דיווח: ישראל תסכים לשחרור של 33 חטופים בלבד כשלב ראשון בעסקה

ברקע ההמתנה לתשובת חמאס, גורמים ישראלים אמרו לניו יורק טיימס כי ישראל תסכים לשחרורם של פחות מ-40 חטופים במסגרת שלב ראשון בעסקת חטופים - בעקבות הערכה כי חלקם מתו בשבי. שר החוץ הבריטי: "ההצעה לחמאס כוללת שחרור של אלפי אסירים פלסטינים והפסקת אש של 40 ימים"

מפגינים למען שחרור החטופים, הערב בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ישראל הפחיתה את מספר החטופים שהיא דורשת מחמאס לשחרר במסגרת שלב ראשוני של עסקה, והיא תסכים לשחרורם של 33 חטופים בלבד - בעקבות הערכה כי חלקם כבר מתו בשבי בעזה. כך על פי שלושה גורמים ישראלים ששוחחו היום (שני) עם העיתון האמריקני ניו יורק טיימס.

ברקע ההמתנה לתשובת חמאס בנוגע להצעת המתווכות, שהוגדרה על ידי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן "נדיבה", הגורמים ששוחחו עם העיתון הביעו אופטימיות כי עסקה תוכל להסגר ביממות הקרובות. משלחת מטעם ארגון הטרור, בהובלת סגנו של סינוואר חליל אל-חיה, צפויה להגיע היום לקהיר במטרה לדון בפרטים. בלילה, גורם בחמאס מסר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי "אין לארגון בעיות מהותיות עם המתווה שהוצג".

לאורך החודשים האחרונים ישראל דרשה כי חמאס ישחרר לפחות 40 חטופים הנכללים בקטגוריות נשים, מבוגרים וחולים, במסגרת שלב ראשוני לעסקה שתצא לפועל. על פי אחד הגורמים ששוחחו עם הניו יורק טיימס, הסיבה להתגמשות הישראלית כעת נובעת כאמור מהערכה כי חלק מ-40 החטופים הנכללים בקטגוריות שישראל דרשה כבר נהרגו בשבי.

שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון
שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון | צילום: רויטרס

בתוך כך, שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון, המבקר בריאד, התייחס לעסקה המתגבשת וטען כי ההצעה שהועברה לחמאס כוללת שחרור של אלפי אסירים פלסטינים והפסקת אש של 40 ימים ברצועת עזה. קמרון הוסיף כי לשיטתו כל מנהיגי חמאס האחראים על מתקפת 7 באוקטובר צריכים לעזוב את הרצועה, "במטרה לפתוח אופק פוליטי לפתרון שתי המדינות". עוד אמר: "הסכסוך לא יסתיים עד שכל החטופים ישובו לביתם".

בלינקן אמר: "ההצעה שהוצגה לחמאס נדיבה. ארגון הטרור הוא הדבר היחיד שעומד כרגע בפני עסקה. הם צריכים להחליט מהר, ואני מקווה שזאת תהיה ההחלטה הנכונה". הוא הוסיף: "המצב ההומניטרי ברצועה השתפר בשבועות האחרונים, אך הדרך הטובה ביותר להקל את המשבר - היא הפסקת אש".

Whatsapp Image 2024 04 29 At 1
הפורום הכלכלי בריאד בהשתתפות בלינקן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, במסגרת התייחסותו להמשך המגעים, בלינקן אמר: "חמאס הוא הדבר היחיד שעומד כרגע בפני עסקה. הם צריכים להחליט מהר, ואני מקווה שזאת תהיה ההחלטה הנכונה". בהמשך טען: "המצב ההומניטרי ברצועה השתפר בשבועות האחרונים, אך הדרך הטובה ביותר להקל את המשבר - היא הפסקת אש".

בנוסף, מזכיר המדינה האמריקני התייחס גם למגעים הנמשכים לגיבוש נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. לדבריו, וושינגטון וריאד קיימו מו"מ אינטנסיבי בחודש האחרון - "ונראה כי העבודה על ההסכם קרובה לסיום". עמיתו הסעודי פייסל בן-פרחאן אמר כי ההסכמים הביטחוניים בין הממלכה לארה"ב "קרובים מאוד, ומרבית העבודה כבר נעשתה". הוא הוסיף: "גיבשנו קווים כלליים לגבי מה שצריך לקרות בחזית הפלסטינית".