הרצוג בכנס החלל באבו דאבי: "שיתוף פעולה של שלום חם"

נשיא המדינה נחת באיחוד האמירויות לאחר ביקורו ההיסטורי בבחריין, ונשא דברים בכנס שמתקיים לראשונה באירוחו של נשיא האמירויות. "מדינותינו מובילות את המרחב אל עבר גבולות חדשים בחלל, ומותירות חותם על ההיסטוריה"

זמן צפייה: 00:21

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים היום (שני) בכנס החלל הבינלאומי באבו דאבי, זאת לאחר שהמריא הבוקר מבחריין ונחת באיחוד האמירויות. "הבה נתקדם מעלה מעלה", אמר הנשיא, "לא בתחרותיות של מלחמה קרה אלא בשיתוף פעולה של שלום חם".

"הבה נרתום את כוחו של החלל למען הבשורה של הארץ", הוסיף הרצוג. "הבה נביט מעלה אל השמיים וננעץ את מבטנו בכדור הארץ שלנו. ביחד, אנו יכולים להוביל את חקר החלל לגבהים חדשים, ולהציל את כדור הארץ שלנו משפלים חדשים. היום ניתן לומר: השמיים הם רק הגבול התחתון".

הכנס מתקיים לראשונה באירוחו של נשיא האמירויות השייח' מוחמד בן זאיד אאל נהיאן, ונועד לכנס מנהיגי מדינות ותעשיות לדיון על האתגרים וההזדמנויות העומדים בפני כלכלת החלל העולמית.

הנשיא הרצוג בכנס החלל באבו דאבי, אמירויות
הנשיא הרצוג בכנס החלל באבו דאבי | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

"אני שמח מאד להיות כאן ולהשתתף בדיון החשוב הזה, תחת חסותו של חברי היקר, הנשיא שייח' מוחמד בן זאיד", אמר הנשיא הרצוג בפתח דבריו, "זה עתה הגעתי מבחריין עם רעייתי מיכל, שם ערכנו את הביקור הממלכתי הראשון של נשיא ישראל בממלכת בחריין, ואני מודה מאוד להוד מלכותו מלך בחריין, חמד בן עיסא אאל ח'ליפה".

"אנו ניצבים כאן על סיפו של עידן חדש ומהפכני של חקר החלל", הוסיף הנשיא", "כיום, השמיים פתוחים למגוון מסחרר של גורמים ממשלתיים ופרטיים, משגרים לוויינים, חיישנים, וחלליות אל תוך הלא-נודע. מגמה זו מייצרת הן הזדמנויות והן אתגרים, שהאנושות מעולם לא ידעה".

הנשיא הרצוג בכנס החלל באבו דאבי, אמירויות
הנשיא הרצוג בכנס החלל באבו דאבי | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

עוד אמר הרצוג: "אך בעוד האנושות מתבוננת בכוכבים, ברצוני להשיב את הדיון בחזרה לכדור הארץ. הרי אני מאמין כי הבשורה הגדולה של חקר החלל טמונה לא רק בתגליות בכוכבי-לכת רחוקים, אלא גם בגילוי מחדש של הפוטנציאל שלנו לשיתופי פעולה, כאן ב"כוכב הכחול" שאנו קוראים לו בית".

"מספרים שבמשימות חלל בינלאומיות, ביומן הראשון, אסטרונאוטים מצביעים על המדינות שלהם. ביום השני, הם מצביעים על היבשות שלהם. וביום השלישי, הם רואים רק כדור ארץ אחד. מאות קילומטרים מעל הקרקע, הגבולות נעלמים, ובמקומם עולה מודעות עוצמתית שכולנו חולקים כדור ארץ אחד, ועל כולנו מוטלת חובה משותפת לשמרו. ובדיוק כפי שהגבולות נעלמים כאשר כדור הארץ נצפה ממרומים, כך גם עלינו לעבוד מבעד לחלוקות הללו על מנת להיאבק במשבר האקלים, המהווה איום על כולנ"ו.

"אני גאה בשיתוף הפעולה ההדוק של ישראל עם נאס"א, סוכנות החלל האירופית, ומקבילינו בצרפת, איטליה, גרמניה, יפן, ברזיל, ועוד מדינות רבות. אך אני מתגאה במיוחד בשותפות המתהווה שלנו בתחום החלל עם איחוד האמירויות. מדינותינו מובילות את המרחב אל עבר גבולות חדשים בחלל, ומותירות חותם על ההיסטוריה".

