בכירים ישראלים במסר לארה"ב: "רכזו כוחות צבאיים במזה"ת אם שיחות הגרעין ייכשלו"

על רקע חידוש שיחות הגרעין בין המעצמות וטהרן, גורמים בישראל מסרו כי נעשים מאמצים דיפלומטיים ליצור קואליציה בינלאומית שתצמיח אופציה צבאית אמינה נגד איראן, אחרת טוענים הגורמים כי "השיחות ייכשלו ואיראן תמשיך לשטות בעולם"

זמן צפייה: 06:05

פרסום ראשון: ברקע חידוש השיחות בין המעצמות לבין איראן על חידוש הסכם הגרעין בווינה, בכירים ישראלים מסרו הערב (שני) לחדשות 13 כי הם העבירו לארה"ב מסר תקיף לפיו עליה להתחיל לרכז כוחות צבאיים במזרח התיכון אם שיחות הגרעין מול טהרן ייכשלו. כידוע, ארה"ב לא משתתפת ישירות בשיחות בווינה אלא משקיפה עליהן. במקביל, ראש הממשלה נפתלי בנט מעוניין לקיים שיחה עם הנשיא ג'ו ביידן כדי להבהיר את דאגות ישראל מפני השיחות עם איראן.

שני הבכירים ששוחחו עם חדשות 13 אמרו כי הם מצפים מארה"ב של הנשיא ביידן להעמיד אופציה צבאית אמינה נגד איראן, וכי על הנשיא האמריקני ביידן לחזור על צעדיהם של הנשיאים הקודמים ,ג'ורג' בוש האב והבן, ולהתחיל לייצר קואליציה בינלאומית שתצמיח אופציה צבאית.

המקום בו מתקיימות שיחות הגרעין בוינה, אוסטריה
המקום בו מתקיימות שיחות הגרעין בווינה, אוסטריה | צילום: רויטרס

משמע, לרכז כוחות צבא במפרץ הפרסי ובמזרח התיכון למטרת מפגן כוח משמעותי מול האיראנים. בתוך כך, בישראל מעריכים כי ללא אופציה צבאית אמיתית - השיחות ייכשלו ואיראן תמשיך לשטות בעולם.

בד בבד, סגן שר החוץ האיראני אמר היום במהלך הדיונים בבירה האוסטרית כי איראן הצליחה לגרום למעצמות לפתוח השלב הראשון של השיחות בהסרת הסנקציות מעליה ולא בשום דבר אחר שקשור בגרעין האיראני.

עובדים במתקן גרעין כ-400 קילומטרים מטהרן
עובדים במתקן גרעין כ-400 קילומטרים מטהרן | צילום: רויטרס

בהמשך לכך, מאחורי הקלעים מתנהל מאמץ דיפלומטי מרוכז לשלוח מסרים למדינות העולם בנושא שיחות הגרעין, כך למשל שר החוץ יאיר לפיד שנמצא כעת בביטניה, שוחח בפגישה שקיים עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ושרת החוץ ליז טרוס על נושא הגרעין האיראני.

במהלך הפגישה, שרת החוץ טרוס אמרה ללפיד כי אין בכוונת בריטניה לתת לאיראן למרוח את השיחות וכי הממלכה מגבילה אותן לטווח של שלושה שבועות עד חודש. כמו כן, מבחינת ישראל קיימת דאגה רבה עקב העמימות סביב מה יקרה אם שיחות הגרעין ייכשלו, כאשר כאמור ישראל מעוניינת בהידוק הסנקציות על איראן או אופציה צבאית אמינה. בנוסף, בישראל רואים בבריטניה שותפה קרובה יותר מארה"ב לעמדתה בנושא שיחות הגרעין, והדבר מטריד מאוד את ישראל.