גורם מדיני: "רחוקים מעסקה, אך חמאס ירד מחלק מדרישותיו"

אופטימיות בישראל אחרי שהמשלחת הישראלית לפריז שבה לארץ. אחרי שמוקדם יותר אמר גורם בירושלים כי "חלה התקדמות משמעותית" במגעים, הדגיש גורם מדיני כי הצדדים "עדיין רחוקים מעסקה, אך חמאס ירד מחלק מדרישותיו". דיווחים: אלה הסעיפים שחמאס הסכים להתגמש בהם

זמן צפייה: 01:42

המשלחת הישראלית בראשות ראש המוסד דוד ברנע שבה מפריז, שם נערכה ועידה בהשתתפות ראש ה-CIA ויליאם ברנס, ראש ממשלת קטר וראש המודיעין המצרי, בניסיון להגיע לעסקת חטופים. גורם מדיני המעורה בפרטי המשא ומתן אמר הבוקר (שבת) כי יש "התקדמות משמעותית במגעים - כזו שיוצאת תנאים לעסקה". לפי הגורם, המשלחת הגיעה למתווה מוסכם שאפשר לפתוח איתו במו"מ ולדון על רשימת שמות.

לפי דיווחים, שלהם אין אישור רשמי בישראל, חמאס מוכן ל"מפתח" של שחרור 35-40 חטופים תמורת 300-400 אסירים. לפי דיווחים אחרים, ישראל הסכימה לסגת מאזורים מסוימים ברצועה ונכונה לתת היתר לתושבי צפון רצועת עזה לשוב לאזור. עם זאת, גורמים בחמאס אמרו כי "אין אינדיקציות לכך שישראל הציגה שינוי לחיוב בעמדותיה". הערב הדגיש גורם מדיני בכיר: "עדיין רחוקים מעסקה, אך חמאס ירד מחלק מדרישותיו".

בכיר חמאס, עבד אלרחמן שדיד, אמר היום לערוץ טלוויזיה קטרי כי "הדיונים בפריז אינם אלא מו"מ עצמי משום שחמאס אינה חלק מהם". הוא הוסיף: "הצהרותיו של נתניהו שולחות מסרים ברורים כי ישראל אינה רצינית בניסיון להגיע להתקדמות בעניין עסקת החילופים. איננו חלק או צד בפגישות בפריז ולא הודיעו לנו על שום התקדמות".

קרובי החטופים באיילון דרום: "חיי הממשלה לא על חשבון חיי החטופים"
בני משפחות החטופים באיילון דרום | צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

כזכור, אמש פורסם בחדשות 13 כי קבינט המלחמה אישר ברגע האחרון להרחיב בצורה משמעותית את סמכויות צוות המו"מ הישראלי בפריז, לבקשת ראש המוסד דדי ברנע וראשי מערכת הביטחון. ההרחבה באה לידי ביטוי, בין היתר, בסוגייה ההומניטרית - לרבות הכנסת סיוע לרצועה, וכן בסוגיות נוספות עליהן לא ניתן להרחיב בשל הגבלות צנזורה.

הרחבת הסמכויות שאישר ראש הממשלה נתניהו היא מצומצמת יותר מזו שדרשו מערכת הביטחון וחברי קבינט המלחמה בני גנץ וגדי איזנקוט. ובכל זאת, המנדט שניתן למשלחת כעת רחב יותר מזה שאיתו הגיעה לקהיר בשבוע שעבר - אליו נשלחה "להקשיב", בהוראת נתניהו ובניגוד לעמדת ראש שב"כ.

הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים
הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בתוך כך, מקור מצרי מסר הבוקר לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" היוצא לאור בלונדון כי נמשכים הדיונים במספר דרגים בכדי להגיע לעסקת חטופים לפני חודש הרמדאן, והדגיש כי בימים האחרונים התקיימו גם שיחות בדרג גבוה בין בכירים מצרים לבין גורמים ישראלים ואמריקנים.

בשיחות בין הבכירים המצרים לבין הגורמים האמריקנים והישראלים הזהירה מצרים מפני הסכנה שבפעולות של ישראל לקראת פעולה צבאית ברפיח לפני חודש הרמדאן, כך לפי המקור המצרי, שהוסיף כי הבכירים המצרים הבהירו במהלך שיחות אלו כי המשך הפעולות הצבאיות בכלל ופעולה צבאית נרחבת ברפיח, בפרט במהלך חודש הרמדאן, תוביל את האזור כולו לקראת פיצוץ, וכי פעולות אלו יהוו סכנה לכל המדינות באזור ולא רק לישראל.

עוד ציין המקור כי הבכירים המצרים הזהירו את ארה"ב ואת ישראל מכך שפעולה צבאית של ישראל ברפיח, במיוחד לאור הרגישות שבחודש הרמדאן וההתקהלויות הגדולות המתקיימות בו כמעט בכל יום - תביא לכך שהאינטרסים של ארה"ב וישראל במדינות האזור יהיו בסכנה.

מפגינים למען השבת החטופים מוחים מול הקריה
מפגינים למען השבת החטופים מוחים מול הקריה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בנוסף, מקורות דיפלומטיים מקהיר מסרו ל"אל-ערבי אל-ג'דיד" כי מתקיימים מהלכים אירופאיים נרחבים בכדי לתמוך בעמדת המתווכים ממצרים ומקטר. דיפלומט מקרב אחת המדינות המעורבות בשיחות מיוחדות הנוגעות למאמצי התיווך הבהיר כי המשבר בא לידי ביטוי בכך שיש חוסר אמון בעמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לגבי רצונו להגיע להפסקת אש.

אותו דיפלומט מערבי אף ציין כי נתניהו לא מבטא את כל הדברים שהוא חושב עליהם, בין אם זה בפני בעלי בריתו או אפילו בפני תומכיה של ישראל בעולם, והוסיף כי זה מה שהביא חלק מהמדינות לשנות את עמדתן לאחר שבתחילת המלחמה תמכו בממשלת ישראל. כמו כן, הדיפלומט הדגיש כי שר הביטחון יואב גלנט הביע לאחרונה בפני בכירים אירופאיים את אי-שביעות רצונו מצורת הניהול של נתניהו, אשר באה לידי ביטוי בהסתרת דברים רבים מצה"ל.

בהכנת הידיעה השתתפו רן מאיר ולירן אהרוני