חילוקי הדעות בצמרת המדינית: "קדימות לחטופים"; "לא בכל מחיר"

מחלוקת עזה התגלעה בדיון קבינט המלחמה, כאשר מצד אחד גנץ ואיזנקוט שסבורים כי ישראל לא עושה מספיק בשביל להוביל לשחרור החטופים - ומנגד העמדה החד משמעית של נתניהו וגלנט: "אסור להוביל לעצירת המלחמה"

זמן צפייה: 01:50

מאה ימים בדיוק מאז שהחלה המלחמה, ובשעה ש-136 חטופים עדיין בשבי חמאס, הערב (ראשון) נחשפה במהדורה המרכזית מחלוקת עזה בדרג המדיני, שהתגלעה אמש בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט לבין השרים בני גנץ וגדי איזנקוט שסבורים כי ישראל צריכה לעשות יותר בעניין החטופים.

זה היה דיון יצרי מאוד, שהתנהל אמש עם הצמרת המדינית על סוגיית החטופים. בחדר נכחו רק ראש הממשלה ושרי קבינט המלחמה, ללא היועצים. מצד אחד, גנץ ואייזנקוט שסבורים שישראל לא עושה מספיק בשביל להוביל לשחרור החטופים, ומנגד נתניהו וגלנט שחושבים כי "אסור להוביל לעצירת המלחמה".

חלק מהדברים בדיון נאמרו בלהט, ורוח הדברים של גנץ ואיזנקוט הייתה כי צריך לשנות כיוון, לחשוב מחוץ לקופסה ולהביא גם הצעות שלא הוצעו עד עכשיו. "יש קדימות להשבת החטופים", הם אמרו, "צריך להחזיר אותם ואז להביס את חמאס. יש שם חטופים חיים והם קודמים". עמדת נתניהו וגלנט הייתה חד משמעית: "לא בכל מחיר. עסקה שכוללת את סיום הלחימה לפני סיום שלטון חמאס ופירוק התשתית הצבאית תפגע בישראל ביטחונית".

חרבות ברזל רבבות בת"א בעצרת למען החטופים
רבבות בת"א בעצרת למען החטופים, אמש | צילום: רויטרס

גורמים המעורים בפרטי הדיון אמרו לחדשות 13 כי איזנקוט הוא זה שהוביל את הקו הנחרץ לשחרור גם במחירים כבדים. גורם בממשלה הוסיף כי "החברה הישראלית תעמוד בפני הכרעות קשות בקרוב - יש שם חטופים חיים ויש זמן קצוב להשיב אותם".

מטעמם של ראש הממשלה ושר הביטחון לא נמסרה תגובה. בסביבת גנץ ואזנקוט מסרו בהמשך לדיווח: "הדלפות מקבינט ניהול המלחמה לא היו עד היום, וכדאי מאוד למען ביטחון ישראל שלא יהיו בעתיד".