המגעים לעסקה: "שליחו של ביידן מקיים דיונים בקטר"

גורם ישראלי אמר לחדשות 13 כי בניגוד לדיווחים, אין פריצת דרך במגעים לעסקת חטופים: "חמאס מקשיח עמדות". בכיר בחמאס טען מנגד כי "יש התקדמות ברורה בשיחות". גנץ: "הדלפות מגמתיות שפוגעות במשפחות; נקבל החלטות קשות אם יהיה מתווה אמיתי". הבית הלבן: "שליחו של ביידן דן בקטר בעסקת חטופים"

זמן צפייה: 01:15

בישראל מכחישים הבוקר (רביעי) את הדיווחים על התקדמות במגעים לעסקה לשחרור חטופים, וגורם ישראלי המעורה במשא ומתן אמר הבוקר לחדשות כי הדיווחים לא נכונים. "אין התקדמות", הוסיף הגורם, "ממה שאנחנו מבינים יש הקשחת עמדות בצד השני". בתוך כך, אמר בכיר בחמאס לרשת "אל-מיאדין" הלבונית כי "יש התקדמות ברורה בשיחות להפסקת אש בעזה".

אחר הצהריים אמר יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, כי "בימים האחרונים אנו עדים להדלפות מגמתיות בנושא מתווה חטופים שקורעות את המשפחות ואת העם, ופוגעות במאמצים האדירים שמושקעים בנושא. החזרת החטופים היא לא רק מטרה עם קדימות בציר הזמן, היא חוב מוסרי של המדינה. המטרה הזו דחופה, והיא לא מחליפה את המחויבות להסיר את האיום של חמאס שלא נרפה ממנה לעולם".

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר כי שליחו של ביידן למזרח התיכון, ברט מקגורק, "נמצא בקטר ומקיים דיונים על עסקת חטופים נוספת". משרד החוץ המצרי מסר הערב לרשת "אל-ערביה", כי "המאמצים להגיע להפסקת אש בעזה נמשכים. היעדר רצון מדיני של ישראל מונע את ההגעה אליו"

"הרצון להחזיר את החטופים בחיים הוא מקור עוצמה. הוא חלק ממה שהופך אותנו לחברה חפצת חיים ומשגשגת שיש בה עבור מה להילחם. אני מבטיח למשפחות החטופים ולציבור כולו, כמו שידענו בעבר לקבל החלטות קשות, נדע לקבל את ההחלטות האלו גם בעתיד אם יהיה מתווה אמיתי על השולחן. מי שנושא באחריות הם המנהיגים, ולא האולפנים. האחריות רק עלינו. זה המנדט של ממשלת החירום - לקבל הכרעות קשות עם לגיטימציה ציבורית רחבה. בעת הזו, נמשיך להילחם, ונמשיך לפרוץ כל נתיב וכל דרך כדי להחזיר את יקירינו הביתה".

הפגנת ענק בתל אביב למען החטופים
הפגנת ענק בתל אביב למען החטופים | צילום: רויטרס

מאמצי התיווך האינטנסיביים של ארצות הברית, מצרים וקטר להשגת הסכם הפסקת אש בלחימה בעזה נמשכים, ומקורות מצריים אמרו הבוקר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי בחמאס פתוחים לדון בהסכם חטופים תמורת הפוגה משמעותית, זאת לאחר שבסוכנות הידיעות רויטרס דווח הלילה על "הסכמה עקרונית" בין ישראל לבין חמאס.

בתדרוך בבית הלבן אמש התייחס דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון קירבי, למגעים לעסקת חטופים - ואמר כי "השיחות בנושא רציניות מאוד". הוא הוסיף כי ארה"ב "תתמוך בהפסקה זמנית של המלחמה". בכיר ישראלי אמר לחדשות 13 כי "בשעות הקרובות צפויה להגיע תשובה מקטר לגבי עמדת חמאס".

לדברי קירבי, ממשל ביידן מנסה למנוע את הרחבת העימות בגבול הצפון - ועומד בקשר עם גורמים בישראל ובלבנון. על סוגיית "היום שאחרי" אמר הדובר כי וושינגטון "לא רוצה לראות את חמאס כשליט עזה יותר. לא משנה מה יהיה העתיד של הרצועה - הוא לא יכלול את חמאס. כל ממשלה בעזה ביום שאחרי חייבת להיות ממשלה פלסטינית, בלי חמאס". בהמשך התדרוך קירבי נקב באופן ספציפי בשמה של הרשות הפלסטינית כישות שצריכה להיכנס לנעלי חמאס ברצועת עזה, לדעת ממשל ביידן.

"שום דבר לא השתנה בדעתנו, אנחנו לא רוצים לראות את שטח עזה קטן כתוצאה מאזור חיץ", הוסיף. "אנחנו לא רוצים לראות את שטחה של עזה קטן בשום מצב".