הבית הלבן: "נורמליזציה בין ישראל לסעודיה? זה ייקח זמן"

היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן הנמיך את רף הציפיות באשר להישג מדיני אפשרי בדמות כינון יחסים בין ישראל לסעודיה במהלך ביקור הנשיא ביידן במזרח התיכון. "הנשיא רוצה לסייע לישראל להשתלב עמוק יותר באזור המזרח התיכון"

זמן צפייה: 05:13

בעוד כיממה וחצי ינחת בישראל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שיקיים ביקור ראשון במזרח התיכון מאז נכנס לתפקידו בבית הלבן. את הביקור הוא יחל בישראל וישהה בה שלושה ימים עד שימריא לסעודיה. ציפייה רבה עולה מהביקור סביב השאלה האם תירשם התקדמות ביחסים בין ישראל לסעודיה.

היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן צינן את ההתלהבות ואמר הלילה (שלישי) בתדרוך לעיתונאים בבית הלבן כי מוקדם לדבר על כינון יחסים. "כל נורמליזציה עם סעודיה צפויה לקחת זמן רב", אמר סאליבן. "המטרה של הנשיא ביידן היא לסייע לישראל להשתלב עמוק יותר באזור המזרח התיכון".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1107222050' autoplay='0' credit='' desc='היחסים הרעים בין ארה"ב לסעודיה' poster='' kid='1_6r8pbdq9' duration='']

גורם מדיני העריך אמש כי תהיה התקדמות בין ישראל לסעודיה במהלך הביקור, אך לא ידוע עדיין אילו צעדים בדיוק יוכרזו. לדבריו, "ההתקדמות תלויה במידה רבה בביקורו של ביידן בסעודיה ובמה שיקרה שם. עד הרגע האחרון לא נדע אילו צעדים בדיוק יוכרזו".

בלילה פרסם ביידן טור מיוחד לקראת מסעו למזרח התיכון, שייצא לדרך ביום רביעי הקרוב כשהנשיא ינחת בישראל, ובהמשך יגיע לסעודיה. "בשבוע הבא אסע למזרח התיכון כדי להתחיל פרק חדש ומבטיח יותר במעורבותה של אמריקה שם", כתב הנשיא, "מסע זה מגיע בזמן חיוני לאזור, והוא יקדם אינטרסים אמריקנים חשובים".

"מזרח תיכון בטוח יותר מועיל לאמריקנים במובנים רבים", הוסיף ביידן, "המעברים הימיים שם חיוניים לסחר העולמי ולשרשרות האספקה ​​עליהן אנו מסתמכים. משאבי האנרגיה שם חיוניים להפחתת ההשפעה על האספקה ​​העולמית של המלחמה באוקראינה, ואזור שמתחבר באמצעות דיפלומטיה ושיתוף פעולה - במקום להתפרק באמצעות סכסוך - צפוי להוליד פחות קיצוניות אלימה המאיימת על מולדתנו, או מלחמות חדשות שעלולות להטיל עומסים חדשים על כוחות צבא ארה"ב ומשפחותיהם".