דיווח בסעודיה: איראן וארה"ב על סף הסכם גרעין חדש

עיתון אינטרנטי סעודי מדווח מפי מקור ביטחוני בכיר כי משלחת אמריקנית ביקרה לאחרונה בעומאן, שם נועדה עם משלחת איראנית לשם תיאום פרטי ההסכם. בתוך כך, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב אירח בבית הלבן את ראש המל"ל הנגבי ואת השר דרמר - והשלושה דנו בדרכים להתמודדות עם איומים מצד איראן ושלוחותיה

זמן צפייה: 05:13

איראן וארצות הברית נמצאות על סף הסכם גרעין חדש, כך מדווח הבוקר (שישי) העיתון האינטרנטי הסעודי "אילאף", זאת מפי מקור ביטחוני בכיר. עוד דווח כי משלחת אמריקנית רמת דרג ביקרה לאחרונה בסולטנות עומאן, שם נועדה עם משלחת איראנית לשם תיאום הפרטים על ההסכם המתגבש.

לפי הדיווח, ההסכם המתגבש כולל ביטול מידי של כל הסנקציות על איראן, הפשרת הכספים האיראנים המוקפאים בבנקים בעולם, וכן הוסכם כי איראן תוכל לייצא נפט באופן חופשי. איראן מצדה תפסיק להעשיר אורניום ותפסיק את תוכנית הגרעין. בנוסף איראן תיסוג באופן הדרגתי מסוריה ותימן, ותפחית את המתח והשיט באזור המפרץ.

בתוך כך, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, אירח הלילה בבית הלבן את ראש המל"ל צחי הנגבי ואת השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, ומהבית הלבן נמסר כי השלושה דנו במגוון רחב של נושאים גלובליים ואזוריים.

ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן | צילום: רויטרס

סאליבן, הנגבי ודרמר דנו בתיאום בין המדינות כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, ודרכים להתמודדות עם איומים מצד איראן ושלוחותיה. סאליבן אישר מחדש את מטרת הממשל האמריקני - לשפר עוד יותר את האינטגרציה הביטחונית והכלכלית של ישראל ברחבי המזרח התיכון.

עוד הדגיש סאליבן את הצורך לנקוט בצעדים נוספים לשיפור חייהם של הפלסטינים, ומהבית הלבן נמסר כי השלושה דנו בדאגה המשותפת מהעמקת היחסים הצבאיים של רוסיה עם איראן, ובחשיבות התמיכה באוקראינה בהגנה על שטחה ואזרחיה, כולל בהגנה מפני מל"טים איראניים.

השר רון דרמר
השר רון דרמר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ממשרד החוץ נמסר אמש בתגובה לדו"ח סבא"א, שסגרה שתיים מארבע החקירות הפתוחות נגד איראן שנגעו להימצאות שרידי אורניום מועשר לרמה של למעלה מ־80 אחוז במתקני גרעין במדינה: "סגירת תיק מריוואן ע"י הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית מטרידה מאוד. ההסברים שסיפקה איראן לנוכחות חומר גרעיני במקום, אינם מהימנים או אפשריים מבחינה טכנית. איראן ממשיכה לשקר לסבא"א ולהונות את הקהילה הבינלאומית".

"הכניעה של מנכ"ל סבא"א ושל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ללחץ הפוליטי האיראני מאכזבת מאוד בעיקר מפני שהמידע בתיק מצביע באופן בלתי משתמע לשני פנים על הפרות איראניות בוטות של הסכמי הפיקוח. לסגירת התיק עלולות להיות השלכות מסוכנות ביותר - והיא מעבירה מסר לאיראנים כי אינם נדרשים לשלם מחיר על הפרותיהם, וכי הם יכולים להמשיך להונות את הקהילה הבינלאומית בדרכם להשגת תכנית גרעין צבאית מלאה".

ראש המל''ל צחי הנגבי
ראש המל''ל צחי הנגבי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אמש השתתף שר הביטחון יואב גלנט בטקס הענקת דרגות לאלופים צה"ל הנכנסים, ובצל הדו"ח של סבא"א אמר: "הסכנות העומדות בפני מדינת ישראל הולכות ומתעצמות, אנו עלולים להידרש לממש את חובתנו להגן על שלמות ארצנו".

בדבריו, התייחס גלנט להתפתחויות האחרונות בסוגיית הגרעין האיראני ואמר: "המשימות הן כבדות והאתגרים הם גדולים. המציאות בה אנו נמצאים מורכבת, אך מדינת ישראל, צה"ל וכל גופי הביטחון, תדע מה לעשות כדי להבטיח את ביטחון ישראל בהווה וגם בעתיד, בעזרתכם חברי המטה הכללי הנוכחיים והמצטרפים".

יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: ניקול לסקבי, דוברות שר הביטחון

בישראל גובר החשש מניסיון אמריקני להגיע להסכם ביניים עם האיראנים, וגורם מדיני בכיר אמר אמש לחדשות 13: "לאמריקנים יש רצון להרגיע את הסוגיה האיראנית לקראת הבחירות, לשים אותה על המדף ולשכוח ממנה. הם הגיעו למסקנה שאין להם דרך לעצור את איראן בדרך שאיננה צבאית, והם לא רוצים לעשות מהלכים שיובילו לעימות צבאי, בטח בתקופת בחירות".

כזכור, אמש פורסם לראשונה בחדשות 13 כי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן תכנן לבקר בישראל בשבוע הבא - אך אתמול הוא הודיע למשרד החוץ על ביטול ביקורו, זאת ברקע היחסים המתוחים מול ארצות הברית והעובדה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין לא קיבל הזמנה לבית הלבן.

הביקור היה אמור להימשך כ-12 שעות בלבד, במסגרת ביקור נרחב במזרח התיכון. לא הייתה הודעה רשמית מצד האמריקנית, כך שהם לא צריכים להתמודד בפומבי עם הביטול. גורם מדיני בכיר אמר אמש לחדשות 13: "ייתכן שמדובר בביטול טכני, אבל אי אפשר להתעלם מהעיתוי. הגעה של בלינקן בעת הזה הייתה איתות מרגיע מצידה של ארצות הברית".