ארה"ב הציגה הצעה חדשה בקטר; בכיר ישראלי: "הפערים הצטמצמו"

גורם ישראלי הביע אופטימיות בתום השיחות בדוחא: "השבוע צפויה התקדמות באמצעות גורמי המקצוע". המתווכות בהצהרה משותפת: "וושינגטון הציגה הצעה חדשה שיכולה לגשר על הפערים". לשכת רה"מ: מקווים שלחץ המתווכות יוביל את חמאס לקבל את עקרונות העסקה. הנשיא ביידן ישוחח עם מנהיגי מצרים וקטר: "אנחנו עדיין לא שם - אך קרובים יותר לעסקה ממה שהיינו לפני שלושה ימים"; מזכיר המדינה בלינקן יגיע בתחילת השבוע הבא לארץ

זמן צפייה: 08:37

שיחות המשא ומתן לעסקת חטופים והפסקת אש במסגרת הפסגה שנערכה בדוחא בירת קטר הסתיימו הערב (שישי), לאחר כ-24 שעות. במקביל לחזרת המשלחת בראשות ראש המוסד דדי ברנע לארץ, גורם ישראלי הביע אופטימיות בשיחה עם חדשות 13 ואמר: "הפערים הצטמצמו וצפויה התקדמות השבוע באמצעות גורמי המקצוע". במהלך השיחות ארצות הברית הציגה הצעה חדשה, בתקווה לגשר על הפערים שנותרו. "האמריקנים הניחו נוסח לגבי הסעיפים שהוסכמו, אין התייחסות לנצרים ופילדלפי - בהם עדיין נותרו פערים", הוסיף הגורם הישראלי בנוגע להצעה החדשה. הנשיא ג'ו ביידן התייחס גם הוא לתוצאות הפסגה ואמר: "אנחנו עדיין לא שם - אך קרובים יותר לעסקה ממה שהיינו לפני שלושה ימים".

במקביל, המתווכות בשיחות, ארה"ב, קטר ומצרים, פרסמו הצהרה משותפת בה הודיעו על ההצעה האמריקנית שהוצגה, וטענו כי זו יכולה לגשר על המחלוקות בין ישראל לחמאס. "ההצעה של וושינגטון סוגרת את הפערים במשא ומתן וסוללת את הדרך להסכם", נכתב בהודעת המתווכות, "ההצעה האמריקנית מבוססת על הנקודות שסוכמו. המתווכות במגעים לעסקת הפסקת אש בעזה ייפגשו שוב בשבוע הבא, שכן הגיע הזמן לשחרר את החטופים ולהביא להפסקת אש".

לאחר ההצהרה המשותפת, מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר: "ישראל מעריכה את מאמצי ארה״ב והמתווכות להניא את חמאס מסרבנותו לעסקת שחרור חטופים. העקרונות המהותיים של ישראל מוכרים היטב למתווכות ולארה״ב, וישראל מקווה כי הלחץ שלהן יוביל את חמאס לקבל את עקרונות 27 במאי, כדי שפרטי ההסכם יוכלו להגיע לכדי יישום".

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב

חרף האופטימיות של המתווכות, בכיר בחמאס הודיע לסוכנות הידיעות רויטרס כי תוצאות הפסגה נמסרו לידי ארגון הטרור, והסתייג: "הן אינן תואמות את ההסכמות שגובשו ב-2 ביולי". בתוך כך, ברשת "אל-ערביה" הקטרית דווח כי נציגי חמאס והרשות הפלסטינית יזומנו לקהיר כדי לדון בסוגיית ניהול מעבר רפיח, שנותרה נקודת מחלוקת במו"מ.

על-פי דיווח באתר AXIOS, הנשיא ביידן צפוי לשוחח בהמשך הערב עם מנהיגי מצרים וקטר. בנוסף, בניסיון לקדם את המגעים ולהפעיל לחץ נוסף על הצדדים, בכיר ישראלי מסר כי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן יגיע לישראל בתחילתו של השבוע הבא. תחילה בלינקן היה אמור לבקר באזור כבר השבוע, אך הגעתו נדחתה בשל המתיחות הגוברת בין ישראל לציר האיראני.

הערב, גורמים אמריקנים, ישראלים ואיראנים שצוטטו ב"ניו יורק טיימס" טענו כי טהראן צפויה לדחות את תגובתה בעקבות חיסול מנהיג חמאס, אסמעיל הנייה, כדי לאפשר את המשך המגעים לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה.

תמונות החטופים בתל אביב
תמונות החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

אתמול, בכירים בצוות המו"מ כבר אמרו לחדשות 13 כי חל "צמצום משמעותי בפערים בין ישראל לחמאס", ובארצות הברית טענו היום כי עוד לפני הפסגה צומצמו הפערים בין ישראל לבין חמאס, אך בכל זאת יש עדיין פרטים שצריך לדון עליהם - נושאים שלא ייפתרו ביום אחד.

את ישראל ייצגו בפסגה ראש השב"כ רונן בר, ראש המוסד דוד ברנע, האלוף ניצן אלון - ויועצו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אופיר פלק. מקורות פלסטיניים טענו אמש כי קטר ומצרים הציעו "פתרונות יצירתיים" למחלוקות, וכי "חמאס ממתין להבהרות מהמתווכות לגבי העמדה הישראלית".

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן
ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן | צילום: רויטרס

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר אמש כי "חמאס וישראל יגיעו בסוף להסכם. כמו כן, חיזבאללה אמנם טרם הראה סימנים לכך שהוא מעוניין במלחמה - אך זה לא אומר שהוא לא מהווה איום". הוא התייחס גם לאיום מצד איראן: "לא יכול לומר שהם שינו את דעתם בנוגע לתקיפה - שעלולה להתרחש בימים הקרובים. אנחנו לא מעוניינים בהסלמה - וננסה למנוע אותה".

שלשום הביעו בכירים במערכת הביטחון אופטימיות בעקבות הרחבת המנדט לצוות המו"מ - ואמרו כי "מדובר בשינויים חשובים שיסייעו להגיע לעסקה". עוד טענו כי קיימת "גמישות בנושאים מהותיים שעמדו בלב המחלוקת עד עתה" - בהם ציר נצרים וציר פילדלפי. עם זאת, גורם מדיני הכחיש את הדברים מאוחר יותר ומסר: "בניגוד לדיווחים, ראש הממשלה מתעקש שצה"ל יישאר בציר פילדלפי". גורמי ביטחון העבירו לנתניהו מסר דרמטי: "הבחירה היא בין עסקת חטופים למלחמה אזורית".

ראש שב"כ רונן בר וראש המוסד דוד ברנע
ראש שב"כ רונן בר וראש המוסד דוד ברנע | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בצל המגעים, נמשכת כוננות השיא למתקפה מאיראן ומלבנון, ואמש התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון בקריה. הבוקר דווח ב"וושינגטון פוסט" כי מתקפת התגובה של חיזבאללה עשויה להתעכב כדי שהמאמצים הדיפלומטיים יימשכו. מקורב לחיזבאללה אמר לעיתון האמריקני כי חיזבאללה לא יפתח במתקפה במהלך שיחות המו"מ בקטר, מכיוון שהארגון לא מעוניין להיות אחראי על שיבוש עסקה אפשרית.