המגעים לעסקת חטופים מתחדשים: משלחת ישראלית יוצאת לקהיר

בצל מחאת משפחות החטופים בתל אביב, שבה תקפו את ראש הממשלה ואמרו כי הוא "מטרפד עסקה" וכי "יפעלו להדחתו המיידית", משלחת מקצועית תצא היום לבירת מצרים. קבינט המלחמה ייתכנס הערב בשעה 19:30 לדיון על המשך המשא ומתן

זמן צפייה: 00:27

בצל מחאת משפחות החטופים בתל אביב, שבה תקפו את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמרו כי הוא "מטרפד עסקה" וכי "יפעלו להדחתו המיידית", משלחת ישראלית מקצועית תצא היום (ראשון) לקהיר בירת מצרים, כדי לדון על עסקה והפסקת אש. קבינט המלחמה ייתכנס הערב בשעה 19:30 לדיון על המשך המשא ומתן.

מקור ביטחוני בקהיר אמר אתמול לטלוויזיה המצרית כי המשא ומתן בין ישראל לבין יתחדש היום, והדגיש כי "מתקיימים מאמצים משותפים של מצרים וקטר במטרה להשיג התקדמות במו"מ בין ישראל לחמאס". בתוך כך, אחרי המתיחות שפרצה מול ממשל ביידן בעקבות אי-הטלת הווטו לטובת ישראל על הצעת הפסקת האש במועצת הביטחון - צרפת ניסחה הצעה חדשה, ואמש פורסמה במהדורה המרכזית טיוטת ההצעה.

בטיוטה להחלטת מועצת הביטחון שניסחה צרפת יש קריאה להפסקת אש במהלך חודש רמדאן, אזכור כי מדינות רבות שוקלות הכרה במדינה פלסטינית, הכרזה כי רצועת עזה היא חלק מהשטחים שנכבשו ב-1967, קביעה כי התנחלות בשטחי יהודה ושומרון ובמזרח ירושלים היא אינה חוקית, הבעת דאגה מאלימות של "מתנחלים קיצוניים", ודרישה לשחרור כל החטופים הישראלים מרצועת עזה - ללא התניה.

מחאות בת"א למען החטופים ונגד הממשלה
מחאות בת"א למען החטופים ונגד הממשלה | צילום: רויטרס
מחאות בת"א למען החטופים ונגד הממשלה
מחאות בת"א למען החטופים ונגד הממשלה | צילום: רויטרס

אלפים הפגינו אמש למען שחרור החטופים ונגד הממשלה בתל אביב, כאשר מדורות הוצתו בדרך בגין, ונתיבי איילון נחסמו לתנועה בשני הכיוונים. עימותים נרשמו בין המפגינים למשטרה, שהפעילה מכת"זית כדי לפזר את המוחים. 16 מפגינים נעצרו בגין הפרות סדר.

מוקדם יותר, בני משפחות חטופים מסרו הצהרה, בה תקפו את ראש הממשלה - וקראו להדחתו. אימו של החטוף מתן צנגאוקר, עינב, פנתה לנתניהו ואמרה: "אתה הוא מי שעומד בינינו לבין השבת אהובינו הביתה. אתה הוא המכשול שמונע במודע ובכוונה עסקה. לכן, אנו נאלצים לעשות כל שביכולתינו כדי להסיר את המכשול - אתה".

"'היום אנחנו נאלצים להתחיל שלב חדש במאבק שלנו. מעכשיו, אנחנו נפעל להחלפתך המיידית'", הוסיפה עינב בפנייתה לרה"מ נתניהו. "'הגענו למסקנה שזו הדרך המהירה ביותר להבאת עסקה לשחרור בני משפחותינו החטופים. אנחנו נפגין ונקרא להדחתך ולהחלפתך, נרדוף אותך ציבורית, ויחד עם אזרחים וציבור תומך - אנחנו לא נרפה עד שאתה תפנה את הכיסא שלך לטובת מנהיג אחר שכן יוכל להציל את יקירנו מהשבי בעזה".

כלתו של החטוף יום מצגר, אילה, אמרה: "האם זה הגיוני שהחלטות על חייהם של אזרחי ישראל החטופים יתקבלו על-ידי בן אדם אחד, תוך התעלמות משותפיו לקבינט? כולנו ראינו כיצד האינטרס האישי והפוליטי של ראש הממשלה נתניהו מניע אותו שוב ושוב בקבלת ההחלטות, וכיצד הדאגה שלו ליציבות הקואליציה גוברת על החובה הברורה שאמורה להיות לו - להציל חיים ולהחזיר הביתה את אהובינו החטופים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403301827' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת משפחות החטופים' poster='' kid='1_rpniolz6' duration='331']

אימה של החטופה לירי אלבג, שירה, אמרה בעצרת: "כבר 176 יום, כבר 4224 שעות שאני שומעת את לירי צועקת אליי: 'אמא! הצילו! הוא פוגע בי!'. 176 יום, 4224 שעות שבהן אני לא עוצמת עין מהמחשבות והפחד על מה שלירי ושאר החטופים עוברים. החברה הישראלית זקוקה לניצחון בו האור שלנו גובר על החושך. כדי שהעם שלנו יתחיל את השיקום הזה, אנחנו מוכרחים לקבל חזרה את אלו שנחטפו מאיתנו באכזריות. עם ישראל לא ישכח ולא יסלח לכל מי שמונע עסקה שתחזיר אותם אלינו. נגמרו התירוצים".

היא הוסיפה: "אזרחי ישראל, אני מבקשת מכם עכשיו בקול זעקה - צאו איתנו לרחובות להחזיר את הבנות שלנו הביתה, את הילדים שלנו, את המבוגרים, הגברים, האבות והחיילים. צאו איתנו לרחובות להחזיר את הנרצחים! אנחנו צריכים אתכם איתנו". בנוסף, שיר סיגל, ביתם של שורדת השבי אביבה סיגל והחטוף קית' סיגל, אמרה: "הגענו לקצה. אם לא יהיה שינוי בשבוע הקרוב, נעביר את כל הפעילות שלנו לירושלים".