דיווח: ארה"ב תציג מתווה ל"הצעה אחרונה" לעסקת חטופים

בכיר בממשל ביידן ששוחח עם "וושינגטון פוסט" אומר כי ארה"ב הציגה למצרים וקטר קווי מתאר לעסקה שהוגדרה כהצעה סופית שהיא מתכוונת להציג לישראל ולחמאס בשבועות הקרובים - כזו שאם אחד הצדדים לא יקבל אותה עלולה לסמן את סיומו של המו"מ בראשות האמריקנים

זמן צפייה: 01:07

גורמים אמריקנים אומרים כי המאמצים של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להשגת הסכם להפסקת אש בעזה ושחרור חטופים נמצאים בצומת קריטית, זאת לאחר רצח 6 החטופים וחילוצם מהרצועה, בהם הירש גולדברג-פולין האמריקני. לפי דיווח הלילה (שני) ב"וושינגטון פוסט", ארצות הברית שוחחה עם מצרים ועם קטר על קווי המתאר של עסקה שהוגדרה כ"קח את זה או עזוב את זה" - הצעה סופית שהיא מתכוונת להציג לצדדים בשבועות הקרובים - כזו שאם אחד הצדדים לא יקבל אותה עלולה לסמן את סיומו של המשא ומתן בראשות ארצות הברית.

לדברי בכיר בממשל, ששוחח עם "וושינגטון פוסט" בעילום שם, גורמים רשמיים בממשל ביידן אמרו כי לא ברור באופן מיידי אם חילוץ ששת גופות החטופים יעלה או יוריד את הסיכויים שישראל וחמאס יוכלו להגיע להסכמה בשבועות הקרובים. לטענת הבכיר, ארה"ב, מצרים וקטר החלו לעבוד על ההצעה הסופית עוד לפני רצח וחילוץ גופות ששת החטופים. "זה לא משבש את העסקה", אמר הבכיר, "אם כבר, זה צריך להוסיף דחיפות נוספת לסגירת עסקה".

הנשיא ביידן צפוי להיפגש היום בחדר המצב בבית הלבן עם צוות המשא ומתן האמריקני, לצד סגניתו והמועמדת לנשיאות קמלה האריס. מהבית הלבן נמסר כי מוקד הפגישה הוא דיון במאמצים לקדם עסקה שתבטיח את שחרורם של החטופים שנותרו בשבי.

הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס
הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס | צילום: רויטרס

שלשום פורסם במהדורה המרכזית כי גורמים בכירים בגופי הביטחון בישראל אומרים כי "המשא ומתן על סף פיצוץ", ולדבריהם "הממשלה מתנהלת על בסיס שיקולים פוליטיים". גורמים בחמאס צוטטו באמרם כי ההצבעה בקבינט על הישארות צה"ל בציר פילדלפי משמעותה סגירת דלת המשא ומתן באופן סופי. "ציר פילדלפי הוא ליבת המחלוקת בינינו לבין ישראל", אמר אחד הגורמים - והפנה אצבע מאשימה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אחראי להשארת הצבא באזור. הוא מעוניין להביא לקריסת השיחות ולהמשך המלחמה".

רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת
רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול קרא שר הביטחון יואב גלנט לכנס מיד את הקבינט המדיני-ביטחוני ולהפוך את ההחלטה בנוגע לציר פילדלפי. "זה מאוחר עבור החטופים שנרצחו בדם קר. חייבים להשיב הביתה את החטופים שנותרו בשבי החמאס", אמר גלנט, ובחדשות 13 פורסם לראשונה כי במהלך ישיבת הקבינט אמש פתחו שרים במתקפה חריפה עליו. שר הביטחון השיב אש: "ההחלטה שהתקבלה בקבינט הייתה בנוהל כאילו יש זמן - אך אם אנחנו רוצים חטופים חיים אין זמן. אם נמשיך ככה לא נשיג את מטרות המלחמה שהצבנו לעצמנו - ההחלטה בקבינט היא אילוץ מיותר ששמנו לעצמנו והיא משנית לחיי החטופים".

לסיום אמר גלנט: "בתוך הגוש שאנחנו רוצים לפוצץ - יש דבר שאנחנו רוצים להוציא בעדינות וזה החטופים. בבואנו לקבל החלטות צריך לראות מה הערכים שמנחים אותנו. השארות בפילדלפי לשישה שבועות, גם במחיר חיי חטופים, היא ליקוי מאורות חמור". רה"מ נתניהו השיב:: "אני רוצה לשחרר את כל חטופינו לא פחות ממך. נלחמתי על שחרור חטופים לא פחות ממך ואף נפצעתי באחת מהפעולות האלה. אני מאמין שהדרך שאני מוביל של עמידה האיתנה ותקיפה היא הדרך הנכונה".

מפגינים למען החטופים בת"א חוסמים את איילון דרום
תמונות החטופים שנרצחו בשבי מונפות בהפגנה אתמול בתל אביב | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אתמול הודיע דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי בהצהרה מיוחדת על חילוץ גופותיהם של הרש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב וכרמל גת. חמישה מהחטופים שגופותיהם חולצו נחטפו ממסיבת הנובה, מלבד כרמל גת שנחטפה מביתה בקיבוץ בארי. לפי ההערכה, צה"ל התקרב לחטופים - ואז הם נרצחו על-ידי המחבלים ששמרו עליהם. 101 חטופות וחטופים עדיין בשבי בעזה.