האריס לקרובי חטופים: "ישראל הסכימה למרכיבים רבים בעסקה"

בני משפחות חטופים בעלי אזרחות אמריקנית נועדו עם סגנית נשיא ארה"ב בבית הלבן, וביקשו: "לצד האמירות על סיוע לעזה - דברי גם על עסקת חטופים". סגניתו של ביידן השיבה כי תקפיד על כך, והדגישה: עובדים קשה בשיחות עם קטר ומצרים - שחושבות שההסכם המתגבש הוגן. המשפחות ביקשו שתפעל גם להשבת הגופות שמוחזקות בעזה

זמן צפייה: 01:36

קרובי חטופים בעלי אזרחות אמריקנית נפגשו אמש עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס. הערב (רביעי) פורסם במהדורה המרכזית כי לפי גורמים שנכחו בפגישה, האריס אמרה למשפחות: "אנחנו עובדים קשה מאוד בשיחות עם קטר ומצרים כדי שיפעילו לחץ". היא הוסיפה כי "ישראל הסכימה להרבה מהמרכיבים של העסקה. גם קטר ומצרים חושבות שזו עסקה הוגנת".

נציגי המשפחות השיבו להאריס, שהתבטאה רבות בשבועות האחרונים בעד הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה: "האמירות שלך צריכות להגיע לצד קריאה לעסקת חטופים". לפי הגורמים שנכחו בפגישה, סגנית הנשיא הסכימה והבהירה כי זו אכן מדיניות הממשל, וכי היא תקפיד על כך.

נושא נוסף שעלה בפגישה הוא סוגיית החטופים שנרצחו וגופותיהם מוחזקות בעזה. קרוביהם, בהם רובי חן, שבנו סמ"ר איתי חן נרצח ב-7 באוקטובר וגופתו חטופה, אמרו להאריס כי הם מצפים שתפעל גם להשבתם. בני המשפחות הסבירו לסגניתו של ביידן את חשיבות השבעה ביהדות וביקשו שתפעל להחזרת הגופות לקבורה בישראל.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2404102100' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_vd5xmd5q' duration='216']

רובי חן סיפר לחדשות 13 על הפגישה: "האריס אמרה לנו שארה"ב עובדת קשה מאוד כדי להגיע לעסקה, ועכשיו מחכים לחמאס שיקבל את ההצעה". הוא ביקר את היחס של ההנהגה הישראלית למשפחות החטופים: "בארה"ב אני מקבל חיבוק חם. הנשיא ביידן התקשר אליי, לא כמנהיג - אלא כבן אדם. הפוליטיקאים הישראלים שלא יצרו איתי קשר יודעים מי הם. כדי להיות מנהיגים צריך קודם להיות בני אדם.

"אני מקווה שישראל לא איבדה את המצפן המוסרי שלה ושהיא לא תפקיר את החטופים בפעם השנייה", הוסיף חן. הוא סיפר כי משפחתו החליטה לא לשבת שבעה על בנו איתי עד שיחזור, "וייקבר כמו גיבור ישראל. המסר שלנו לאמריקנים היה שכל הורה היה רוצה מקום קבורה לילד שלו, שאפשר יהיה לעלות אליו".

הפגנה למען החטופים בתל אביב
הפגנה למען החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס
הנשיא ביידן בנאום מצב האומה
הנשיא ביידן בנאום מצב האומה | צילום: רויטרס

הקו שמוביל הבית הלבן בעניין הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה הלך ונעשה תקיף בשבועות האחרונים. סגניתו של ביידן אמרה בחודש שעבר בתשובה על שאלה שנגעה להפסקת הסיוע הצבאי לישראל: "חשוב להבחין בין ממשלת ישראל לבין אזרחיה - שזכאים לביטחון כמו הפלסטינים".

האריס הוסיפה: "יותר מדי פלסטינים נהרגו מתחילת המלחמה. ישראל חייבת לעשות יותר ולאפשר עוד סיוע הומניטרי". מוקדם יותר באותו שבוע נפגשה עם השר בני גנץ בוושינגטון. האריס הביעה בפגישה חשש כבד מהמצב ההומניטרי ברצועה, בייחוד לאור התקרית בה נהרגו מעל למאה עזתים בצפון הרצועה, בעת שהתנפלו על משאיות סיוע.

זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס

הביקורת של ארה"ב על מדיניותה של ישראל בעניין הסיוע הגיעה לשיא בעקבות תקרית הרג עובדי הסיוע. הנשיא ביידן התבטא בחריפות בנושא, ואמר כי "ישראל לא עושה מספיק כדי להגן על אזרחים - ועל עובדי סיוע. זו הסיבה העיקרית לכך שחלוקת ציוד הומניטרי ברצועת עזה היא משימה כה מורכבת".

בשבוע שעבר שוחח ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", הנשיא הבהיר לרה"מ בשיחה כי ישראל נדרשת "לשנות כיוון" כדי לשמור על תמיכה אמריקנית. על-פי הדיווח, נתניהו הבטיח להיענות לדרישות - ובעקבות השיחה, הקבינט אישר להגדיל את הסיוע ההומניטרי לעזה.