בכירים בישראל: מו"מ בצפון? אחרי רפיח; אם ייכשל - ניאלץ לפעול

ברקע החשש האמריקני מהידרדרות למלחמה מול חיזבאללה, אמרו כירים בישראל לחדשות 13 כי "אחרי הפעולה ברפיח נאפשר כמה שבועות של משא ומתן". עם זאת, הם הוסיפו כי "אם המו"מ לא יוביל להסכמות - לא תהיה ברירה אלא לצאת למערכה"

זמן צפייה: 01:17

ברקע המשך ההסלמה בגבול לבנון, והחשש בארה"ב ממתקפה נרחבת של ישראל בקרוב, אמרו הערב (שבת) בכירים בישראל לחדשות 13 כי "אחרי הפעולה ברפיח נאפשר כמה שבועות של משא ומתן". עם זאת, הם הוסיפו כי "אם המו"מ לא יוביל להסכמות - לא תהיה ברירה אלא לצאת למערכה".

הבכירים אמרו עוד כי הם "לא אופטימיים" שחיזבאללה שחזבאללה יסכים לדרישות שהאמריקנים יציבו. בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט ימריא בקרוב לוושינגטון - וייפגש עם מקבילו האמריקני לויד אוסטין. ביום שני השבוע יגיע הנציג האמריקני המיוחד של ממשל ביידן לסוגייה, עמוס הוכשטיין, לארץ.

שריפה באזור קריית שמונה בעקבות ירי רקטות
שריפה באזור קריית שמונה בעקבות ירי רקטות | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

כאמור, שר הביטחון יואב גלנט ימריא בקרוב לביקור בוושינגטון וייפגש עם מזכיר ההגנה אוסטין. הביקור צפוי עוד לפני נאום נתניהו בקונגרס. בארה"ב עוקבים בדאגה אחר ההסלמה בגבול הצפון, של ישראל, לנוכח חילופי המהלומות הגוברים בין צה"ל לחיזבאללה.

לפי רשת CBS, גורמים אמריקנים מעריכים כי תקיפות ישראל בעומק לבנון מהוות הכנה ישראלית למתקפה נרחבת. על-פי הגורמים, בוושינגטון חוששים כי ההסלמה הנוכחית תוביל למלחמה רחבת היקף בין ישראל למיליציות הפרו-איראניות במזרח התיכון, שבעקבותיה וושינגטון תיאלץ להתערב ישירות.

בכירים אחרים בוושינגטון מיקדו את חששותיהם בחיזבאללה, ותיארו תרחיש בו התקיפות המתעצמות של ארגון הטרור יגררו השלכות בלתי צפויות ויביאו לנזקים שייאלצו את הממשלה בירושלים להגיב באופן שיוביל למלחמה כוללת.

צה"ל לבנון חיזבאללה תרגיל חטיבת גולני בגבול הצפון
תרגיל חטיבת גולני בגבול הצפון | צילום: דובר צה"ל

מאז 7 באוקטובר, ממשל ביידן פעל מאחורי הקלעים במטרה למנוע הסלמה שעלולה לגרור את ארה"ב ללחימה שתסכן חיילים אמריקניים המוצבים בסוריה, עיראק וירדן. כחלק מהמאמצים אלו, עמוס הוכשטיין, שליחו של הנשיא ג'ו ביידן, צפוי להגיע לישראל ביום שני.

המתיחות הגוברת בין ישראל לחיזבאללה מנוגדת לאינטרסים של ארה"ב, המבקשת להוריד את מפלס המתיחות באזור. זאת, במיוחד לנוכח מאמציהם של הנשיא ביידן ואנשיו להביא לפריצת דרך בשיחות המשא ומתן בין ישראל לחמאס, במטרה לממש עסקה שתכלול שחרור חטופים והפסקת אש ברצועת עזה. האמריקנים מצידם כורכים בין הפסקת אש בעזה להפחתת המתיחות בגבול לבנון.

בשיחה עם עיתונאים שסיקרו את פסגת ה-G7 באיטליה ביום חמישי, בכיר בממשל ביידן אמר: "הדבר החשוב ביותר בעסקת החטופים שנמצאת כעת על הפרק היא שהשגתה עשויה להשפיע על הלחימה בזירה הצפונית ולספק לנו הזדמנות להביא את הסכסוך באזור לסיום". הגורם הוסיף כי כל עסקה חייבת לכלול "הסדרים ספציפיים בגבול לבנון".

"צריך להביא לחתימתו של הסכם שיאפשר לישראלים לחזור לבתיהם בצפון עם ערבויות ביטחוניות כי לא מדובר ב-6 באוקטובר של חיזבאללה, היושב ממש על הקו הכחול", הסביר הגורם בהמשך.

חילופי אש בגבול הצפון
חילופי אש בגבול הצפון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

ההסלמה המשמעותית שנרשמה השבוע בגבול הצפון מגיעה ברקע חיסולו של בכיר חיזבאללה טאלב עבדאללה, הידוע בכינוי "אבו טאלב". צה"ל אישר ביום שלישי כי עבדאללה אכן חוסל, וציין שמדובר במפקד הבכיר ביותר שחוסל בלבנון מאז פרוץ המלחמה. ביום רביעי, חג שבועות, חיזבאללה שיגר לעבר ישראל למעלה מ-200 טילים כתגובה לחיסול. בעקבות השיגורים פרצו שריפות רבות ברחבי הגליל, אשר סיכנו יישובים ומתקנים אסטרטגיים באזור.