ביידן בפגישה עם הרצוג: "הקשר בין המדינות בלתי ניתן לשבירה"

ברקע המשבר מול ארצות הברית והעובדה שראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין לא הוזמן לבית הלבן, נשיא המדינה הגיע לביקור רשמי בוושינגטון ונועד עם הנשיא האמריקני בחדר הסגלגל. ביידן: "המאבקים בישראל מקשים על התקדמות התהליכים האזוריים". הרצוג: "הדמוקרטיה בישראל חזקה, נחושה ואיתנה"

זמן צפייה: 06:46

פסגה נשיאותית: נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע הערב (שלישי) לבית הלבן, ונועד כעת עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בחדר הסגלגל. בפתח דבריו אמר הנשיא ביידן כי "הקשר בין המדינות הוא פשוט בלתי ניתן לשבירה", והוסיף: "כפי שאישרתי לרה"מ בנימין נתניהו אתמול, אנחנו מחויבים לביטחון ישראל, ומחויבים לכך שאיראן לעולם לא תרכוש נשק גרעיני. אז יש לנו הרבה על מה לדבר". במענה לשאלת חדשות 13 אמר ביידן כי נתניהו מוזמן לבית הלבן.

"אני מביא מסר של הכרת תודה מכל האומה של ישראל, מכל חלקי האומה", אמר הרצוג בפתח הצהרתו ופנה לנשיא האמריקני: "כולם מביעים תודה לך. תמיד עמדת לצד ישראל ועם ישראל. שמחתי לשמוע על השיחה שלך עם נתניהו, בה התמקדת בשיתוף הפעולה הצבאי שלנו, בגלל שיש אויבים שלנו שטועים לחשוב שהקשר בין המדינות שלנו נפגע בגלל חילוקי דעות בינינו. אם היו יודעים כמה שיתוף הפעולה גדל בשנים האחרונות - הם לא היו חושבים כך".

"אני גם מודה לך על כך שאתה שואף ליותר שיתופי פעולה עם ישראל ופרטנרים לשלום באזור", הוסיף הרצוג, "מחר אדבר בפני הקונגרס שמוקדש לחגיגות שנות ה-75 של ישראל. ליבי בישראל, במחלוקות שאנו עוברים כחברה. זו מחלוקת אבל זה גם הוכחה לדמוקרטיה הישראלית. אהיה ברור לחלוטין - הדמוקרטיה בישראל חזקה, נחושה ואיתנה. אנחנו עוברים קשיים ומחלוקות ורגעים מאתגרים, אבל אני מאמין שאנחנו תמיד צריכים למצוא פתרון ידידותי וקונצנזוס. גם ברגעים אלו ממש אני ואנשיי מחפשים דרכים לפתור את המשבר ולצאת ממנו".

הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הלבן
הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הלבן | צילום: רויטרס

הפגישה בארבע עיניים בין הנשיאים ערכה כ-40 דקות, ובפגישה המורחבת שארכה כחצי שעה נכחו גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג’ייק סאליבן. הנשיא ביידן הדגיש את הצורך להגיע להסכמות רחבות בנוגע לחקיקה המשפטית, וציין כי המאבקים בישראל והרעש סביבם מקשים על התקדמות התהליכים האזוריים. הנשיא הרצוג ציין כי הוא ממשיך במאמצים למציאת פתרון וליציאה מהמשבר בצורה הטובה ביותר וכי הוא מאמין שאפשר וניתן להגיע להסכמות באמצעות הידברות.

הנשיא ביידן הדגיש כי ישראל היא ערובה לביטחון העם היהודי, וכן הדגיש את שיתוף הפעולה ההכרחי למול האיום האיראני, וציין כי עוקבים מקרוב על העניין האיראני והלבנוני. בנוגע לעליית הטרור בחודשים האחרונים, הנשיא ביידן הדגיש את זכותה של ישראל להגן על עצמה ואת ביטחון ישראל והמאבק בטרור. עם זאת, הזהיר מאירועי אלימות של תג מחיר. הנשיאים התייחסו גם להליך הנורמליזציה מול סעודיה, והדגישו כי הוא אמנם מורכב אך אפשרי.

הנשיא ביידן ציין כי הייתה לו ולראש הממשלה נתניהו שיחה טובה, לבבית וקונסטרוקטיבית, ובפגישה המורחבת התייחסו הנשיאים גם לנושא הפטור מויזות, שם צוין כי התהליך מתקדם וכי הם צופים שיסתיים בקרוב.

הנשיא הרצוג בפגישתו עם הנשיא ביידן בבית הלבן
הנשיא הרצוג בפגישתו עם הנשיא ביידן בבית הלבן | צילום: רויטרס

בצאתו מהפגישה אמר הרצוג: "סיימתי פגישה חמה וטובה מאוד עם הנשיא ביידן. אני אזכיר לכם שכשהוא נחת לביקורו ביולי שעבר בישראל הוא צעק לי בקול רם 'אני בבית', וזו בעצם ההרגשה שהוא נתן גם לי. אוהב ישראל, רודף שלום ותומך בביטחונה. הדבר המרשים היה שאתה מרגיש שהקשר העמוק בין הרבה מהיושבים בבית הזה ובבית הנבחרים לאורך ההיסטוריה, והעם האמריקני - זה קשר משפחתי".

