לקראת הרמדאן: ישראל וירדן סיכמו על חיזוק התיאום בין המדינות

רה"מ נתניהו התחייב בפני המלך עבדאללה כי הסטטוס-קוו בהר הבית יישמר, ובמסגרת התיאום סיכמו המדינות על מיצוי של מכסות השומרים בהר הבית - מתוך הבנה שזה עשוי לסייע לשמירת השקט במהלך החג המוסלמי

זמן צפייה: 02:14

לראשונה אחרי ארבע שנים וחצי, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שלישי) בעמאן עם מלך ירדן עבדאללה השני, והתחייב בפניו כי הסטטוס-קוו בהר הבית יישמר. במסגרת השיח מול הירדנים לאורך השבועות האחרונים, וגם בביקור היום, סוכם על הגברת התיאום הביטחוני לקראת חג הרמדאן שיחול בעוד כחודשיים.

הסיכום מגיע בין היתר כלקח מאירועי השנה שעברה, אז לווה הרמדאן במתיחות גדולה עם הירדנים סביב הר הבית. בכירים ישראלים אישרו הערב לחדשות 13 כי במסגרת התיאום סיכמו ישראל וירדן על מיצוי של מכסות השומרים בהר הבית, הווקף.

הירדנים מצידם העלו את הבקשה, וישראל מבחינתה מאפשרת את המהלך תוך הבהרה ששומרים "בעייתיים" יסוננו. יש להבהיר כי לא מדובר בעוד מכסות לווקף, אלא במיצוי של המכסות הקיימות, מתוך הבנה שזה עשוי לסייע לשמירת השקט ברמדאן. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עודכן מראש בדבר הנסיעה, כמו גם באשר למסר הישראלי שהועבר בה.

ביבי נתניהו ועבדאללה מלך ירדן
רה''מ נתניהו ועבדאללה מלך ירדן (ארכיון) | צילום: קובי גדעון, לע''מ

מלשכת ראש הממשלה נמסר לאחר הביקור כי המנהיגים דנו בסוגיות אזוריות, בדגש על שיתוף הפעולה האסטרטגי, הביטחוני והכלכלי בין ישראל לירדן, התורם ליציבות האזור. בנוסף, נמסרכי השניים ברכו על הידידות והשותפות, ארוכת השנים, בין מדינת ישראל לממלכה הירדנית. לפי מקורות ישראלים המעורים היטב בפרטים, רה"מ נתניהו התחייב בפני המלך עבדאללה על שמירת הסטטוס הקוו בהר הבית.

בפגישה השתתפו גם השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר, ראש השב"כ רונן בר וראש הסגל צחי ברוורמן. כזכור, כשבועיים אחרי הבחירות בישראל התקשר המלך לנתניהו ובירך אותו על ניצחונו.