"מעוניין להגיע": נתניהו פועל לקבלת הזמנה מהרפובליקנים לנאום בקונגרס

בצל המלחמה ולאחר הצהרתו של התובע בהאג, יו"ר בית הנבחרים האמריקני מייק ג'ונסון פועל במטרה להוציא לפועל נאום של ראש הממשלה בקונגרס. חברי הסיעה הרפובליקנית ביקשו להזמין את נתניהו כבר בחודש מרץ, וכעת נודע כי מנהיג הרוב הדמוקרטי בנסנאט צפוי לאשר את הבקשה, למרות התנגדותם של מספר חברי קונגרס דמוקרטים. ג'ונסון: "נתניהו אמר לי שהוא מעוניין לעשות זאת. נפעל לקיים את הנאום בהקדם"

בנימין נתניהו והקונגרס האמריקני
בנימין נתניהו והקונגרס האמריקני | צילום: מארק ישראל סאלם / פול

יושב-ראש בית הנבחרים של ארצות הברית, מייק ג'ונסון (רפובליקני מלואיזיאנה), הודיע אמש (שלישי) בשיחה עם כתבים כי הוא מתכוון לקדם את הזמנת ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום בפני הקונגרס, בצל הצהרת התובע בהאג, שהודיע כי בכוונתו לבקש הוצאת צווי מעצר בינלאומיים נגד נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.

ג'ונסון, שמבקש להוציא לפועל את נאומו של נתניהו מאז חודש מרץ, טרם שלח הזמנה לירושלים מאחר שהוא ממתין לתשובתו של מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הסנאטור צ'אק שומר - שאישורו נדרש בכדי לקיים נאום מול שני בתי הקונגרס. בשיחה עם רשת NBC, ג'ונסון, שאיים להזמין את נתניהו לנאום בפני בית הנבחרים בלבד, טען כי הסנאטור שומר צפוי לחתום על ההזמנה, ובכך לסלול את הדרך לנאום של ראש הממשלה מול שני הבתים בגבעת הקפיטול.

"הנאום יתקיים במועד הכי מוקדם שנוכל לתאם", אמר יו"ר בית הנבחרים, שהוסיף כי נתניהו אמר לו באופן אישי שהוא מעוניין לשאת דברים בפני הסנאטורים וחברי בית הנבחרים. בשיחה שקיים עם כתבים אתמול, שומר עצמו אמר כי הוא "פתוח לרעיון".

יו"ר בית הנבחרים האמריקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים האמריקני מייק ג'ונסון | צילום: רויטרס

"אני משוחח על הנושא עם יו"ר בית הנבחרים", אמר שומר, שהדגיש: "כמו שתמיד אמרתי, מערכת היחסים שלנו עם ישראל יצוקה בברזל ומתעלה על כל נשיא או ראש ממשלה". כזכור, בחודשים האחרונים מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט ביקר בחריפות את נתניהו. לפני כחודשים אף קרא לבחירות בישראל ותקף בנאום שנשא בנסאט: "בנימין נתניהו איבד את הדרך. הוא מהווה מכשול משמעותי בדרך לשלום ומתכופף לדרישות הקיצוניים בממשלתו".

ברקע האפשרות כי הנאום ייצא לפועל, חבר בית הנבחרים הדמוקרטי מארק פוקאן מוויסקונסין הביע את התנגדותו - והודיע כי במידה שנתניהו יגיע לקונגרס הוא ישמח להעביר לו את צו המעצר נגדו מטעם בית הדין הפליל הבינלאומי בהאג.

"אם נתניהו יבוא לנאום בקונגרס, אני יותר מאשמח להראות לבית הדין בהאג את הדרך לאולם בית הנבחרים כדי להוציא את הצו הזה", כתב פוקאן בחשבון הטוויטר שלו ביום שני, תוך שקרא להפסקת אש ברצועת עזה ולהפסקת משלוחי נשק התקפי לישראל מארה"ב. גו'נסון כינה את האיום של פוקאן: "אבסורד בעליל".

גבעת הקפיטול, וושינגטון די. סי
גבעת הקפיטול, וושינגטון די. סי | צילום: רויטרס

כזכור, נתניהו נאם בפעם האחרונה בפני הקונגרס בשנת 2015, לאחר שעורר סערה וטס לוושינגטון זמן קצר אחרי שהוכרזו בחירות בישראל, בניגוד לרצונו של הנשיא דאז ברק אובמה. את נאומו הקדיש למגעים שקיימו וושינגטון וטהרן, במטרה להזהיר מגיבוש הסכם שיאפשר לדבריו פיתוח נשק גרעיני באיראן.