כפי שפורסם בחדשות 13: ישראל הודיעה לארה"ב שלא תסדיר מאחזים נוספים

לשכת ראש הממשלה מאשרת את הפרסום במהדורה המרכזית בשבוע שעבר, ומסרה כי ישראל הודיעה לארה"ב שבחודשים הקרובים היא לא תסדיר ישובים חדשים מעבר לתשעה שכבר אושרו. יחד עם זאת, ישראל לא התחייבה להפסיק הריסות מבנים בלתי חוקיים בשטחי C

זמן צפייה: 01:38

כפי שפורסם בחדשות 13: לשכת ראש הממשלה מאשרת היום (שני) את הפרסום בשבוע שעבר במהדורה המרכזית, ומסרה כי ישראל הודיעה לארצות הברית שבחודשים הקרובים היא לא תסדיר ישובים חדשים מעבר לתשעה שכבר אושרו. יחד עם זאת, ישראל לא התחייבה להפסיק הריסות מבנים בלתי חוקיים בשטחי C.

בינתיים, הערב ב-22:00 ( שעון ניו יורק, 17:00 שעון ישראל) יתקיים הדיון המיוחד של מועצת הביטחון של האו"ם בנושא המזרח התיכון והסוגיה הפלסטינית בעקבות החלטת הקבינט. במהלך הדיון ינאם שגריר ישראל לאו״ם, גלעד ארדן, שצפוי לתקוף בנאומו בחריפות את המועצה.

כזכור, בעקבות הפיגוע בכניסה לשכונת רמות בירושלים הוחלט בקבינט על הכשרה של תשעה יישובים קיימים בשטחי יהודה ושומרון, קידום אישור יחידות דיור, וחיבור מאחזים לחשמל ומים. בין היישובים שאושרו: אביגיל, עשהאל, שחרית, גבעת ארנון, גבעת הראל וגבעת הרואה, מלאכי השלום, מצפה יהודה, בית חוגלה, ושדה בועז.

ארצות הברית גינתה את החלטת הקבינט, ובהודעה מטעמו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן נמסר: "אנו מוטרדים מאוד מהחלטתה של ישראל אתמול לקדם על פי הדיווחים קרוב ל-10 אלף יחידות דיור בהתנחלויות ולהתחיל בתהליך להכשרת רטרואקטיבית של תשעה מאחזים בגדה המערבית שבעבר היו בלתי חוקיים על פי החוק הישראלי".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

"כמו ממשלים קודמים, דמוקרטים ורפובליקנים, אנו מתנגדים בתוקף לצעדים חד-צדדיים כאלה, שמחריפים את המתיחות ומערערים את הסיכויים לפתרון שתי מדינות במשא ומתן", הוסיף בלינקן, "כפי שציינתי בעבר, כל דבר שמרחיק אותנו מהחזון של שתי מדינות לשני עמים פוגע בביטחונה ארוך הטווח של ישראל, בזהותה כמדינה יהודית ודמוקרטית ובחזון שלנו בדבר שוויון אמצעים של ביטחון, חירות, שגשוג וכבוד לישראלים ולפלסטינים כאחד. אנו קוראים לכל הצדדים להימנע מפעולות נוספות שעלולות להסלים עוד יותר את המתיחות באזור ולנקוט בצעדים מעשיים שיכולים לשפר את רווחתו של העם הפלסטיני".

ראש הממשלה נתניהו בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני | צילום: חיים צח, לע''מ

ישראל עדכנה מראש את האמריקנים שזעמו על המהלך, וגורמים בכירים בישראל אומרים כי ממשל ביידן עדכן את ישראל מראש על הכוונה להוציא גינוי פומבי. גורם מדיני ישראלי בכיר מסר בתגובה להודעת בלינקן: "לא הופתענו מעמדת ארה"ב. יש בינינו חילוקי דעות כבר עשרות שנים בנושא זה, על אף שלא מדובר ביישובים חדשים אלא בהסדרת יישובים שקיימים במשך שנים רבות, חלקם עשרות שנים. חילוקי דעות אלה לא פגעו ולא יפגעו בברית האיתנה בין ישראל לארה"ב".

כאמור, בשבוע שעבר פורסם בחדשות 13 כי בכירים ישראלים העבירו מסר לארצות הברית שלפיה לא יקודמו צעדים דומים בתקופה הקרובה. עם זאת, לדברי אותם בכירים, הדבר כפוף למצב הביטחוני ולכך שפיגועים קשים נוספים עשויים לשנות את ההחלטה.