"ישנו תחום נוסף, מעבר לטכנולוגיות פורצות-דרך, בהן חיוני להשקיע", סיכם הרצוג, "חינוך בתחום החלל עבור הדור הצעיר - זהו העתיד. משאב הטבע הגדול שלנו הוא הסקרנות של ילדינו, וראיתי את עיניהם בוהקות כשהם למדים על החלל. בישראל, הקמנו תכנית בשם תבל, אשר כבר עובדת עם תלמידי תיכון ברחבי הארץ, יהודים וערבים כאחד. הם בונים, בוחנים, ומשגרים ננו-לוויינים לחלל, ונעזרים בהם לאיסוף נתונים ועריכת ניסויים. ישראל מזמינה את כל המדינות המיוצגות כאן לעבוד איתנו ולהרחיב את התוכנית הזו במישור האזורי והבינלאומי. ביחד, נרתום את היצירתיות, הגאונות, והפליאה המשותפים של הנוער שלנו. ואני מזמין את כולכם להצטרף ליוזמה הנפלאה הזאת".

הנשיא הרצוג בכנס החלל באבו דאבי, אמירויות
הנשיא הרצוג בכנס החלל באבו דאבי | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

הנשיא  הרצוג נחת הבוקר באבו דאבי, והתקבל על ידי שר החוץ ושיתוף הפעולה הבינלאומי של איחוד האמירויות, השייח' עבדאללה בן זאיד אאל נהיאן. אמש שהה הרצוג במנאמה, במסגרת ביקור מדיני ראשון מסוגו של נשיא ישראלי בבחריין. את פני הנשיא קיבל שר החוץ המקומי עבד א-לטיף בן ראשד א-זיאני, ובפתח פגישתם אמר הרצוג: "ביקורי כאן בבחריין, מביא מסר של שלום, חיבה וידידות מעם ישראל לעם הבחרייני ולהוד מלכותו".

"אתה בעצמך, שר החוץ, חתום על הסכמי אברהם, שהם תרומה עצומה לשלום ולשגשוג במזרח התיכון וצעד היסטורי בפני עצמו", הוסיף הרצוג, "אני חושב שמה שאנחנו עושים היום זהו צעד היסטורי נוסף לקראת שדרוג מערכת היחסים שלנו והבאת ידידות ושותפות בהרבה תחומים נוספים. אני בטוח שביקור זה ישפר מאוד את שיתוף הפעולה בין העמים שלנו, והאזור כולו".

הנשיא הרצוג ושר החוץ הבחרייני עבד א-לטיף א-זיאני
הנשיא הרצוג ושר החוץ הבחרייני עבד א-לטיף א-זיאני | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

בפגישתם, דנו הנשיאים בחשיבות שמייחסות המדינות ליחסים הבילטרליים, ובהרחבת שיתוף הפעולה בין המדינות. הרצוג הודה להוד מלכותו, המלך חמד בן עיסא אל ח'ליפה, פתח את דבריו בערבית ואמר: "הוד מלכותך, זהו רגע גדול ואני מתכבד להיות כאן בממלכת בחריין. אתה עומד בחזית עשיית ההיסטוריה באיזור, באיזור בו יהודים ומוסלמים יכולים לגור ביחד, בני אברהם, ולנוע קדימה בדרכי בשלום".

"זהו תהליך ארוך, אך ניתן לחלום עליו ולראות אותו. עמינו הצטרפו לדרך השלום וממלכת בחריין היא באמת אחת החלוצות בתהליך הזה, בכך שהצטרפה לעוד אומות הממשות שלום לטובת ורווחת כל העמים והאומות באיזור, והעולם כולו".

"באתי הנה עם משלחת נכבדת של ראשי המגזר העסקי בישראל, שנלהבים להתחבר ולעשות עסקים עם אזרחי בחריין. זהו מסר של רצון טוב וידידות בין העם בישראל לעם הבחרייני. אז תודה רבה לך על האירוח, על המנהיגות שלך, על הידידות שלך. אני סבור ובטוח כי ביקור זה ישדרג את היחסים בנינו לטובת עמינו".

הנשיא הרצוג לצד מלך בחריין חמד בן עיסא
הנשיא הרצוג לצד מלך בחריין חמד בן עיסא | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

מלך בחריין אמר: "אנחנו מברכים אותך כבוד הנשיא בביקורך בממלכת בחריין, ואנו סבורים כי לביקור זה תפקיד חשוב בהידוק היחסים בין שתי המדינות שלנו ובתמיכה בשאיפותנו המשותפות במובן של חיזוק השלום ופיתוח בר-קיימא, באיזור ובעולם. הביקור מהווה הזדמנות עבורך להיחשף ליופי של המגוון הדתי והתרבותי במדינתי ולרוח הידידות, הסובלנות ודו הקיום השליו בין חברי העם שלנו מכל הדתות והעדות ולשוב ולהדגיש את אמונתנו בערכי השלום, האחווה ושיתוף הפעולה בין בני אדם".