הרצוג: "אתן לרה"מ גיבוי לעסקה, אין מצווה גדולה מפדיון שבויים"

נשיא המדינה נשא דברים בכנס המשפט באוניברסיטה העברית, התייחס למתווה העסקה לשחרור חטופים שהציג הנשיא ביידן - ושלח מסר לראש הממשלה נתניהו: "מדובר באזרחים ישראלים שהמדינה לא שמרה והגנה עליהם. חובה להחזירם הביתה"

זמן צפייה: 02:50

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים הבוקר בכנס המשפט באוניברסיטה העברית, התייחס למתווה העסקה לשחרור חטופים שהציג הנשיא ג'ו ביידן - ושלח מסר לראש הממשלה בנימין נתניהו. "בעקבות נאומו של הנשיא ביידן אמרתי לראש הממשלה שאתן לו ולממשלה גיבוי לעסקה שיגבשו לשחרור חטופים", אמר הרצוג, "אסור לשכוח כנאמר במקורותינו שאין מצווה גדולה יותר ממצוות פדיון שבויים ואני מוסיף - במיוחד כשמדובר באזרחים ישראלים שהמדינה לא שמרה והגנה עליהם. חובה להחזירם הביתה במסגרת עסקה שתשמור על האינטרסים הבטחוניים של מדינת ישראל".

בתוך כך, יועצו המדיני הבכיר של נתניהו, אופיר פלק, אישר כי ישראל מקבלת את מתווה עסקת החטופים שהציג הנשיא ביידן - על אף שהגדיר אותה "לא טובה". "ההצעה שהועלתה על-ידי הנשיא היא עסקה שהסכמנו לה", אמר פלק בריאיון לעיתון הבריטי סאנדיי טיימס, "זו לא עסקה טובה, אך אנחנו רוצים מאוד שכל החטופים ישוחררו". בהמשך סייג: "יש עוד הרבה פרטים שדורשים עבודה".

מפגינים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים, אמש בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

דבריו של הרצוג מגיעים ברקע הביקורת מהצד הימני של הקואליציה, לאחר שאמש כבר תקפו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר את המתווה שהציג ביידן. "שוחחתי עם רה"מ והבהרתי לו שלא אהיה חלק ממשלה שתסכים למתווה המוצע ותסיים את המלחמה ללא השמדת חמאס והשבת כל החטופים", אמר סמוטריץ', "לא נסכים להפסקת המלחמה לפני השמדת חמאס, לא לפגיעה קשה בהישגי המלחמה עד כה באמצעות נסיגת צה"ל וחזרת עזתים לצפון הרצועה, ולא לשחרור סיטונאי של מחבלים שישובו חלילה לרצוח יהודים. אנו דורשים את המשך הלחימה עד להשמדת חמאס והחזרת כל החטופים, יצירת מציאות ביטחונית אחרת לחלוטין בעזה ובלבנון, חזרת כלל התושבים לבתיהם בצפון ובדרום והשקעה מאסיבית בפיתוח מואץ של חבלי הארץ הללו".

בן גביר הוסיף: "אם ראש הממשלה יוציא לפועל את העסקה המופקרת - נפרק את הממשלה. העסקה כפי שפרטיה פורסמו היום - משמעותה סיום המלחמה וויתור על מיטוט חמאס. זו עסקה מופקרת, שמהווה ניצחון לטרור וסכנה ביטחונית למדינת ישראל. הסכמה לעסקה כזו איננה הניצחון המוחלט - אלא התבוסה המוחלטת. לא נאפשר את סיום המלחמה ללא חיסולו המוחלט של חמאס".

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי התייחס למתווה שחרור החטופים, ואמר בריאיון לרשת ABC: "מדובר בהצעה ישראלית, ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ כ"ץ עומדים מאחוריה. אם חמאס יסכים להצעה הזאת - ישראל תיענה בחיוב".

מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

גורם מדיני אישר אמש לחדשות 13 כי ישראל מקבלת את רוב הפרטים שהציג נשיא ארה"ב ביידן בנאומו. לפי הגורם, "תנאי ישראל לסיום המלחמה לא השתנו: להשמיד את היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס; לשחרר את כל החטופים ולוודא שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל. המתווה לשחרור חטופים מאפשר לישראל לתבוע שכל התנאים הללו יתממשו בטרם תיכנס לתוקף הפסקת אש קבועה".

בכירים בסביבת נתניהו אמרו כי לא קיבלו עדכון על תוכן הנאום, וכי עצם קיומו הובא לידיעתם כחצי שעה קודם לכן - אך כבר לפני כשבוע וחצי, במהלך דיון קבינט המלחמה, אישר נתניהו לצוות המו"מ לדון על הפסקת אש ממושכת של יותר משישה שבועות.