דרך ציר מצרי, בסיוע שב"כ: פרטים חדשים על עסקת החטופים שנבלמה

חשיפת חדשות 13 בנוגע לגיבוש מתווה עקרונות חדש לעסקת שחרור חטופים, שנבלמה לאחר שנתניהו הקשיח עמדות, הגבירה את הביקורת של השרים גנץ ואיזנקוט - שחשים כי רה"מ נמנע מקבלת החלטות משמעותית בנוגע לעסקה. על פי המתווה שגובש, המשא ומתן מול חמאס היה אמור להיות מקודם באמצעות ציר מצרי, בסיוע של ראש שב"כ. גורמי מקצוע: "הקשחת העמדות של נתניהו - מקשה על הוצאת המהלך לפועל"

זמן צפייה: 01:51

עסקת החטופים החדשה שהחלה להתגבש בישראל  ונבלמה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, נעשה בשיתוף של ראש שב"כ רונן בר, לצד ראש המוסד דדי ברנע והאלוף ניצן אלון - כך פורסם הערב (שישי) בזמן שישי. במסגרת המתווה הוצע כי עסקת חטופים חדשה תצא לפועל דרך ציר מצרי, שיהווה תחליף לתיווך הקטרי.

במסגרת הדיונים על המתווה המוצע, השרים בני גנץ וגדי איזנקוט הפצירו בנתניהו לאפשר את קידום העקרונות כדי להתניע את המהלך, אך הוא מצדו עיכב זאת במשך כמה ימים. לאחר מכן, ראש הממשלה הקשיח עמדות בנוגע לעמדות שגובשו - ובכך מנע התקדמות בנושא.

על פי גורמי מקצוע המעורים בפרטים, הקשחת העמדות של נתניהו הפכה את הוצאת העסקה לפועל למורכבת יותר. בנוסף, תוכננה נסיעה של אישיות ישראלית בכירה לקידום המהלך - אך לאחר הקשחת העמדות הגורמים הביעו ספק במידת היעילות של הנסיעה.

דיון קבינט המלחמה במפקדת פיקוד המרכז
דיון קבינט המלחמה (ארכיון) | צילום: קובי גדעון / לע"מ

התנהלותו של נתניהו בנושא מגבירה את המתח הקיים ממילא בינו ובין השרים גנץ ואיזנקוט, הטוענים כי ראש הממשלה נמנע מקבלת החלטות משמעותיות - הן בנושא החטופים והן בנושא "היום שאחרי" ברצועת עזה.