בכיר במו"מ: "ישראל הסכימה לשחרר 700 מחבלים, בהם 100 רוצחים"

גורם המעורה במגעים בין ישראל לחמאס טוען כי ירושלים התגמשה בנקודות דרמטיות - מספר המחבלים שישוחררו כחלק מעסקת חטופים, והאפשרות לחזרת עזתים לצפון הרצועה. הפשרה האמריקנית שישראל הסכימה לה כוללת שחרור של כ-700 מחבלים, זאת לעומת שחרור של כ-400 מחבלים כפי שהוסכם בוועידת פריז. חמאס טרם השיב להצעה

זמן צפייה: 03:02

ישראל התגמשה במספר נקודות דרמטיות עבור חמאס במסגרת המגעים לעסקת חטופים - כך על פי בכיר המעורה בפרטי המו"מ, ששוחח היום (ראשון) עם חדשות 13. הפשרה האמריקנית שישראל הסכימה לה כוללת שחרור של כ-700 מחבלים, בהם 100 רוצחים, זאת לעומת שחרור של כ-400 מחבלים כפי שהוסכם בוועידת פריז. חמאס טרם השיב להצעה.

על פי הבכיר, המשלחת הישראלית לשיחות בקטר יצאה עם מנדט "רחב יותר" מהדרג המדיני, והציגה עמדה חדשה בנוגע למספר האסירים הפלסטינים שישראל תסכים לשחרר במסגרת עסקה. מפתח השחרורים שהסכימו לו כעת בירושלים גבוה בהרבה מזה שנידון במסגרת השיחות שנערכו בין הצדדים בפריז בינואר.

בנוסף, המשלחת הישראלית החלה לדון בחזרת תושבים עזתים לצפון הרצועה, סוגיה שמהווה אתגר משמעותי בדרך להסכמות - וחמאס דרש כתנאי ראשוני לכל התקדמות במגעים. בתוך כך, בערוץ הסעודי "א-שרק" דווח כי שיחות המו"מ בדוחה נכשלו לאחר שישראל הציבה תנאים חדשים.

משפחות החטופים חוסמות את כביש 1
משפחות החטופים חוסמות את כביש 1

אתמול, בכיר ישראלי אמר כי "התגלעה מחלוקת משמעותית בעניין 'מפתחות' שחרור המחבלים", והוסיף כי "ארצות הברית הניחה הצעת פשרה שישראל השיבה לה בחיוב וכעת ממתינים לתשובת חמאס". לפי הערכות , תגובת ארגון הטרור יגיע תוך 48 שעות.

ראש המוסד דדי ברנע חזר הלילה מקטר לישראל. הוא קיים יחד עם האלוף ניצן אלון וראש שב"כ רונן בר שיחות אינטנסיביות לקידום עסקת חטופים. המשלחת נפגשה בין היתר עם ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש ממשלת קטר וראש המודיעין המצרי.

ראש המוסד דוד ברנע דדי
ראש המוסד דדי ברנע | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בתוך כך, מקור בחמאס מסר לרשת אל-ג'זירה כי "אין להצעה זו משמעות - ארצות הברית וישראל הן למעשה גוף אחד. אין סיבה לאופטימיות. חמאס יקשיח עמדות במשא ומתן". כמו כן, הוא טען כי ישראל התנתה עסקה בהחזרת 40 חטופים חיים מכל שכבות הגיל ודרשה את החזרת גופות הדר גולדין ואורון שאול - תמורת שחרור המחבלים ששוחררו בעסקת שליט ונעצרו מחדש.

כמו כן, גורם הטרור טען כי ישראל שוללת את הפסקת המלחמה, נסיגת הכוחות וחזרת העקורים לצפון רצועת עזה ללא תנאים - אלא קבעה חזרה מוגבלת של 2000 עקורים מדי יום. עוד נמסר כי ישראל התנגדה לבקשת חמאס לשחרור 30 אסירים השפוטים למאסרי העולם תמורת כל חיילת והציעה חמישה בלבד שהיא זו שתקבע את זהותם.

מזכיר המדינה בלינקן משוחח עם משפחות החטופים בתל אביב
מזכיר המדינה בלינקן משוחח עם משפחות החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

שלשום מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הביע אופטימיות בקשר לעסקת חטופים: "ישנה התקדמות במגעים והפערים מצטמצמים בשבועות האחרונים - אך עדיין ישנה הרבה עבודה". את הדברים אמר בתום ביקור בזק בן יום בישראל, במהלכו נפגש בתל אביב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי קבינט המלחמה.

במקביל, נמשך לחץ משפחות החטופים ואתמול נערכו הפגנות ברחבי הארץ בדרישה לעסקה, במלאת 169 ימים בהם החטופים נמצאים בשבי חמאס. ההפגנה המרכזית התרחשה כמו בכל שבוע בכיכר החטופים שברחבת מוזיאון תל אביב, בה מפגינים קראו: "לא חוזרים בלי עסקה. אין מצווה גדולה יותר מפדיון שבויים".