בלינקן על הממשלה החדשה: "נתנגד למדיניות המסכנת את האינטרסים שלנו"

לאחר השבעת הממשלה החדשה, מזכיר המדינה האמריקני פרסם הודעה רשמית, בה הבטיח להמשיך לעבוד עם ישראל, כפי שהבטיח הנשיא ביידן, אך סייג ואמר כי: "ארצות הברית תישאר מחויבת לקדם אמצעים שווים של חופש, צדק, ביטחון ושגשוג עבור ישראלים ופלסטינים כאחד"

זמן צפייה: 01:25

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן פרסם לפנות בוקר (שישי) הודעה רשמית על הממשלה החדשה, בה נכתב: "כפי שאמר הנשיא ג'ו ביידן, אנו נעבוד עם הממשלה החדשה כדי לטפל במשותף עם האתגרים וההזדמנויות הרבות העומדות בפני ישראל ואזור המזרח התיכון, כולל האיום מאיראן, ונמשיך לתמוך בפתרון שתי המדינות ולהתנגד למדיניות המסכנת את כדאיות או סותרת את האינטרסים והערכים ההדדיים שלנו. ארצות הברית תישאר מחויבת לקדם אמצעים שווים של חופש, צדק, ביטחון ושגשוג עבור ישראלים ופלסטינים כאחד".

אמש, בתום הצבעת האמון שנערכה בכנסת - 63 ח"כים הצביעו בעד, 54 התנגדו, והושבעה ממשלת בנימין נתניהו השישית. מיד לאחר מכן קיים נתניהו פגישת חפיפה בכנסת עם ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד, ולאחר מכן הגיעו שרי הממשלה החדשה לבית נשיא המדינה יצחק הרצוג - לכבוד התמונה המסורתית של כל חברי הממשלה.

הממשלה ה-37 בבית הנשיא
הממשלה ה-37 בבית הנשיא | צילום: אבי אוחיון / לע''מ

בפתח דבריו של ראש הממשלה המיועד נתניהו אתמול בבוקר במליאת הכנסת, חברי הכנסת מהקואליציה היוצאת החלו לזרוק לעברו הערות, ומהומה פרצה במליאת הכנסת. לאחר שנתניהו המשיך בדבריו, כמה מחברי הכנסת צעקו לעברו בקריאות: "חלש". נתניהו זעם על קריאות האופוזיציה והשיב: "מה אתם צועקים? מי אתם שתחנכו אותנו?", אמר.

"יש בינינו הסכמה רחבה על רוב האתגרים שעומדים לפתחנו, אם כי בפירוש לא על כולם. אני שומע את הקינות הקבועות של האופוזיציה על 'סוף המדינה', 'קץ הדמוקרטיה', חברי האופוזיציה, להפסיד בבחירות זה לא קץ הדמוקרטיה – זאת מהות הדמוקרטיה. משטר דמוקרטי נבחן קודם כל בנכונות של הצד המפסיד לקבל את הכרעת הרוב. בדמוקרטיה מסודרת מכבדים את כללי המשחק. אני יודע שלא תמחאו כפיים אבל אני כן מצפה מכם שתכבדו את הכרעת הבוחר ושתפסיקו להמריד נגד הממשלה הנבחרת", הוסיף נתניהו.

נתניהו, דרעי ולוין, ישיבת הממשלה הראשונה של ממשלת ישראל ה-37
ישיבת הממשלה הראשונה של ממשלת ישראל ה-37 | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

לאחר מכן, ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד נשא גם הוא דברים בהם הביע את חששו מהממשלה החדשה. "בלב לא שקט אנחנו מעבירים את המדינה לידי הממשלה הנבחרת", אמר לפיד, "אנחנו מעבירים לכם מדינה במצב מצוין. עם כלכלה חזקה, עם יכולות בטחוניות משופרות והרתעה עוצמתית, עם מעמד בינלאומי מהטובים שהיו פה אי פעם. תשתדלו לא להרוס את זה, אנחנו תכף חוזרים". בהמשך, ראש הממשלה סקר את מה שכינה "הנתונים העובדתיים" על מה שעשתה הממשלה בה עמד בראשה בתקופת כהונתה, "כדי למנוע נסיונות לשכתב את ההיסטוריה, צריך שיהיה ברור מה היה מצבה של המדינה ברגע העברת השלטון".