נתניהו מכחיש את הפסקת האש: "צה"ל ימשיך את הלחימה בצפון"

על רקע ההתנגדות העזה בקואליציה, בלשכת ראש הממשלה הכחישו את הדיווחים על כך שהפסקת אש בצפון תיכנס לתוקף בשעות הקרובות, וטענו: "הידיעה לא נכונה, נתניהו אפילו לא הגיב להצעה". על הדיווחים כי נתניהו הנחה למתן את הלחימה בצפון: "הפוך מן האמת"

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

על רקע ההתנגדות העזה בקואליציה: בלשכת ראש הממשלה הכחישו היום (חמישי) את הדיווחים על כך שהפסקת אש בצפון תיכנס לתוקף בשעות הקרובות, במסגרת הסכם שהציעו הנשיאים ביידן ומקרון, וטענו: "הידיעה לא נכונה. מדובר בהצעה אמריקנית-צרפתית, שנתניהו אפילו לא הגיב לה". בשעה זו: ראש הממשלה נמצא בדרכו לניו יורק, שם ינאם מחר בפני העצרת הכללית.

"הידיעה על הנחיה כביכול למתן את הלחימה בצפון גם היא הפוכה מן האמת. ראש הממשלה הנחה את צה"ל להמשיך את הלחימה במלוא העוצמה, ולפי התכניות שהוצגו לו", הוסיפו בלשכת רה"מ. "כמו כן, גם הלחימה בעזה תימשך עד להשגת כל מטרות המלחמה.

רה"מ בנימין נתניהו וחסן נסראללה
רה"מ בנימין נתניהו וחסן נסראללה | צילום: רויטרס | שאטרסטוק

כאמור, בצל ההסלמה בגבול הצפון והחשש ממלחמה כוללת, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא צרפת עמנואל מקרון קראו הלילה להפסקת אש מיידית בת 21 ימים בין ישראל וחיזבאללה, ומסרו בהודעה משותפת: "זה הזמן להגיע להסדר בעניין גבול ישראל-לבנון שיבטיח את ביטחונם של התושבים ושובם הביתה בשלום. אנו קוראים להפסקת אש זמנית בלבנון כדי לתת הזדמנות לדיפלומטיה - ולהצליח להימנע מהסלמה נוספת בגבול". בכירים אמריקנים שצוטטו ברשת "סקיי ניוז" הבריטית הביעו אופטימיות, ואמרו כי הם מצפים שהפסקת אש "תיכנס לתוקף תוך שעות".

לפי גורמים בכירים בארה"ב, שצוטטו בוושינגטון פוסט באשר לפרטי העסקה, תושבי הצפון שפונו עקב ירי חיזבאללה לא צפויים לחזור לבתיהם במסגרת ההסכם הזמני, "עד שיהיו ערבויות ברורות לכך שיוכלו לשוב בבטחה" - מה שיביא לצורך בהסכם מלא בין הצדדים.

תקיפות צה"ל בלבנון
תקיפות צה"ל בלבנון | צילום: רויטרס

ממשל ביידן מתמקד בניתוק השלב הראשון של הסכם הפסקת האש בלבנון מהסכם הפסקת האש עם חמאס, "שנותר במבוי סתום". ארה"ב, כידוע, "לא מנהלת משא ומתן עם טרוריסטים", ולכן היוזמה להפסקת האש מקודמת מול ממשלת לבנון. הציפייה האמריקנית היא שאם הגורמים הרשמיים במדינה יסכימו לעסקה, הם יוכלו להפעיל לחץ על חיזבאללה לחתום על הסכם. בהמשך לכך, שר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה יגיע בימים הקרובים לביירות על מנת להמשיך ולעבוד על העסקה המוצעת.

על רקע הדיווחים, שרים בממשלה מיהרו להביע את התנגדותם למהלך. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כתב בחשבון הטוויטר שלו: "המערכה בצפון צריכה להסתיים בתרחיש אחד - ריסוק חיזבאללה ושלילת יכולותיו לפגוע בתושבי הצפון. אסור לתת זמן לאויב להתאושש מהמכות הקשות שחטף ולהתארגן מחדש להמשך המלחמה אחרי 21 יום. כניעה של חיזבאללה או מלחמה, רק ככה נחזיר את התושבים והביטחון לצפון ולמדינה". שר התרבות והספורט מיקי זוהר מסר: "הפסקת אש בלי כל תמורה משמעותית מצד חיזבאללה - שגיאה חמורה שמסכנת הישגים ביטחוניים גדולים של ישראל בימים האחרונים".