נתניהו מנע את נסיעת גלנט לארה"ב - ודרש שיחה עם ביידן

שעות לפני הטיסה המתוכננת לוושינגטון, הציב רה"מ תנאים לטיסת שר הביטחון גלנט לארה"ב - והודיע לו כי המהלך לא מאושר עד שהקבינט ייתן אור ירוק לאופי הפעולה ועד לאחר שיחה שיקיים עם ביידן. לפי שעה, הנסיעה נדחית. גורם אמריקני: "מדובר בביקור קריטי"

זמן צפייה: 04:04

שעות לפני הטיסה המתוכננת, ראש הממשלה בנימין נתניהו הציב הערב (שלישי) תנאים לנסיעתו של שר הביטחון יואב גלנט לארצות הברית, והבהיר לו כי הטיסה תתאפשר רק לאחר שישוחח בעצמו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ולאחר שהקבינט המדיני-ביטחוני יאשר את אופי התגובה נגד איראן. מכיוון ששיחתם של נתניהו וביידן צפויה להיערך רק מחר בשעות הבוקר, טיסתו הלילית של גלט צפויה לפי שעה להידחות.

הדברים נאמרו במהלך שיחה שנערכה בין נתניהו לגלנט ועל רק המתיחות בין השניים. גלנט אמור היה להיפגש עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, יחד עם ראש מטה חיל האוויר ומנכ"ל משרד הביטחון. מטרת הטיסה הייתה לקבל גיבוי אמריקני לפעולה באיראן. הנסיעה של גלנט כן צפויה להתקיים, אך בלוחות זמנים שונים. גורם אמריקני מסר הערב לחדשות 13 כי "ביקור גלנט קריטי, וכולל פגישות משמעותיות בעיתוי חשוב".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0810242012' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_7a08lv35' duration='230']

על רקע הנסיעה המתוכננת, במהלך היממה האחרונה בממשל ביידן חששו שהביקור ישמש ככלי להסחת דעת בכדי לקיים באותו הזמן את התקיפה באיראן, כך לפי דיווח ברשת NBC. בקרב הממשל תוהים האם בישראל מודעים להשלכות שתקיפה באיראן עלולה לגרום להן, ולשרשרת התגובות שעשויה להתרחש עם תקיפות המשך.

ח"כ בני גנץ התייחס: "ביטול טיסתו של שר הביטחון לארה"ב - פגיעה בביטחון המדינה בעת קריטית לביטחוננו, משיקולים אישיים ופוליטיים. ראש ממשלה שביטחון ישראל בראש מעייניו היה שולח את שר הביטחון, מתאם איתו את המסרים, ומעמיד לרשותו את מטוס "כנף ציון" כדי שיהיה בזמינות מלאה וישוב במהרה ארצה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0810242018' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_oumw2yia' duration='62']

בתוך כך, דריכות בישראל לקראת התקיפה הצפויה באיראן. ראש ה-CIA וויליאם ברנס התייחס היום לראשונה להיערכות, ואמר כי ישראל לוקחת בחשבון את האינטרסים האמריקניים. במקביל, הבוקר דווח בניו יורק טיימס כי ישראל לא מתכוונת לתקוף את מתקני הגרעין - וצפויה להסתפק במטרות צבאיות.

בהתייחסות ישירה לתקיפה הצפויה נגד משטר האייתוללות, אמר ראש ה-CIA כי ארה"ב מערכה "שההנהגה האיראנית וההנהגה הישראלית לא מעוניינות במלחמה כוללת". לצד זאת, הזהיר: "עם זאת, ניתן לראות את הפוטנציאל לעימות משמעותי יותר ואי-הבנות. פעולות עלולות לקבל חיים משל עצמן".

גלנט עם אוסטין בפנטגון
השר גלנט והמזכיר אוסטין בפנטגון | צילום: רויטרס

לאורך הימים האחרונים, גורמים בפנטגון ניסו להעריך האם ישראל תתקוף מתקני גרעין איראניים, בניסיון לנצל את ההזדמנות שנוצרה - אשר עשויה להיות חד משמעית. עם זאת, בכירים ישראלים בעבר ובהווה, ששוחחו עם "ניו יורק טיימס", הטילו ספק בכך שצה"ל כלל מסוגל לגרום לנזק משמעותי למתקני גרעין בשטח הרפובליקה האסלאמית.

היום, שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י, איים: "כל מתקפה על התשתיות שלנו תענה בתגמול ראוי". אתמול דווח באיראן מפי מקורות צבאיים במדינה כי הכוחות המזויינים האיראניים הכינו "לפחות" 10 תגובות אפשריות על התקיפה הישראלית הצפויה נגד משטר האייתולות בעקבות מתקפת הטילים הבליסטיים.