התקדמות בדרך לעסקה: בישראל ממתינים לתשובה הרשמית של חמאס

בחמאס עדיין לא הביעו הסכמה למתווה שהושג בפריז, וסלע המחלוקת המשמעותי הוא הדרישה של ארגון הטרור לסיים את המלחמה ולנסיגה מלאה של צה"ל מצפון הרצועה. בישראל מסכימים על שחרור 10 אסירים תמורת כל חטוף - ודורשים רשימה של החטופים שעדיין בחיים

זמן צפייה: 07:13

בישראל עדיין ממתינים הערב (ראשון) להתקדמות במגעים לעסקת חטופים, ונכון לשעה זו עדיין אין הסכמה של חמאס למתווה עליו הוסכם בפריז בסוף השבוע. כפי שמסתמן כרגע, בישראל מסכימים על שחרור 10 אסירים פלסטינים תמורת כל חטוף, וכי חטוף אחד ישוחרר בכל יום. סלע המחלוקת המשמעותי הוא הדרישה של חמאס לסיים את המלחמה ולנסיגה מלאה של צה"ל מצפון הרצועה.

ישראל דורשת בנוסף רשימה ברורה של החטופים שעדיין בחיים, ואם יוסכם על מתווה - הדרישה היא כי ישראל תדע מראש מי מהם צפוי להשתחרר. הפוגת האש במהלך יישום מתווה שחרור החטופים צפויה להיות ארוכה במיוחד, והיום השמיע שר הביטחון יואב גלנט אמירה מעניינת בנוגע לגזרה הצפונית, כאשר קיים הערכת מצב בפיקוד הצפון והבהיר: "במקרה של הפוגה זמנית בעזה - נעצים את האש בצפון נגד חיזבאללה"

חמאס מגמיש את דרישותיו, ולפי הנוסחאות המתגבשות ארגון הטרור התגמש בשלוש נקודות: ראשית, הוא לא יקבל את סוף המלחמה אלא שלב ביניים של הפוגה באש לזמן מוגבל. בנוסף, מספר האסירים המשוחררים ירד בהרבה. בתחילה דרשו בחמאס שחרור של כ-150 אסירים, וכעת השיח הוא על כמה עשרות. שלישית, בחמאס ירדו מהדרישה לנסיגת הכוחות מהרצועה. ההערכה היא כי מה שהביא את חמאס להתגמשות הוא הלחץ הצבאי, כמו גם ההתדרדרות במצבם של תושבי ערי האוהלים - שדוחקים בו למהר עם העסקה.

הפגנת משפחות החטופים אמש בתל אביב
הפגנת משפחות החטופים אמש בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אמש נחשף בחדשות 13 מסמך העקרונות שגובש בפריז בין ישראל לחמאס - שטרם הודיע אם המתווה המדובר מקובל עליו. סעיפי המסמך העיקריים כוללים שחרור של כ-40 חטופים - נשים, מבוגרים מעל גיל 50 וחולים - תמורת מאות מחבלים הכלואים בישראל והפוגה של 6 שבועות בלחימה.

בנוסף, ⁠ישראל תסכים לשחרר בעבור קטגוריות מסוימות יותר מחבלים ממה שהוסכם עד כה, ולפי מקור זר, ⁠ישראל מוכנה לנהל שיח על משוחררים מעסקת שליט שנעצרו שוב. ישראל גם תגלה גמישות משמעותית בסוגיות הומניטריות - הן לגבי שיקום רצועת עזה והן לגבי חזרת תושבים לצפון הרצועה, אך לא תתחייב על סיום המלחמה.

רה"מ בנימין נתניהו לצד ראש המוסד דוד ברנע
רה"מ בנימין נתניהו לצד ראש המוסד דוד ברנע | צילום: קובי גדעון / לע"מ

הערב פורסם במהדורה המרכזית כי ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אמש שיחת ועידה עם חלק מהשרים ועם ראש המוסד דוד ברנע והצוות שחזר מהוועידה בפריז, ובמהלך השיחה הוא נזף בראש המוסד ובצוות המו"מ. בין היתר אמר ראש הממשלה: "ככה לא מנהלים משא ומתן, צריך להיות קשוחים". נתניהו אמנם אמר את הדברים בלשון רבים, אך ברור למי הוא מתכוון, שכן מי שמנהל את המו"מ הוא ראש המוסד.

ראש הממשלה כיוון את הדברים גם לצוות המו"מ הזוטר יותר, שעושה בשעה זו את דרכו לקטר, וישנה מחלוקת לגבי השאלה מה הוביל את ראש הממשלה לומר את הדברים. ישנם גורמים ישראלים שטוענים כי היה זה סביב ויכוח אודות כמות הסיוע ההומניטרי שישראל תאפשר להכניס לרצועה, אך גורמים אחרים המעורים במו"מ אמרו לחדשות 13 כי "נתניהו עשה הצגה לקראת יציאת המשלחת הזוטרה יותר לקטר" והוסיפו כי במספר דיונים ושיחות, כולל השיחה הזו, דרש ראש הממשלה כתנאי להתקדמות לדעת מי מהחטופים בחיים.

בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רה"מ נתניהו התראיין היום לרשת CBS האמריקנית, ואמר: "נעשים מאמצים לקדם עסקת חטופים - אך איננו בטוחים אם תתרחש. על חמאס להתגמש בתנאיו". עוד הוא הוסיף: "אנחנו בדרך לרפיח. אם נסכים על עסקה - התמרון באזור יתעכב, אך יקרה לאחר מכן. אם העסקה תיפול - ניכנס לשם מיידית".