המשלחת הישראלית חוזרת מקטר: "השיחות הגיעו למבוי סתום"

אחרי שחמאס סירב למתווה העסקה להפסקת אש ושחרור חטופים, למרות שישראל הסכימה לפשרות בנקודות קריטיות עבור ארגון הטרור, המשלחת בראשות ראש המוסד תחזור ארצה, לאחר ששהתה בדוחא במשך 10 ימים. גורם מדיני: "חמאס עלה על עץ גבוה ומסרב לרדת ממנו, אין עם מי לדבר". לשכת רה"מ: "עדות מצערת לנזקים של החלטת מועצת הביטחון"

זמן צפייה: 03:48

המגעים לעסקת חטופים שוב עולים על שרטון: בתום 10 ימים של מו"מ ואחרי שחמאס סירב אתמול רשמית למתווה העסקה, ראש המוסד מחזיר הבוקר (שלישי) את משלחת ישראל מקטר. גורם מדיני מסר לחדשות 13 כי "השיחות הגיעו למבוי סתום. אין עם מי לדבר בצד השני ואין למשלחת הישראלית מה לעשות בקטר".

הגורם הוסיף: "חמאס עלה על עץ גבוה ומסרב לרדת ממנו. ישראל הייתה מוכנה לדון על חזרה הדרגתית של עזתים לצפון הרצועה - חמאס ממשיך להתבצר בעמדתו ולדרוש חזרה מלאה. בתשובה שהגיש אין בכלל התייחסות לפשרה האמריקנית בעניין שחרור המחבלים".

משלכת ראש הממשלה נמסר: "עמדת חמאס מוכיחה באופן ברור שהארגון אינו מעוניין בהמשך המו"מ לעסקה - ומהווה עדות מצערת לנזקים של החלטת מועצת הביטחון. חמאס דחה כל הצעת פשרה אמריקנית וחזר על דרישותיו הקיצוניות - סיום מיידי של המלחמה, נסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה והשארת השלטון כדי שיוכל לחזור פעם אחר פעם על טבח 7 באוקטובר, כפי שהבטיח לעשות. ישראל לא תיכנע לדרישות ההזויות של החמאס, ותמשיך לפעול כדי להשיג את כל מטרות המלחמה - לשחרר את כל החטופים, להשמיד את היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס ולהבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל".

רה"מ נתניהו עם ראש המוסד דוד ברנע וראש השב"כ רונן בר
רה"מ נתניהו עם ראש המוסד דוד ברנע וראש השב"כ רונן בר | צילום: קובי גדעון / לע"מ

אתמול הודיע ארגון הטרור למתווכות כי "תשובתה של ישראל לא נענית בחיוב לאף אחת מהדרישות הבסיסיות של העם וההתנגדות שלנו - הפסקת אש מלאה, נסיגה מהרצועה, חזרת הפליטים וחילופי אסירים אמיתיים". חמאס הדגיש כי "על נתניהו וממשלתו הקיצונית לשאת במלוא האחריות לכישלון כל מאמצי המו"מ והכשלת הגעה להסכם עד כה".

הפשרה שהציעה ארה"ב במהלך השיחות, לה הסכימה ישראל, כוללת שחרור של כ-700 מחבלים, בהם 100 רוצחים, זאת לעומת שחרור של כ-400 מחבלים כפי שהוסכם בוועידת פריז. בנוסף, המשלחת הישראלית החלה לדון בקטר בחזרת תושבים עזתים לצפון הרצועה, סוגיה שהיוותה אתגר משמעותי בדרך להסכמות - וחמאס דרש כתנאי ראשוני לכל התקדמות במגעים. בערוץ הסעודי "א-שרק" דווח כי שיחות המו"מ בדוחה נכשלו לאחר שישראל הציבה תנאים חדשים.

הדיון במועצת הביטחון של האו"ם
הדיון במועצת הביטחון של האו"ם | צילום: רויטרס

אתמול החליט ממשל ביידן שלא להטיל וטו על ההחלטה במועצת הביטחון של האו"ם בדבר הפסקת אש. בתגובה, נתניהו ביטל את יציאת המשלחת הישראלית לשיחות על רפיח בוושינגטון. גורם מדיני בסביבת ראש הממשלה אמר לחדשות 13 כי וושינגטון "פגעה בקידום עסקת חטופים". בכיר אמריקני אמר: "תגובת ישראל מוגזמת, בסוף השבוע חלה התקדמות בשיחות על הפסקת אש ועסקה". הוא התייחס גם לסוגיית רפיח: "המתקפה הישראלית באזור לא נראית קרובה, יש עדיין זמן לפתור דברים מול ארה"ב", לדבריו.