בכיר ישראלי אחרי פסגת פריז: "יש ניצנים של התקדמות במגעים"

עיקרי הטיוטות שהועברו בפסגת ראשי המודעין כללו הצעה קטרית והצעה מצרית, כאשר בין ישראל לחמאס יש הסכמות על שחרור מסיבי של מחבלים והפוגות אש ארוכות - אך ישראל לא מוכנה לדרישה של ארגון הטרור לנסיגה של כל הכוחות מהרצועה והפסקת הלחימה

זמן צפייה: 05:08

בפריז מסתיימת הערב (ראשון) פסגת ראשי המודיעין בפריז, ובמהדורה המרכזית פורסמו עיקרי הטיוטות שהועברו שם, בהן הצעה קטרית והצעה מצרית, כאשר בכיר ישראלי אמר לחדשות 13 בתום הפסגה: "יש ניצנים של התקדמות במגעים".

ההצעה הקטרית מדברת על שני שלבים, כאשר בשלב הראשון ישוחררו קודם כל הגברים המבוגרים והנשים, ובשלב השני והאחרון ישוחררו החיילים, כאשר מנגנון סיום הלחימה עדיין לא ברור. ההצעה המצרית, אשר מבוססת על ההצעה הישראלית, מחולקת לשלושה עד ארבעה שלבים, כאשר קודם כל ישוחררו נשים וחולים ובהמשך החיילים.

שתי ההצעות כוללות שחרור מסיבי של מחבלים, כולל רוצחים, והפוגות אש ארוכות, ועל כך אין חילוקי דעות בין ישראל לבין חמאס. השאלה הדרמטית שטרם נפתרה מתייחסת לסיום המלחמה, כאשר מצד אחד חמאס דורש ערבויות בינלאומיות לסיום הלחימה, ומנגד ישראל אשר מסרת לאפשר זאת.

מפגינים למען שחרור החטופים חוסמים את נתיבי איילון
מפגינים למען שחרור החטופים חוסמים את נתיבי איילון | צילום: דור פזואלו, פלאש 90

חמאס למעשה דורש את הפסקת הלחימה, נסיגה של כל הכוחות מהרצועה, וערבויות לכך שחמאס נשאר בשלטון. ישראל מוכנה להפוגה ארוכה בלחימה, אך לא להפסקה מוחלטת. ישראל גם מסכימה לנסיגה משמעותית של כוחות צה"ל, אך מתעקשת על נוכחות צבאית ברצועה, ולא מוכנה לסיכום מראש על מנגנון סיום הלחימה.

מספר גורמים ישראליים אמרו לחדשות 13 בתום הפגישות בפריז כי הושגה הסכמה על קווים כלליים למתווה מאוחד בין הצירים, אך אין עדיין הסכמה מצד חמאס - ולכן כל התקדמות צריכה להילקח בשלב זה בערבון מוגבל. המטרה הייתה לייצר נקודת פריצה טובה כהתחלה, ובישראל מעידים כי כך אכן קרה.  בימים הקרובים יתחילו פגישות הדדיות במעורבות ישראל, קטר ומצרים באופן אינטנסיבי יותר.

ראש ה-CIA ויליאם ברנס
ראש ה-CIA ויליאם ברנס | צילום: רויטרס

המשלחת הישראלית לפריז כללה את ראש המוסד דדי ברנע, ראש שב"כ רונן בר והאלוף במיל' ניצן אלון, הממונה על נושא החטופים והנעדרים מטעם צה"ל, ובפגישות השתתפו גם ראש ה-CIA האמריקני ויליאם ברנס, ראש המודיעין המצרי וראש ממשלת קטר.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "לפני זמן קצר הסתיימה פסגת המודיעין באירופה בהשתתפות ראש המוסד דדי ברנע, ראש השבכ רונן בר ואלוף במילואים ניצן אלון עם ראש ה-CIA, ראש ממשלת קטר, ושר המודיעין המצרי. הפגישה הוגדרה כפגישה קונסטרוקטיבית. קיימים עדיין פערים משמעותיים בהם עתידים הצדדים להמשיך לדון כבר השבוע בפגישות הדדיות נוספות".