דיווח: משלחת חמאס עזבה את קהיר, תחזור בקרוב עם תשובה

בעיתון הקטרי "אל ערבי אל ג'דיד" דווח כי המשלחת של ארגון הטרור לשיחות אודות עסקת חטופים והפסקת אש עזבה את מצרים, במטרה לקיים התייעצויות עם הנהגת הארגון. המשלחת צפויה לשוב בקרוב לקהיר עם התשובה הסופית של חמאס.

זמן צפייה: 02:00

בעיתון הקטרי "אל ערבי אל ג'דיד" דווח הבוקר (שלישי) כי משלחת חמאס עזבה אמש את קהיר אחרי פגישה עם בכירי המודיעין המצרי, במטרה לקיים התייעצויות עם הנהגת הארגון. המשלחת צפויה לשוב בקרוב לקהיר עם התשובה הסופית של חמאס.

במידה ועסקה אכן תצא לפועל, בכפוף לאישור מליאת הממשלה, כ-30 חטופים המשתייכים לקטגוריה "הומניטרית" צפויים להשתחרר במהלך הפוגה של 40 ימים במלחמה. בין היתר נכללים בקטגוריה נשים, פצועים, בעלי הפרעות נפשיות וגברים מבוגרים.

ישראל מצדה תאלץ להסכים למפתח שחרור של כ-30 אסירים פלסטינים בעבור כל חטוף שישוחרר מהשבי בעזה, כך שבסך הכל ישוחררו כ-900 אסירים - ובהם גם מחבלים כבדים. במסגרת המגעים נידונה אפשרות של "וטו הדדי" כחלק ממנגנון שחרור האסירים הפלסטינים, כך שישראל תוכל למנוע שחרור של אסירים מסוימים שהיא מבקשת להשאיר מאחורי סורג ובריח, אך מנגד גם חמאס יוכל להציג דרישות בנוגע לזהות המחבלים שישוחררו מהכלא הישראלי.

הפגנת משפחות חטופים בתל אביב
הפגנת משפחות חטופים בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הפגנת משפחות חטופים בתל אביב
הפגנת משפחות חטופים בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

חמאס צפוי לדרוש מספר שונה של אסירים בהתאם לזהות החטוף שישוחרר, וכך לדרוש למשל שחרור של מחבלים רבים יותר כאשר מדובר בשחרור חיילות. בנוסף, במסגרת העסקה המתגבשת ישראל תאלץ להסיג את כוחות צה"ל מכל רצועת עזה, כולל ממסדרון נצרים. גם הפעולה ברפיח, אליה נערכים בימים אלו במערכת הביטחון, צפויה להידחות למועד לא ידוע.

דחיית הפעולה ברפיח עשויה לסייע לישראל בהמשך, מכיוון שימי ההפוגה צפויים לאפשר יציאה של אוכלוסייה אזרחית מהעיר הדרומית ברצועה - וכך פעולה עתידית של צה"ל במקום תהיה פשוטה יותר. בנוסף, דחייה תאפשר "לשפר עמדות" מול הממשל האמריקני, שעד עתה ממשיך להביע התנגדות חריפה לפעילות ישראלית ברפיח.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

אמש פורסם במהדורה המרכזית כי ההתקדמות במגעים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך להשמיע הסתייגויות בדיונים הסגורים, והוא אינו מעניק רוח גבית לצוות המשא ומתן. בהקשר זה, גורם בכיר בממשלה הבהיר: "לא ניתן לנתניהו להמשיך ולמסמס עסקה מסיבות פוליטיות. אם תשובת חמאס תהיה חיובית - נדרוש להביא את העסקה לאישור הקבינט והממשלה".