צבא ארה"ב תקף במצר הורמוז: "איראן הפרה את הפסקת האש"
לאחר שהתקבלו דיווחים על פיצוצים סמוך למצר, צבא ארה"ב אישר כי תקף מטרות איראניות באזור "בתגובה לתוקפנות בלתי מוצדקת". מוקדם יותר טראמפ הגיב לתקיפות שביצעו משמרות המהפכה אמש, וכינה אותן "הפרה טיפשית של ההסכם"

פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית (סנטקום) אישר הלילה (שישי) כי תקף באזור מצר הורמוז בתגובה להפרת הסכם האש מצד איראן. בהודעה רשמית מטעם הצבא האמריקני נכתב: "מטוסים אמריקנים תקפו אתרי אחסון טילים, כטב"מים ואתרי מכ"ם, זאת לאחר שאיראן תקפה ספינת מטען שיצאה ממצר הורמוז".
"תוקפנותה הבלתי מוצדקת של איראן הפרה בבירור את הפסקת האש. התנהגותה המסוכנת חותרת תחת חופש השיט במסדרון הסחר הבינלאומי. צבא ארה"ב נותר נוכח ודרוך כדי להבטיח שכל היבטי ההסכם עם איראן יישמרו במלואם".
מוקדם יותר הערב נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיב למתקפה הלילית שביצעו משמרות המהפכה אמש במצר: "איראן ירתה לפחות ארבעה כטב"מים לעבר ספינות שחצו את המצר". טראמפ ציין כי ספינת מטען נפגעה במתקפה, וכי למרות שנגרם לה נזק הספינה הצליחה להמשיך בהפלגה. "הפלנו שלושה כטב"מים נוספים", כתב, והבהיר: "ברור שזוהי הפרה טיפשית של הסכם הפרת האש". מספר שעות לאחר מכן התקבלו דיווחים באיראן על פיצוצים שנשמעו בעיר הנמל סיריק סמוך למצר הורמוז.


בתוך כך, סגן נשיא ארה"ב, ג'יי די ואנס, אמר אתמול בריאיון לאתר UnHerd כי סוכם עם איראן שיוצב נציג ממשמרות המהפכה בדוחה, בירת קטר, לצד נציג מפיקוד המרכז האמריקני ("סנטקום") "כדי ליישב מחלוקות ולמנוע עימותים נוספים".
במקביל, העמימות על פרטי מזכר ההבנות בין ארה"ב לאיראן נמשכת. בעוד שבהטרן הכחישו את הסכמתם לפיקוח גרעיני, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, סתר הבוקר את הטענות לפיהן נושא ביקור הפקחים לא נדון במשא ומתן, ואמר כי "הסוכנות תצטרך גישה ובדיקה, מקווים להיות שם בקרוב". השבוע דווח כי נציגי סבא"א נכחו בשיחות בין איראן וארה"ב, וסוכם על פיקוח הדוק שיאפשר בדיקת אתרי גרעין בהתרעה קצרה.
"ההסכם הזמני בין ארה"ב לאיראן מאפשר לאנשי גוף הפיקוח הגרעיני של האו"ם גישה לאיראן", כך אמר גרוסי, בתגובה לטענות לפיהן אתרי הגרעין יישארו מחוץ לתחום הגישה עד שיושג הסכם סופי עם וושינגטון ויוסרו הסנקציות. "יש הסכם וכדי לעמוד בהסכם זה, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תצטרך גישה ובדיקה", אמר גרוסי במסיבת עיתונאים ביפן. "אנו מקווים להיות שם בקרוב".


