הסתבכות כפולה: בישראל חוששים מעתיד הפעולה ברפיח

בתוך פחות מ-24 שעות, הייתה מעורבת ישראל בשתי תקריות חריגות באזור רפיח. לאחר האירוע בשעות הלילה שהביא לשריפה בה נספו עשרות פלסטינים במתחם אוהלים, היום הרגו לוחמי צה"ל חייל מצרי שירה לעברם בגבול, והמתח עם קהיר נמצא בשיאו

זמן צפייה: 04:58

בתוך פחות מ-24 שעות, ישראל הייתה מעורבת בשתי תקריות חריגות באזור רפיח, שעלולות לגרור השלכות שישפיעו על המשך הלחימה ברצועה. התקרית המסתמנת כבעלת ההשלכות הפחות חמורות, התרחשה היום (שני) במעבר רפיח בגבול מצרים. כוח הנדסה של צה"ל הותקף באש על ידי חייל מצרי, ומאחר שחשו בסכנת חיים, השיבו הלוחמים באש לפי ההוראות, הרגו את החייל המצרי, ופצעו כמה מחבריו. במהלך היום החל תחקיר משותף בין ישראל למנגנוני הקישור של הצבא המצרי, ובסך הכול יש תחושה שמצרים לא מעוניינת לנפח את האירוע, ומעוניינת לסגור אותו בשקט יחסי.

עם זאת, התקיפה שאירעה הלילה ברפיח עלולה לגרור איתה השלכות חמורות יותר, וזעם בינלאומי. בתקרית, נהרגו לפחות 35 חוסים במחנה אוהלים של מפונים מרפיח. הפעולה עצמה פגעה במדויק במטרה, מחבלים בכירים בחמאס, אך באותו הרגע דבר מה התלקח וגרם לשריפה קשה באזור האוהלים.

טנקים ישראליים בצד העזתי של מעבר רפיח
טנקים ישראליים בצד העזתי של מעבר רפיח | צילום: דובר צה"ל

עדיין לא ברור מה בדיוק גרם לשריפה, כשגם עולה האפשרות כי מדובר על מארב הומניטרי של חמאס שרצה להביא לתקרית עם נפגעים. ישראל לא מתנערת מהאירוע, והפרקליטה הצבאית הראשית הודיעה היום כי מנגנון התחקור המטכ"לי, סוג של מנגנון חיצוני לצה"ל, יחקור את האירוע כדי לשקף את הדברים לעולם. עם זאת, עד כה לא נשמעה עמדה רשמית של ישראל לדליקה, ולא נשמעה סיבה להתפרצות השריפה.

יש להעריך כי אם האירוע היה מתרחש במהלך ימי התמרון העצים – הוא לא היה מושך תשומת לב כה כבדה. אך מדובר ברפיח, וישראל נמצאת תחת זכוכית מגדלת בינלאומית, כך שמדובר באירוע משמעותי שעלול לקבוע את עתיד המערכה בעיר הדרומית ברצועת עזה.

השילוב של שתי התקריות מוביל כאמור לחשש בישראל לעתיד הפעולה ברפיח, ומשעות הצהריים מתנהלות שיחות בין בכירי בצה"ל ושב"כ לבין בכירים במצרים, שמנסים למנוע משבר מדיני מול המצרים. בישראל אומרים כי תתקיים חקירה מלאה יחד עם קהיר. מצרים גם דורשת מישראל את כניסת הרשות הפלסטינית לצדו הפלסטיני של מעבר רפיח, ונסיגה של כוחות צה"ל מאזור זה.

אוהלי פליטים באזור רפיח
אוהלי פליטים באזור רפיח | צילום: רויטרס

בעולם מתחו ביקורת קשה על ישראל כתוצאה מהתקרית. בבית הלבן מסרו: "התמונות קורעות לב, ישראל חייבת לעשות כל שביכולתה כדי להגן על אזרחים", ואישרו כי צה"ל מתחקר את השתלשלות האירועים.

גם שרת החוץ של קנדה מלאני ג'ולי מתחה ביקורת חריפה: "אנחנו מזועזעים מהרג האזרחים בתקיפה ברפיח", כתבה בחשבון הטוויטר שלה, והוסיפה: "קנדה אינה תומכת במבצע הצבאי של ישראל בעיר. הסבל חייב להסתיים, אנחנו דורשים הפסקת אש מיידית".

מוקדם יותר היום, נשיא צרפת עמנואל מקרון כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני זועם על התקיפה הישראלית שהרגה עקורים רבים ברפיח. הפעולות האלה חייבות להיפסק. אין אזורים בטוחים ברפיח לפלסטינים. אני קורא לכיבוד מלא של החוק הבינלאומי ולהפסקת אש מיידית".

גם במשרד החוץ של מצרים תקפו את ישראל וכינו את התקיפה "מכוונת", וכן "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי". לדבריהם, "מצרים רואה באירוע טרגי זה המשך לתקיפות שמטרתן להרחיב את מעגל ההרג וההרס ברצועת עזה, כדי להפוך אותה לבלתי ראויה למגורים. מצרים ביקשה מישראל לקיים את הצווים שפרסם בית הדין הבינלאומי בהאג בדבר עצירה מיידית של הפעולות הצבאיות ברפיח. מצרים הדגישה את דרישתה ממועצת הביטחון וגורמים בינלאומיים אחרים להתערבות מיידית כדי להבטיח עצירה של המלחמה".