בדרך לפטור מוויזות לארה"ב: ההחלטה תינתן בסוף החודש הבא

אם יש חלק ביחסי החוץ של ישראל שנמצא כיום במקום אופטימי יחסית אלה המגעים לפטור מוויזות לארה"ב, כאשר ההכרעה צפויה ב-30 בספטמבר, וההערכה גם מצד בכירים ישראלים וגם מצד בכירים אמריקניים היא כי אנחנו בכיוון הנכון

זמן צפייה: 01:42

אם יש חלק ביחסי החוץ של ישראל שנמצא כיום במקום אופטימי יחסית אלה המגעים לפטור מוויזות לארצות הברית, כאשר ההכרעה צפויה בקרוב - ובישראל הערב (שישי) אופטימיים. ההחלטה צפויה להינתן ב-30 בספטמבר, כאשר ההערכה גם מצד בכירים ישראלים וגם מצד בכירים אמריקניים היא כי אנחנו בכיוון הנכון.

הדרישה האמריקנית הייתה ונשארה הדדיות - אם ישראלים מקבלים פטור מוויזה ויכולים להיכנס באופן חופשי לארצות הברית, הם דורשים שישראל תנהג כך גם באמריקנים ממוצא פלסטיני. הסוגיה הזו היא מה שעומד בין ישראל לבין כניסה לתוכנית הפטור מוויזה, והניסוי הישראלי בנוגע לאמריקנים ממוצא פלסטיני עובד בשבועות האחרונים בצורה מוצלחת מאוד.

ההחלטה הסופית צפויה להינתן ימים ספורים אחרי ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת האו"ם בניו יורק, ביקור שיכלול ככל הנראה גם פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בלשכת רה"מ מכוונים לקיים את הפגישה בבית הלבן, כאשר אין עדיין תאריך סופי לפגישה. ניתן להניח שבין שלל הסוגיות שיש לשני המנהיגים לשוחח עליהם - גם נושא הפטור מוויזות יעלה בשיחה.

ארה''ב, ת''א, שגרירות ארצות הברית בתל אביב
שגרירות ארצות הברית בתל אביב | צילום: פלאש 90

כזכור, בחודש שעבר הודיע ראש המל"ל צחי הנגבי כי השגרירים טום ניידס ומייק הרצוג חתמו על "הסכם ההדדיות", שמכוחו תמומש קבלת ישראל לתוכנית הפטור מוויזה. מדובר בהליך המחייב כל מדינה המבקשת להתקבל כחברה בתוכנית הפטור. לדברי הנגבי, "מדינת ישראל התקדמה צעד משמעותי נוסף במסגרת מועמדותה לתוכנית הפטור מאשרת כניסה לארצות הברית".

עוד נמסר אז כי "נוהל זה יאפשר לכל אזרח אמריקני להיכנס לישראל, ובהמשך, עם קבלת ישראל כחברה בתוכנית, יאפשר לכל ישראלי להיכנס לארה"ב ללא צורך בוויזה. יישומו המלא של הנוהל יחול על כל אמריקני באשר הוא, גם על אמריקנים בעלי אזרחות כפולה, אמריקנים תושבי יהודה ושומרון ואמריקנים תושבי רצועת עזה. יישום הנוהל מחזק את הקשרים הבלתי ניתנים לערעור בין שתי המדינות ותורם במישרין לביטחון ישראל".

"זהו ציון דרך רב חשיבות, המקרב אותנו לעמידה מלאה בתנאים של ממשלת ארה"ב בנוגע למועמדות לתכנית הפטור. הישג זה הוא פרי עבודה מקצועית מסורה ונמרצת של גורמים רבים במערכת הציבורית הישראלית והאמריקאית, ובראשם שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, שעבדו יד ביד לאורך חודשים ארוכים למען השלמתו המוצלחת".