כי "חמאס גילה מוכנות לוויתורים בכמות ו'קטגוריות' החטופים שישוחררו - בתמורה לקבלת ערבויות מספקות לגבי הפסקת המלחמה ונסיגה כוללת מהרצועה". עוד הוסיף בכיר חמאס כי הנהגת ארגון הטרור בחו"ל הצליחה להעביר את הצעה הישראלית להנהגת חמאס בעזה, ש"בוחנת את ההצעה, מעלה הערות ותמסור בהמשך להנהגת חמאס בחו"ל את עמדתה במסגרת הכנת התשובה הסופית".

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה | צילום: עבד ר'חים ח'טיב, פלאש 90

לפני חודשיים חמאס הציב על השולחן הצעה שלא כללה את סיום המלחמה, אך ישראל השיבה אליה בשלילה. כעת היא שינתה את עמדתה והשיבה בחיוב. השינוי התחולל לאחר שבישיבה שנערכה בשבוע שעבר כל הצמרת הביטחונית יישרה קו עם השרים בני גנץ וגדי איזנקוט, ראש המוסד דדי ברנע והאלוף ניצן אלון - והסכימו לוויתורים על עניינים שעיכבו את סגירת העסקה.

עם זאת, בישראל חוששים כעת כי חמאס עלול לסרב הפעם להצעה שאליה הוא הסכים לפני חודשיים - ולדרוש את הפסקת המלחמה. דרישה שכזו עשויה להביא למבוי סתום במגעים, מכיוון שישראל מסרבת להתחייב כי המלחמה בעזה תסתיים.