ביידן בהדלקת נרות חנוכה: "נמשיך לתמוך בישראל עד שייפטרו מחמאס"

באירוע לציון חג החנוכה בבית הלבן, נשיא ארצות הברית הביע פעם נוספת תמיכה בישראל, הגדיר את עצמו כציוני והבטיח: "לא נעצור עד שנשחרר את כל החטופים". לצד זאת הזהיר: "דעת הקהל העולמית יכולה להתהפך ברגע, צריך לנהוג בזהירות". בנוסף סיפר שבתור מחוקק צעיר הוא אמר לנתניהו: "אני אוהב אותך, אבל לא מסכים כלל עם שום דבר שיש לך לומר"

הנשיא ביידן בהדלקת נרות חנוכה בבית הלבן
הנשיא ביידן בהדלקת נרות חנוכה בבית הלבן | צילום: רויטרס

במהלך נאום שנשא אתמול (שני) באירוע לציון חג החנוכה בבית הלבן, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חזר על תמיכתו ב"ביטחון העם היהודי, ביטחון ישראל וזכותה להתקיים" - והזהיר מפני הפכפכות בדעת הקהל העולמית. "נמשיך לספק לישראל סיוע צבאי עד שהם ייפטרו מחמאס", אמר הנשיא, והוסיף באזהרה: "אנחנו צריכים להיות זהירים, הם צריכים להיות זהירים. דעת הקהל בעולם עלולה להתהפך ברגע, אנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות".

לצד החזרה על תמיכתו האיתנה בישראל ועל הזדהותו כציוני, ביידן הדגיש את חילוקי הדעות בינו לבין ראש הממשלה הישראלי וסיפר שכמחוקק צעיר הוא אמר לבנימין נתניהו: "אני אוהב אותך, אבל לא מסכים כלל עם שום דבר שיש לך לומר". לאחר מכן הוסיף לקול צחוק הקהל: "זה בערך אותו הדבר כיום".

הנשיא הדגיש את מחויבות ממשלו לשחרורם של כל החטופים המוחזקים בידי חמאס וחזר על העבודה המאומצת שנעשית בנושא, במקביל להעברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה. "הקדשתי אישית אין ספור שעות לשיחות עם עמיתיי הישראלים, הקרטריים והמצריים", אמר.

הנשיא ביידן בציון חג החנוכה בבית הלבן: "נמשיך לתמוך בישראל"
הנשיא ביידן בציון חג החנוכה בבית הלבן: "נמשיך לתמוך בישראל" | צילום: רויטרס
הדלקת נרות חנוכה בבית הלבן
הדלקת נרות חנוכה בבית הלבן | צילום: רויטרס

"דברים רבים שקורים כעת הם קשים מאוד", הוסיף ביידן, "שחררנו יותר מ-100 בני ערובה ואנחנו לא מתכוונים לעצור עד שנחזיר כל אחד מהם הביתה. ארצות הברית תמשיך להנהיג את העולם במתן סיוע הומניטרי לאזרחים פלסטינים חפים מפשע, כדי להדגיש בפני חברינו הישראלים, שעלינו להגן על החיים האזרחיים".

דבריו של ביידן נאמרו בזמן שחבילת הסיע שהוא מבקש להעביר לישראל ולאוקראינה נותרה תקועה בקונגרס. במהלך אירוע הדלקת הנרות אמש, בו השתתפו כ-800 אורחים - בהם בעלה היהודי של סגנית הנשיא קמלה האריס, דאג אמהוף, שורדי שואה, מחוקקים ומנהיגי קהילות יהודיות, הנשיא הוסיף: "אני מזהה שאתם פגועים מהשתיקה ואתם חוששים לביטחונכם בגלל העלייה באנטישמיות בארצות הברית ובעולם, זה מחליא".

בעלה של סגנית הנשיא, דאג אמהוף, מדליק חנוכייה
בעלה של סגנית הנשיא, דאג אמהוף, מדליק נרות חנוכה | צילום: רויטרס

"אנחנו רואים את האנטישמיות ברחבי הקהילות שלנו, בקולג'ים וברשתות החברתיות", המשיך ביידן, "ההתקפות מציפות צלקות כואבות מאלפי שנים של שנאה ורציחות של יהודים". מאז 7 באוקטובר, הליגה נגד השמצה והמועצה ליחסי מוסלמים-אמריקניים דיווחה על עלייה ניכרת בפשעי שנאה נגד יהודים ומוסלמים בארצות הברית.