לפיד על הסכם הגרעין: "האמריקנים קיבלו הרבה מהשינויים שרצינו"

ראש הממשלה אמר שוב כי ההסכם הנוכחי המתגבש אינו טוב. שר הביטחון המריא לוושינגטון וגורם מדיני אומר כי בישראל מזהים "הקשחת עמדות" של ארה"ב וכי ההסכם לא ייסגר בהקדם. בישראל מקווים כי שיחת טלפון בין לפיד לבין ביידן תתקיים בקרוב

זמן צפייה: 12:36

ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס היום (חמישי) בישיבת סיעת יש עתיד למשא ומתן על הסכם הגרעין עם איראן ואמר כי ההסכם הנוכחי אינו טוב. הוא ציין גם: "ראש המל"ל בשיחות, שר הביטחון יצא לארה"ב להמשיך את המאמץ. האמריקנים קיבלו הרבה מהשינויים שרצינו".

בפגישה שנערכה היום בוושינגטון בין ראש המל"ל, איל חולתא, לבין סגניתו של אנתוני בלינקן, וונדי שרמן, השניים שוחחו על ענייני ביטחון עולמי ובין היתר על התוכנית לחזור להסכם גרעין מול איראן ועל עמדתה של ארצות הברית בנושא. גורם מדיני אומר היום כי "ישראל עודכנה מראש בפרטי התגובה האמריקנית" בנוגע לנוסח ההסכם וההסתייגויות ששלחה איראן.

"הפגישות של ראש המל"ל חולתא היו מוצלחות מהצפוי, יש הבנה שהאמריקנים לא מתכוונים לוותר על עניין החקירות בסבא"א", הגורם הוסיף כי בישראל "מזהים הקשחת עמדות של ארה״ב, ההערכה שלנו שזה אירוע שיקח כמה שבועות ולא יסגר בהקדם".

ראש המועצה לביטחון לאומי, ד''ר איל חולתא
ראש המל''ל איל חולתא

אתמול בערב פורסם בחדשות 13 במהדורה המרכזית כי בתגובה לבקשתה של ישראל לקיים שיחה דחופה עם הנשיא ביידן - מהבית הלבן השיבו כי הנשיא "נמצא בחופשה". כעת מקווים בסביבתו של ראש הממשלה לפיד שהשניים יקיימו שיחת טלפון בקרוב. שר הביטחון בני גנץ נחת בוושינגטון, במטרה לשוחח גם הוא עם האמירקנים בנוגע להסכם מול איראן, אך אינו צפוי להיפגש עם מזכיר ההגנה האמריקני אוסטין כי גם הוא "נמצא מחוץ לוושינגטון", כך נאמר לגורמים הישראליים.

בתדרוך לכתבים זרים שערך אתמול ראש הממשלה, הוא אמר כי "מה שמונח כרגע על השולחן הוא הסכם רע, שייתן לאיראן 100 מיליארד דולר לשנה. הכסף הזה לא יבנה בתי ספר ולא בתי חולים. אלה 100 מיליארד דולר לשנה שישמשו לערעור היציבות במזרח התיכון והפצת טרור ברחבי העולם. הכסף הזה יממן את משמרות המהפכה וכוחות הבסיג' שמדכאים את העם האיראני, הוא יממן עוד התקפות על בסיסים אמריקאים במזרח התיכון, ישמש לחיזוק החיזבאללה, החמאס והג'יהאד האסלאמי.

הנשיא ביידן נפרד מרה''מ לפיד בנתב''ג לפני המראתו לסעודיה
הנשיא ביידן נפרד מרה''מ לפיד בנתב''ג לפני המראתו לסעודיה | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

אמש התפרסם כי ארה"ב העבירה את תשובתה על התגובה האיראנית על טיוטת הסכם הגרעין שמצדה הודיעה כי התחילה "לבחון בדקדקנות את התגובה האמריקנית" אותה תעביר למתאם האירופי. מזה ארבעה חודשים שארה"ב מעבירה מסרים לישראל לפיהם הסכם גרעין הוא הפיתרון הטוב ביותר בעינייה, ופיקוח במתקני הגרעין של איראן ולו המינמלי ביותר - עדיף על היעדר פיקוח.

האמריקנים טוענים כי ההסכם ימנע מאיראן להיות מדינה גרעינית. לדבריהם, האיראנים ישרו קו וחזרו לעקרונות שארה"ב רצתה לממש בהסכם המתגבש. עם זאת, ישנה ההבנה במערכת האמריקנית כי איום הגרעין נפרד מאיום הטרור - מולו ארה"ב אינה מהססת להפעיל כוח בעת הצורך, גם מול מטרות איראניות.