"זה לא יחסים רגילים בין ארה"ב למדינות שחשובות לה מאוד - אלה יחסים שיש בהם אלמנטים משפחתיים עמוקים", הוסיף הרצוג, "לכן הדאגה ההדדית למה שקורה בארה"ב ובוודאי למה שקורה בישראל. לכן השיחה נסובה סביב איומים אזוריים, איראן ולבנון, אבל גם על מה שקורה בישראל, ואנחנו צריכים להבין ולכבד כשנשיא המעצמה הגדולה בתבל שואל ומתעניין, כפי שהיה בשיחתו עם רה"מ אתמול, זה לא בא סתם, זה כדי להרגיז, זה מדאגה עמוקה של הרבה מהידידים שלנו וזה עוד שיקול בצורך שלנו כאומה להגיע ככל שניתן להבנות, להסכמות ולדו-שיח. ישראל חשובה מאוד לעולם, לאזור ולארה"ב - וזה גם צריך להיות שיקול נוסף לאחים ולאחיות שלנו בישראל".

הנשיא ביידן בפגישתו עם הנשיא הרצוג בבית הלבן
הנשיא ביידן בפגישתו עם הנשיא הרצוג בבית הלבן | צילום: רויטרס

הנשיא הרצוג התקבל בבית הלבן על ידי ראש הפרוטוקול האמריקני, רופוס גיפורד, וחתם בספר האורחים הרשמי בחדר רוזוולט. במסגרת הביקור צפוי הרצוג להיפגש גם עם סגנית הנשיא קאמלה האריס ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן. הנשיא צפוי להיוועד עם בכירים האמריקנים בנושאים שונים ובראשם - המהפכה המשפטית שמתחוללת בימים אלו במדינת ישראל, והחששות של הממשל האמריקני מהמהלכים שגורמים להתרחקות וקירור היחסים בין הצדדים.

בשיאו של הביקור יישא הרצוג דברים בפני שני בתי הקונגרס האמריקני, שיתכנסו למושב מיוחד לציון שנת ה-75 של מדינת ישראל. הוא התייחס לדיווחים על מגעים שמתנהלים בנוגע לריכוך אפשרי של החוק לביטול עילת הסבירות ואמר: "לא מכיר שהושגו הסכמות, אך מברך על כל ניסיון להגיע להסכמה רחבה. אם רק צד אחד ינצח - המדינה תפסיד".

Whatsapp Image 2023 07 18 At 1
הנשיא הרצוג ורעייתו יורדים מהמטוס | צילום: חיים צח / לע''מ
Whatsapp Image 2023 07 18 At 1
הנשיא הרצוג ורעייתו לאחר הנחיתה בוושינגטון | צילום: חיים צח / לע''מ
Whatsapp Image 2023 07 18 At 1
הנשיא הרצוג ורעייתו לאחר הנחיתה בוושינגטון | צילום: חיים צח / לע''מ

עם עלייתו למטוס אמר הרצוג: ״אני יוצא לארצות הברית, לשליחות מרגשת, לציון 75 שנה לעצמאות ישראל. הוזמנתי על ידי יושבת ראש הקונגרס הקודמת, ננסי פלוסי, מהמפלגה הדמוקרטית ועל ידי יושב ראש הקונגרס הנוכחי, קווין מקארתי, מהמפלגה הרפובליקנית לשאת דברים במושב מיוחד של הקונגרס לציון 75 שנה לעצמאות ישראל. אירוע מרגש ונדיר, שבו אשא דברים בשמם של כל אזרחי ישראל, אשא דברים עם הסיפור הישראלי המרגש, המדהים, של היחסים בין ישראל לארצות הברית, יחסים עמוקים, יחסים מרגשים, יחסים המבוססים על ערכים משותפים שהולכים דורות ולכן הם חוצים ממשלים וממשלות"

"גם כשאהיה שם בארצות הברית, ליבי ומחשבותיי יהיו נתונות למה שקורה בישראל", הוסיף הנשיא והמשיך: "אני חוזר וקורא לחברי הכנסת ולכל פעילי הציבור- אפשר להגיע לנוסחאות סבירות - גם בנושא הסבירות וגם בדברים אחרים. זה פשוט מחייב מאמץ, זה מחייב לוותר קצת, זה מחייב להכנס לחדר, זה לא חייב להיות בבית הנשיא זה יכול להיות גם מאחורי הקלעים בכנסת. תתאמצו, המחיר גדול מידי. תשעה באב בעוד שבועיים ואנחנו צריכים להזכר במחירים של פילוג, של ריב, של מתח פנימי, של מחירים גדולים מאוד שאומה משלמת על כך שעם קצת רצון טוב במקום זאת היא הייתה יכולה לפתור את האתגרים הללו. אני קורא לכולם לעשות את המאמץ הנוסף הזה, דווקא בשבוע הזה. תודה רבה".

הקונגרס האמריקני בוושינגטון
הקונגרס האמריקני | צילום: רויטרס

בתוך כך, אתמול שוחחו הנשיא ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו לראשונה מזה מספר חודשים בטלפון, ולשכתו של רה"מ הודיעה כי השיחה הייתה חמה וארוכה ובמסגרתה נקבע כי ביקור מדיני של נתניהו בארצות הברית יתקיים בקרוב, לראשונה מתחילת כהונתו של הנשיא ביידן. גורם מדיני אמר היום כי ביידן הבהיר בשיחה שהפגישה תתקיים בבית הלבן.