המגעים לעסקת חטופים: ראש המוסד יצא לסבב פגישות בקטר

אחרי שהמתווכות הגישו לישראל את תשובת חמאס העדכנית למתווה, דדי ברנע יצא למדינת המפרץ, שם הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה הקטרי ולדון איתו במשא ומתן. לפי דיווח, חמאס הודיע לחיזבאללה כי הוא הסכים להצעה להפסקת אש

זמן צפייה: 03:36

ראש המוסד דדי ברנע יצא היום (שישי) לסבב פגישות בקטר, שם הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה הקטרי ולדון במשא ומתן לעסקת חטופים, זאת לאחר ששלשום הגישו המתווכות לישראל את תשובת חמאס העדכנית.

לפי דיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס", חמאס הודיעה לחיזבאללה כי הסכים להצעה להפסקת אש ברצועת עזה, ומזכ"ל הארגון חסן נסראללה בירך על הצעד. אחד המקורות, בכיר בחיזבאללה, אמר לרויטרס כי ארגונו יפסיק את האש ברגע שהסכם הפסקת אש בעזה יכנס לתוקף. בפגישה שנערכה היום בין נסראללה למשלחת חמאס דנו הצדדים בהתפתחויות האחרונות במשא ומתן ובהצעות להביא לסיום הלחימה.

עוד מסר ארגון הטרור בהודעה רשמית: "אנו מתנגדים לכל תוכנית או הצעה שמתעלמת מהרצון הפלסטיני בעניין עתידה של רצועת עזה. כמו כן אנחנו מתנגדים לכל הצהרה או עמדה שתומכת בכניסת כוחות זרים לרצועת עזה מכל סיטואציה שהיא. ניהול רצועת עזה לאחר הסבב הנוכחי הוא עניין פלסטיני. העם הפלסטיני לא יתיר לכפות פתרונות או משוואות חיצוניות הסותרות את העקרונות שלו להשגת חירותו והגדרת גורלו. אנו קוראים למדינות ערב ולמדינות המוסלמיות להפעיל לחץ להפסקת המלחמה ולהגיש את כל הסיוע שניתן לעם הפלסטיני".

לראשונה מזה חודשים, שוררת תחושת אופטימיות בישראל בכל הנוגע לסיכויים כי עסקת חטופים תצא לפועל, אך גורמים בצוות המו"מ חוששים כי הדרג המדיני, ובראשו ראש הממשלה בנימין נתניהו, יסכלו התקדמות אפשרית. אמש נערכה ישיבה של הקבינט המדיני-ביטחוני בקריה, שמטרתה לקבוע את מנדט צוות המו"מ למגעים.

בתוך כך, בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח הבוקר כי מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נועד עם משלחת חמאס בראשות ח'ליל אל-חיה, סגנו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, כדי לדון במצב ברצועה ובמשא ומתן לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה.

חסן נסראללה נועד עם בכיר חמאס, ח'ליל אל-חיה
חסן נסראללה נועד עם בכיר חמאס, ח'ליל אל-חיה

ברקע ההתקדמות במגעים, בכירים בצוות המו"מ הישראלי אמרו אמש בשיחה עם חדשות 13: "מבחינתנו אפשר לצאת להסכם חטופים - זה תלוי כעת בנתניהו. אם רוצים לטרפד תמיד אפשר לטרפד, האתגר פה הוא להציל חיים מול שיקולים פוליטיים".

בנוגע לתשובת חמאס, הבכירים הוסיפו: "במתווה שהוגש ע"י חמאס יש פריצת דרך סופר משמעותית בהסרת הדרישה לסיום המלחמה בשלב הראשון, אפשר לקדם איתו מו"מ. יש פה עסקה מאוד ריאלית לביצוע. הסעיפים אמנם לא פשוטים, אבל לא אמורים להכשיל את העסקה".

ראש המוסד דדי ברנע
ראש המוסד דדי ברנע | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

כעת נותרו כמה נקודות מחלוקת. ראשית, אם ישראל וחמאס לא יגיעו לסיכומים על הפסקת אש ארוכת טווח בתום השחרור ההומניטרי ישראל דורשת לחדש את האש. מנגד, תשובת חמאס בעניין זה נותרה מעורפלת. בנוסף, ישראל שואפת להבטיח את יכולתה לחדש את האש בכל אחד מהשלבים, אם חמאס לא יעמוד בהתחייבויות שיגובשו.

חמאס מצדו מגלה גמישות מסוימת, בעקבות רצונו להביא להפסקת הלחימה. במסגרת ההתגמשות, חמאס ויתר על הדרישה להפסיק את האש באופן קבוע - אך הוא עשוי לשוב ולדרוש זאת במהלך הדיונים על שלב ב' של העסקה.

יחיא סנוואר מנהיג חמאס
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה | צילום: רויטרס

על-פי גורמים פלסטינים, ארגון הטרור הציע לשחרר פחות מ-30 חטופים חיים, ככל הנראה סביב 25 - בתמורה לאסירים פלסטינים שהוא עצמו ייבחר. בכל מקרה, הדרך לעסקה עוד ארוכה - וחמאס טוען שהכדור נמצא כעת בידיים של ישראל.

בישראל צפויים מספר מכשולים בדרך למימוש עסקה, ובקואליציה עצמה הושמעו עמדות שונות. המפלגות החרדיות הודיעו כי ייתמכו בעסקת חטופים אם זו תובא לפתחם, אך השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר איימו כי הסכם עם חמאס עשוי להוות עילה לפירוק הממשלה.

נתניהו מייחס לאיום של שרי הימין חשיבות רבה, ובמערכת הפוליטית מעריכים כי הוא לא יוציא לפועל עסקה במחיר של הפלת ממשלתו. זאת, חרף העובדה שמערכת הביטחון מביעה תמיכה בקידום המגעים, וצה"ל מתחייב כי ישראל תדע לחדש את המלחמה אם חמאס יפר את ההסכמות.