נתניהו מגיב לאמריקנים על תיקון החוק: "לא נקים יישובים חדשים"

לאחר הביקורת האמריקנית הנוקבת על התיקון לחוק ההתנתקות, בה בין היתר טענו כי החוק "פרובוקטיבי", ראש הממשלה הגיב על הסערה ואמר: "ההחלטה מביאה סוף לחוק מפלה ומשפיל שאסר על יהודים לחיות באזורים בצפון השומרון"

Whatsapp Image 2023 03 20 At 1
ראש המשלה נתניהו | צילום: רויטרס

לאחר הביקורת האמריקנית הנוקבת על התיקון לחוק ההתנתקות, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הבוקר (רביעי) על הסערה ואמר: "ההחלטה של הכנסת לבטל חלקים מחוק ההתנתקות מביאה סוף לחוק מפלה ומשפיל שאסר על יהודים לחיות באזורים בצפון השומרון, חלק ממולדתנו ההיסטורית. לא במקרה בכירים באופוזיציה תמכו בחוק זה לאורך הדרך. עם זאת, לממשלה אין כוונה להקים יישובים חדשים באזורים אלה".

באופן חריג ויוצא דופן, שגריר ישראל בארצות הברית מיייק הרצוג זומן הלילה לשיחה במחלקת המדינה עם סגנית שר החוץ האמריקני ונדי שרמן. גורם ישראלי המעורה בפרטים אמר כי "יש זעם אמריקני גדול על המהלכים האחרונים", אך טען כי "לא מדובר במשבר - אלא כהעברת מסר נוספת בהמשך לדברים שאמר היום בנושא סגן הדובר".

השר סמוטריץ' בפגישתו עם השגריר בוושינגטון מייק הרצוג
השר סמוטריץ' בפגישתו עם השגריר בוושינגטון מייק הרצוג

אמש מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה הודעה חריפה נגד תיקון החוק, ואמרה כי התיקון לחוק הוא "פרובוקטיבי" וכי מדובר "בהפרת התחייבות ישראלית מ-2005 שניתנה לממשל האמריקני. ישראל צריכה למנוע ממתנחלים לשוב לשם". ההודעה האמריקנית באה לאחר שמליאת הכנסת אישרה בלילה בקריאה שנייה ושלישית את שינוי שמו של חוק יישום ההתנתקות, ברוב של 31 חברי כנסת שתמכו מול 18 מתנגדים, והסעיפים בחוק הנוגעים לאיסור שהייה בשטחים שפונו בצפון השומרון ולביטול זכויות המתיישבים - יבוטלו.

עם אישור החוק נקבע כי במקום "חוק יישום ההתנתקות" הוא ייקרא "חוק ההתנתקות והפיצויים לנפגעיה", וכן כי סעיפים 27-23 הקובעים איסור כניסה ושהיה בשטח, וכן סעיף 30(ב) העוסק בפינוי מיטלטלין מהשטח, לא יחולו עוד בשטח שפונה בצפון השומרון.

כוחות צה''ל בחומש
כוחות צה''ל בחומש | צילום: מוחמד אשתייה, פלאש 90

לפני ביטול החוק, נאסר על אזרחים להיכנס לשטח שפונה בצפון השומרון במסגרת ההתנתקות שבוצעה בשנת 2005, שכלל את היישובים חומש, שאנור, גנים וכדים, ומעתה אזרחים יוכלו לנוע בחופשיות על הציר - אך לא לבנות את היישובים מחדש. מדובר בציר שמחבר בין שכם לג'נין, וכעת צה"ל יצטרך להזרים כוחות נוספות כדי לאבטח את הכביש.

חומש
המאחז חומש | צילום: הלל מאיר, פלאש 90