קבינט המלחמה אישר: משלחת ישראלית תצא לשיחות בפריז

ישראל הכריעה כי משלחת ישראלית בראשות ראש המוסד דדי ברנע תצא מחר לשיחות בפריז בנוגע לעסקת חטופים. גורמים בישראל אמרו כי יש "אינדיקציות חיוביות" על התקדמות במו"מ. מוקדם יותר נפגש שר הביטחון נפגש עם שליחו של ביידן: "נגביר את הלחץ על חמאס עד שיציג תנאים אפשריים להשבת החטופים"

הפגנת משפחות החטופים מחוץ לבסיס הקריה בתל אביב מלחמת חרבות ברזל
הפגנת משפחות החטופים מחוץ לבסיס הקריה בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בצל הלחץ להגיע לעסקת חטופים לפני תחילת הרמדאן: קבינט המלחמה הכריע הערב (חמישי) כי ישראל תשלח נציגות ל"פסגת פריז" השנייה מחר. גורמים בישראל אמרו כי יש "אינדיקציות חיוביות" על התקדמות במו"מ, וכי הפרטים יסוכמו בפריז. הערכה בישראל: ניתן להתקדם רק עם עסקה הומניטרית, ללא התחייבות לשאר השלבים.

ערוץ "א-שרק אל-אווסט" הסעודי דיווח מפי מקורות מצריים כי משלחת חמאס בראשות איסמאעיל הניה עזבה את קהיר בתום הדיונים שם. על פי המקורות, "הושגה התקדמות חיובית בעמדת חמאס" ומצרים תעביר לישראל את תוצאות המו"מ. כמו כן, מקורות דיפלומטיים מסרו לערוץ כי משלחת ישראל תגיע לקהיר בשעות הקרובות. עוד דווח כי במוקד הדיונים במצרים - ניסיון להגיע לפיתרון ביניים בנוגע לשלב הראשון וה"הומניטרי" של העסקה.

ברקע המגעים ניצב החשש מפעילות ישראלית ברפיח, בה שוהים למעלה ממיליון פליטים פלסטינים. שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם מקגורק בלשכתו גלנט בקריה ואמר: "ישראל תרחיב את המנדט לגורמי המו"מ ובמקביל תגביר את הלחץ הצבאי על חמאס - עד להצגת תנאים אפשריים להשבת חטופים".

מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס
מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס | צילום: רויטרס

בכיר הלשכה המדינית של הארגון מוסא אבו-מרזוק אמר היום בריאיון לערוץ מצרי כי "תיתכן פריצת דרך בקרוב" באשר לעסקה. אתמול אמר בכיר חמאס מוחמד נזאל לאל-ג'זירה כי "המו"מ נמשך, אנחנו לא סוגרים את הדלת מפני שאנחנו מעוניינים להגיע להבנות במוקדם או במאוחר". גם בישראל נרשמה אופטימיות זהירה באשר למגעים, כאשר אתמול אמר השר בני גנץ: "ישנם סימנים ראשוניים להתקדמות במשא ומתן".

ועדיין, נותרו פערים רבים בין הצדדים. נזאל אמר אתמול כי חזר על דרישות הארגון, בין היתר: "הפסקת התוקפנות על העם הפלסטיני, נסיגה של כוחות הכיבוש מעזה והגעה לעסקה לחילופי אסירים". היום דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" מפי מקורות מצריים כי חמאס מסכים להוריד את מספר האסירים שהוא דורש לשחרר במסגרת העסקה ל-3,000 - אך השלמת העסקה ושחרור כל החטופים תתבצע רק בהפסקת אש מלאה ונסיגה של צה"ל מרצועת עזה.

מבט מרפיח: תקיפות צה"ל בדרום רצועת עזה
עשן מיתמר מעל רפיח אחרי תקיפת צה"ל | צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90

אתמול אמר גורם אמריקני בכיר ל-CNN כי "אם ישראל תפעל ברפיח - אפשר לשכוח מעסקה". לדברי גורם אחר בממשל ביידן, "לא נראה שנתניהו מעוניין להגיע לעסקה כרגע". כמו כן, ב"גרדיאן" דווח כי בריטניה שוקלת להשעות את ייצוא הנשק לישראל אם האחרונה תצא למבצע ברפיח.

לפי דיווחים פלסטיניים, חמאס מסר למצרים את הסעיפים שבהם הוא מוכן להתגמש בדרך לעסקה. אחד מהם הוא מספר האסירים "הכבדים" שהוא דורש לשחרר; סעיף אחר הוא שינוי המינוח "הפסקת המלחמה" ל"הפסקת אש קבועה". כמו כן, בישראל התקבלו אינדיקציות שלפיהן הנהגת חמאס בעזה הביעה את נכונותה להתפשר על קצב נסיגת צה"ל מהרצועה.