המאמצים לעסקת חטופים: ראש ה-CIA ייקיים סבב פגישות באירופה

ברקע המתח הגובר בין ישראל וקטר והדיווחים על קשיים בגיבוש הסכמות מול חמאס, ראש ארגון הביון האמריקני ויליאם ברנס צפוי להיפגש בימים הקרובים עם משלחת ישראלית שתכלול את ראש המוסד, ראש שב"כ והאלוף במיל' ניצן אלון. בפגישות ישתתפו גם ראש המודיעין המצרי וראש ממשלת קטר. ע"פ גורמים מדיניים קיימים חילוקי דעות בתוך החמאס, בנוגע לשאלת ההסכמה על מתווה שלא יכלול את סיום המלחמה באופן חד משמעי

זמן צפייה: 05:47

הנשיא ג'ו ביידן מתכנן לשלוח בימים הקרובים את ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, לסבב פגישות באירופה - במטרה לצמצם את הפערים שנותרו בין ישראל וחמאס ולהביא לסגירתה של עסקה חדשה לשחרור חטופים, שתכלול הפסקת אש של חודשיים בעזה.

כדי לגבש הסכמות ולהפעיל לחץ נוסף, ברנס צפוי להיפגש עם משלחת ישראלית משמעותית שתכלול את ראש המוסד דדי ברנע, ראש שב"כ רונן בר והאלוף במיל' ניצן אלון, הממונה על נושא החטופים והנעדרים מטעם צה"ל. בפגישות יישתתפו גם ראש המודיעין המצרי וראש ממשלת קטר מוחמד אל-ת'אני, לנוכח העובדה שמאז 7 באוקטובר קהיר ודוחא שיחקו תפקיד משמעותי במאמצי התיווך בין ישראל וחמאס.

בתוך כך, שני גורמים מדיניים הצביעו על חילוקי דעות בתוך הנהגת החמאס - בין בכירים בארגון הטרור הטוענים שיש להסכים לעסקה עם ישראל שלא תכלול את סיום המלחמה באופן חד משמעי, לאלו שסבורים כי אין להסכים לכך. על פי הגורמים, עד עתה לא נרשמה פריצת דרך במגעים. קבינט המלחמה התכנס הערב כדי לדון בתרחישים אפשריים, לקראת פסגת ראשי המודיעין באירופה.

הפגנת הנשים בירושלים חטופים חרבות ברזל
הפגנת הנשים בירושלים

נסיעתו של ראש ה-CIA מגיעה לאחר שארגון הביון בראשותו השקיע בחודשים האחרונים מאמצים רבים בגיבוש הסכמות לעסקת חטופים, בהתאם לחשיבות הרבה שהנשיא ביידן מעניק לנושא. בנוסף, השליח האמריקני למזרח התיכון, ברט מקורג, פעל לטובת עסקת החטופים גם כן והוא צפוי לסייע לברנס במהלך פגישותיו באירופה.

ראש ממשלת קטר מוחמד אל־תאני וראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש ממשלת קטר מוחמד אל־תאני וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס, מרים אלסטר/פלאש 90

על גיבוש עסקה חדשה לשחרור חטופים מעיב המתח שהתגלע בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והשלטון הקטרי. דובר משרד החוץ של קטר, מג'ד אל-אנסארי, האשים אתמול כי נתניהו "מכשיל את המגעים מסיבות פוליטיות", וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אנו מזועזעים מההתבטאויות המיוחסות לנתניהו. הן חסרות אחריות והרסניות - אך אינן מפתיעות. הוא חוסם ומערער את הליך הגישור, מסיבות שנראות כמשרתות את הקריירה הפוליטית שלו, במקום לתת עדיפות להצלת חיים של חפים מפשע, כולל בני הערובה הישראלים".

לפני כן פורסם בחדשות 13 כי לשכת ראש הממשלה, באמצעות המטה לביטחון לאומי, פנתה לתיאום שיחה בין נתניהו לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי - אך ללא הצלחה. סירוב הנשיא המצרי לשיחה עם ראש הממשלה הישראלי מגיע בצל חילוקי הדעות בין ירושלים וקהיר בנוגע לפעולה אפשרית בציר פילדלפי וברפיח. שיחתם הגלויה האחרונה של נתניהו וא-סיסי התקיימה במהלך חודש יוני, אחרי הפיגוע בגבול מצרים, כחודשים לפני תחילתה של המלחמה.