דיווח: נתניהו הורה לבחון פשרה שתאפשר לסעודיה להעשיר אורניום

לפי "וול סטריט ג'ורנל", ראש הממשלה הורה לגורמי המקצוע במערכת הביטחון בישראל לבחון פשרה מול וושינגטון, שתאפשר לסעודיה להעשיר אורניום בשטחה - ובכך תהפוך למדינה השנייה במזרח התיכון שתעשה זאת. בן סלמאן: "אם לאיראן יהיה נשק גרעיני - גם אנחנו ניאלץ להשיג אותו"

נתניהו ובן סלמאן
נתניהו ובן סלמאן | צילום: רויטרס

שעות אחרי פגישת נתניהו-ביידן בניו יורק ולאחר שיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אמר בריאיון לרשת "פוקס" כי "אם לאיראן יהיה נשק גרעיני - גם אנחנו ניאלץ להשיג אותו", דווח הבוקר (חמישי) ב"וול סטריט ג'ורנל" כי ראש הממשלה הורה לגורמי המקצוע במערכת הביטחון בישראל לבחון פשרה מול וושינגטון, שתאפשר לסעודיה להעשיר אורניום בשטחה - ובכך תהפוך למדינה השנייה במזרח התיכון שתעשה זאת.

בן סלמאן התייחס למגעים לנורמליזציה, ואמר כי "בכל יום שעובר סעודיה וישראל מתקרבות להסכם". עוד הדגיש כי "הסוגיה הפלסטינית חשובה מאוד לנושא של היחסים עם ישראל". הוא נשאל אם יוכל להגיע להסכם עם ממשלת נתניהו, והשיב כי אם אכן ההסכם יקרום עור וגידים, "לא משנה מי יהיה בשלטון בישראל".

הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו בפגישתם בניו יורק
הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו בפגישתם בניו יורק | צילום: אבי אוחיון, לע''מ
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן בביקורו בסעודיה. יולי 2022 | צילום: סוכנות הידיעות הסעודית SPA

דבריו הדרמטיים של יורש העצר הסעודי מגיעים ברקע פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מוקדם יותר במלון "אינטרקונטיננטל" בניו יורק. במסגרת הפגישה, קיים נתניהו שיחה בארבע עיניים עם ביידן. השיחה בין השניים עסקה באופן נרחב במאמצים שנוקט הממשל האמריקני בכדי לקרב את הסכם הנורמליזציה בין ישראל וסעודיה. נשיא איראן איברהים ראיסי אמר כי "נורמליזציה בין ישראל לסעודיה תהיה בבחינת דקירה בגב של הפלסטינים".

נשיא איראן ראיסי בעצרת האו''ם
נשיא איראן ראיסי בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

לאחר פגישת נתניהו-ביידן, אמר גורם מדיני בכיר כי "רוב השיחה התמקדה בסעודיה, ולא ברפורמה המשפטית". בהתייחסות לגרעין הסעודי, אמר הגורם כי "יש תמימות דעים בין ישראל לארה"ב" בכל הקשור להעשרת אורניום " בממלכה. לפי הגורם, נתניהו אמר לביידן: "ברור לי שהפלסטינים יהיו חלק מהסכם עם סעודיה". עם זאת, הוא ציין כי "לא תהיה להם זכות וטו בנושא". בפגישה סוכם כי יוקמו צוותי עבודה להשגת הנורמליזציה. שני המנהיגים הביעו אופטימיות בנוגע לסיכוי ההוצאה לפועל של הסכם.

בינתיים, הפלסטינים שומרים על שתיקה בכל הקשור למגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. הסיבה, ככל הנראה, נעוצה בכך ש"אין מתנות חינם" מצד ריאד, שייתכן שתספק לרשות הפלסטינית מהלך משמעותי בתמורה לשקט תקשורתי.