הדרישה של חמאס - והפסימיות בישראל: עיכוב במגעים לעסקת חטופים

במסגרת השיחות בקטר, ארגון הטרור דורש לעסוק כבר כעת בחזרת האוכלוסייה העזתית לצפון הרצועה - ובמערכת הביטחון חוששים שמדובר בגרירת רגליים שמעידה על כך שחמאס לא מעוניין בעסקה. הערב: קבינט המלחמה דן בהמשך המגעים, לאחר חזרתו של ברנע מדוחה

זמן צפייה: 07:40

קבינט המלחמה התכנס הערב (שלישי) בקריה בתל אביב ברקע המשך המגעים לעסקת חטופים, לאחר חזרתו של ראש המוסד דדי ברנע משיחות המו"מ בקטר. בכירים בישראל לא אופטימיים בשלב זה, והם טוענים כי המגעים נמצאים במבוי סתום. גורמים ישראלים אחרים אף סבורים כי חמאס כלל אינו מעוניין במשא ומתן אמיתי - לאחר שנציגי ארגון הטרור הציגו כבר עכשיו דרישה לחזרת האוכלוסייה העזתית לצפון הרצועה.

על אף הפסימיות, הצוות הישראלי המקצועי לשיחות המשא ומתן נותר בקטר במטרה להתניע את המגעים ולזרז אותם. בהמשך, ברנע צפוי לשוב לדוחה כדי להתעדכן בהתקדמות השיחות ולהעביר דיווחים לדרג המדיני בארץ.

בדרישתו להחזרת התושבים לצפון הרצועה, חמאס הקדים את הדיון על סלע המחלוקת - והוא דורש לעסוק בו כשלב ראשון, לפני שמתקדמים לדיון בפרטים האחרים של ההסכם המתגבש. מבחינה צבאית, המשמעות של חזרת העזתים לצפון הרצועה היא הגבלה של פעילות צה"ל במרחב הקריטי, שכבר נכבש. בנוסף, חזרת האוכלוסייה תביא לכך שישראל תאבד מנוף לחץ משמעותי, שאותו היא ביקשה לשמור למשא ומתן הקשה שצפוי בנוגע לשחרור חיילים חטופים.

מחאת משפחות החטופים במשכן הכנסת מלחמת חרבות ברזל
מחאת משפחות החטופים במשכן הכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף, ייתכן כי חמאס ימשיך לגרור רגליים כדי לעכב פעולה ישראלית ברפיח ולאגור סיוע הומניטרי. ראשי ארגון הטרור תולים תקווה בלחץ הבינלאומי שימנע את הרחבת התמרון הקרקעי של צה"ל.

עם זאת, על אף הפסימיות במערכת הביטחון שמגיעה בעיקר מכיוון שב"כ, ישנן אינדיקציות לכך שחמאס דווקא מעוניין בעסקה. בשלב זה חשוב לארגון הטרור שישראל תכריז, אפילו ברמה הצהרתית בלבד, כי בסופה של העסקה תחול הפסקת אש וצה"ל ייסוג מהרצועה.

יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה, חמאס, עזה
יחיא סינוואר ואסמאעיל הנייה בעזה | צילום: רויטרס

ברקע המשך המגעים,  משרד החוץ הקטרי מסר היום כי "ישנה אופטימיות זהירה לגבי שיחות הפסקת האש בעזה", וכי המשא ומתן נמשך. עם זאת, נמסר כי "אנחנו לא קרובים לעסקה, אך נשארים מלאי תקווה".

משרד החוץ הביע חשש מפעולה צבאית של ישראל ברפיח שבדרום רצועת עזה, וטען כי פעולה שכזו "תשפיע לרעה על המגעים לשחרור החטופים". דובר משרד החוץ הוסיף כי "המטרה העיקרית הבאה של המגעים היא לגבש ולשלוח הצעה נגדית לחמאס".

ברקע יציאת המשלחת הישראלית לקטר, אמש פורסם המהדורה המרכזית כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' איימו בשיחות סגורות כי "במידה וישוחררו עשרות מחבלים עם דם על הידיים - לא נישאר בממשלה".

יש לציין כי קיימת תמיכה רחבה מאד בעסקה המתהווה, גם בקרב הדרג המקצועי, בהם ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר ומתאם השבויים והנעדרים ניצן אלון, וגם בדרג הפוליטי - שבו הרוב המוחלט של השרים בקבינט והממשלה תומכים במתווה. עם זאת, נראה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו עוד לא הגיע להחלטה בנושא.