בכירים בישראל: "התגובה האיראנית מרחיקה את הסיכוי לחתימה על הסכם"

לאחר שגורמים בממשל ביידן אמרו כי התגובה שהגיעה מטהרן לטיוטת הסכם הגרעין מהווה "צעד אחורה", בכירים ישראלים טוענים כי הסיכוי שההסכם ייחתם בקרוב פוחת - אך הוסיפו כי זה "ממש לא סוף סיפור"

זמן צפייה: 01:08

בכירים ישראלים הגיבו היום (שישי) על התגובה האיראנית להסכם הגרעין, והם טוענים כי התגובה "מרחיקה את הסיכוי לחזרה קרובה להסכם, אבל זה ממש לא סוף סיפור". הבכירים הוסיפו כי המו"מ לא הסתיים, וכי ישראל "ממשיכה במאמצים לבלימתו, חרף האיתותים החיוביים". בהקשר זה, בתחילת השבוע ייצא ראש המוסד דדי ברנע לביקור מדיני בוושינגטון.

טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן
טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן | צילום: רויטרס

בסביבתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיבו על תשובת האיראנים להסכם הגרעין, ובכיר בממשל האמריקני אמר כי היא מהווה "צעד אחורה" ו"אינה מעודדת בכלל". מקור דיפלומטי באירופה אמר גם הוא כי תגובתה של איראן נראתה "שלילית ולא אחראית", וכך נדמה כי חתימה על חזרה להסכם גרעין היא אפשרות שהולכת ומתרחקת.

מממשל ביידן נמסר אמש כי הם "לומדים את תגובת האיראנים, אבל בשורה התחתונה המצב לא מבטיח", זאת לאחר כשנה וחצי של דיונים בין מעצמות המערב לטהרן, ואחרי שמקורות המעורבים בדיונים הביעו גישה אופטימית לגבי החזרה להסכם הגרעין.

מסביבתו של ביידן לא הוסיפו פרטים על תגובת האיראנים, אך ייתכן כי היא קשורה לחקירת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שמתנהלת בעניינה מזה שלוש שנים. לאחרונה נשמעו התבטאויות בנושא הן מפי הדובר בארגון לאנרגיה אטומית באיראן, הגוף הרשמי ברפובליקה האיסלאמית שמנהל את תוכנית הגרעין, שקרא לדרישות סבא"א "מוגזמות", והן מפי נשיא איראן בעצמו, איברהים ראיסי, שאמר כי "עסקה שתחזיר אותנו להסכם הגרעין צריכה להבטיח הקלה משמעותית בסנקציות והסרתן, וסגירה של חקירת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

נשיא איראן אברהים ראיסי
נשיא איראן אברהים ראיסי | צילום: רויטרס

לצד זאת, משיחת הטלפון האחרונה של ראש הממשלה יאיר לפיד עם נשיא ארה"ב, הובן מביידן כי אין כוונה לסגת מההתחייבות שלא לאפשר את סגירת תיקי החקירה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. עוד נאמר בשיחה כי אחד הדברים הכי חשובים לישראל זה חופש הפעולה מול איראן ועל פי גורמים ישראלים הנשיא ביידן התחייב שוב לחופש הפעולה הישראלי. בירושלים התרשמו בתום השיחה כי ארה"ב לא מתכוונת להתפשר בסוגיות שקריטיות לישראל, כגון מעמד משמרות המהפכה.

לפני כשבוע תקף לפיד את ההסכם המתהווה בתדרוך לכתבים, ודיבר על המצב הנוכחי בו "שוב האיראנים מעלים דרישות, ושוב מנהלי המו"מ מוכנים לעשות עוד ועוד ויתורים, שוב. זה לא קורה בפעם הראשונה. מדינות המערב מציבות קו אדום, האיראנים מתעלמים ממנו, אז מזיזים את הקו האדום. אם האיראנים didn’t take it, איך קורה שהעולם didn’t leave it?".